Drivknutar slut? Hur kolla?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Ryding
Posts: 279
Joined: 15 Jul 2011, 11:52

Drivknutar slut? Hur kolla?

Post by Ryding »

Jag satte fast drivknuten i skruvstädet och vispade runt med drivaxeln om ni förstår vad jag menar.

På alla 4 knutar kändes det trögt och det tuggade mer eller mindre.

Är detta ett bra sätt att testa på eller finns det nåt mer vetenskapligt sätt?

Det är m5 knutar på en e30 vi pratar om
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Drivknutar slut? Hur kolla?

Post by Ronnie AVR »

Borde vara gummit som gör de är trögt om dom inte är tomma på fett. Mina knutar glappa ca 5 mm vardera och de klonka duktigt i bakvagnen vid gas/motorbroms.
Ryding
Posts: 279
Joined: 15 Jul 2011, 11:52

Drivknutar slut? Hur kolla?

Post by Ryding »

Ok, mitt problem är att när bilen sätter sig vid acceleration så kommer ett högt tuggande/smattrande ljud från bakvagnen som jag har väldigt svårt att lokalisera.

Det låter som om bakdäcket skulle ta i en plåtkant ungefär, men skärmarna är breddade och det syns inte ett märke i däcken,

Så min slutsats är att det kommer från drivlinan
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Drivknutar slut? Hur kolla?

Post by Ronnie AVR »

Dum fråga kanske men hur är alla bussningar i bakvagnen?
User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Re: Drivknutar slut? Hur kolla?

Post by E30Anders »

Har du kört med dom stora knutarna utan problem eller kom ljudet när du byggde om till stora knutar?

Om problemet kom när du byggde om kanske det kan vara bultarna till dom yttre knutarna som tar i fjädrarna när den fjädrar ner (fjädern blir ju större på mitten).

Mvh/ Anders
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Drivknutar slut? Hur kolla?

Post by Silverboy »

Eller i övre fjädertallrik.....
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Drivknutar slut? Hur kolla?

Post by Silverboy »

Ronnie AVR wrote:Borde vara gummit som gör de är trögt om dom inte är tomma på fett. Mina knutar glappa ca 5 mm vardera och de klonka duktigt i bakvagnen vid gas/motorbroms.


Dina knutar va slut sant? Mina är nya och glappar och klonkar ändå :( vid gas/motorbroms...
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Drivknutar slut? Hur kolla?

Post by Ronnie AVR »

Min blev som en dröm i drivlinan efter jag böt knutar. Jag satte dit bättre beggade knutar från en 735 så mina var allt annat än nya. Kan de inte va så du har fått tag i några pirat knutar då som kanske inte har samma precision som orginal knutar då? När jag montera på dom på axlarna och fettat in dom kände jag inte de minsta glapp iaf :)
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Drivknutar slut? Hur kolla?

Post by Silverboy »

Misstänker så jag med... Får bli 4 papp i shoppen snart då... Vore mer kul att shoppa större turbo istället men.. :(
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
Ryding
Posts: 279
Joined: 15 Jul 2011, 11:52

Drivknutar slut? Hur kolla?

Post by Ryding »

Jag har tyvärr polyretanbussningar som silentblock. (ska bytas till delrin)

Till bärarmarna är det stadiga uniballs.

Problemet kom rätt så långt efter att jag byggde om till skottsäkert, det började svagt och har ökat gradvis.

Fjädrar och fjädertallrikar är borta, jag kör med fullcoils, stötdämparfästet är bakflyttat för att knutarna ska kunna snurra fritt.

Det är nog bara att bita i sura äpplet och riva ner skiten och byta knutarna.
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Drivknutar slut? Hur kolla?

Post by Ronnie AVR »

Låter de från båda sidorna eller kan höra om de låter mera från en sida?
Ryding
Posts: 279
Joined: 15 Jul 2011, 11:52

Drivknutar slut? Hur kolla?

Post by Ryding »

Jag tycker att det låter mer på höger sida, jag provade idag att skifta på höger och vänster drivaxel men med samma oljud.

Ljudet är högfrekvent och följer hjulens hastighet
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Drivknutar slut? Hur kolla?

Post by Ronnie AVR »

Inte så dina handbroms backar eller nåt sånt lossnat då och lever rövare vid navet?
User avatar
Anderss50
Posts: 167
Joined: 16 May 2010, 21:19
Location: Vetlanda

Re: Drivknutar slut? Hur kolla?

Post by Anderss50 »

Jag har nya M5 knutar o dom klonkar vid gas o motorbroms och har gjort de hela tiden.
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Drivknutar slut? Hur kolla?

Post by Silverboy »

Vet du vilket märke / vart dom är köpt?
Om man har axeln lös och knuten i "fri läge" så glappar det lite, om man trycker in axeln/ center på knutan lite så blir det bättre. Om man håller fast diffen och vrider hjulet är det rätt mycket glapp från medbringar och ut till hjulet.. Om man kör motorbroms börjar det ofta gjunga i bilen.. Sjukt störande..
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
Anderss50
Posts: 167
Joined: 16 May 2010, 21:19
Location: Vetlanda

Re: Drivknutar slut? Hur kolla?

Post by Anderss50 »

Köpta av PPF.
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Drivknutar slut? Hur kolla?

Post by Silverboy »

Da kanske det blir större turbo istället ;) tack! Får ta Ronnies lösning, hitta nån bättre begagnade original och kolla om det blir bättre..
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
Post Reply