Billetfrästa rullvippor till M20

Sälj dina trimdelar

Moderators: Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren, Snekast

User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: Sv: Re: Billetfrästa rullvippor till M20

Post by Carlsson »

johankihl wrote:
Carlsson wrote:
Bmwandreas wrote:Ursäkta om vi kladdar i din tråd. Men att skriva att de funkar perfekt är ju en lögn, orig vippande har ju en radie på ca 50 mm. Vad tror du då händer om du har en rulle med 6-10mm radie? Man förlorar extremt mycket duration och lyft vid låg och medellyft på loben.

Vi har pratat med Enem om detta och man är tvungen att tillverka en ny kam som är gjord för den radien på rullen, och det är ganska dyrt med en ny master så vi skippade det.
Jag ska se om jag kan få tag i bänk papperna från Pierres bil jag vill minnas att den lämnade 380whp i Autotech's bänk vid 1,3kg då var det orginal topp och orginal kam Kinagrenrör från kl och ett relativt litet switser agg. Kan kolla exaktarare spec om intresse finns
Mvh Daniel
På maxlyft lär det inte bli någon större skillnad, problemet är att du förstör durationen genom att minska radien på anligget på kammen. Den kommer givetvis att lyfta lika mycket och således störs inte maxflödet nämnvärt.
Jag är med dig på den punkten jag förstår vad du Bäckis och ärtan menar men det går inte å svara helt hundra hur mycket eller lite det ändrar kamtiderna igentligen det bästa hade varit och tagit en topp med en gradskiva på kammen och antecknat lyft vid olika gradtal på kammen med en orginal vippa och en rullvippa och se om det ändrar så mycket att det är värt att tänka på.
Jag har åkt i bilen flertalet gånger och den känns vass och vridstark genom hela registret.

Mvh Daniel
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
BjornKarlqvist
Posts: 57
Joined: 03 Jul 2011, 13:53
Location: sandefjord norge

Post by BjornKarlqvist »

jeenz wrote:Tillverkade i flygplansaluminium
Set om 12st, helt nya.
Säljes pga dem som sitter monterade vägrar gå sönder :)

Klarar 600nm utan problem

Pris 6700inkl frakt

Hejsan.. kan du pm:a bilder...
lite frågor:

Flygplansaluminum? :-) vilket slags aluminum är det? kroppen är ju byggd i en slags alu och vingarna i en helt annan alu. stolsramarn är stöpt aluminum värsta skiten aluminum.. så vore bra med info å ett nummer på vilket alu det är då ett flygplan inhåller säkert 10 olika sorters aluminum med olika flytpunkter.

Hur har du mätt upp att vipporna klara 600nm?? låter ju väldigt bra men låter som ett påhittat tal. därför vore det bra med mer info om detta är uppmätt?

vart är rullen plaserad på vippan " x å y kordinater" i förhållande till mitten på vippan?
och vilken storlek på rullalager använder du? väldigt viktigt...

Ditt påstående att vipporna fungerar är säkert sant. att dom fungerar med en orginal kam, joo säkert sant det med.
men att det är rätt tillverkat å det skulle vara något hemligt som gör att det fungerar är ren lögn!
EN RULLVIPPA KAN INTE FUNGERA 100% UTAN EN RULLKAM ANPASSAD EFTER EN RULLE SOM SITTER PÅ RÄTT PLATS MED RÄTT RADIE!
vippan kanske öppnar å stänger ventilerna så motor går bra men absolut inte optimalt.
som det skrivs tidigare i tråden så skulle du behöva ha en rulle med exempl samma radie som glidvippa , tänkt själv blir en stor rulle det!

Vad är dom tillverkade i för maskin? vad är det för tolleranser på dessa? man vill ju inte köpa 12st så skiljer dom en mm i tolerans.

du skriver också att vipporna körs med orginal kam men vet inte lyftet på dom??? tänk om någon med en väldigt vass kam köper dessa i god tro å sätter dit dom å lyftet blir helt fel.. kanske då lyfter så mycket så det blir ventil i kolv å fjädrarna blir komprimerade mer än dom ska? kanske lyftet är på vippan istället för på kammen pga vart du plasserat rullen så orginalkammen då lyfter mer än den är slipad för??
hursomhelst, du måste komma med mer info om du ska sälja grisen i säcken!

försöker inte vara fräck , vill bara ha mer info om dessa vipporn.

Mvh Björn
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: Billetfrästa rullvippor till M20

Post by Carlsson »

En bil som kör med sånna vippor har lite över 600nm och har körts å piskats jävligt hårt i 3säsonger på bl.a. Gatebil därför kan man säga att det pallar minst 600nm
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: Billetfrästa rullvippor till M20

Post by cerveza »

Carlsson wrote:En bil som kör med sånna vippor har lite över 600nm och har körts å piskats jävligt hårt i 3säsonger på bl.a. Gatebil därför kan man säga att det pallar minst 600nm

Nm är belastning i cylinder inte på vippan :wink:
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BjornKarlqvist
Posts: 57
Joined: 03 Jul 2011, 13:53
Location: sandefjord norge

Re: Billetfrästa rullvippor till M20

Post by BjornKarlqvist »

Carlsson wrote:En bil som kör med sånna vippor har lite över 600nm och har körts å piskats jävligt hårt i 3säsonger på bl.a. Gatebil därför kan man säga att det pallar minst 600nm

så ditt påstående här är alltså att har du en bil med 600nm så är det , de som vippan klarar... då undrar jag som följd fråga:
Blir det större belastning på vippan om motorn har 1000nm ??? :wink:

Trodde att kammen å fjädrarna bestämmde hur mycket trycket på vippan är. en vass kamm kräver mer av vipporn och med hårdare fjädrar så blir belastningen större på vippan.
att bilen i sig har körts 3 sesonger på bla: (helt ovesentligt) Gatbil med mera och att bilen är bänkad till 600nm borde ju inte spela in på hur mycket vippan tål? så de kan man absolut inte säga.. får ju inga svar på nått som jag skrev? va så snäll bara svara istället?

Om nu dessa vipporn som finns till salu är så bra så att det argumenteras om dom, varför inte bara besvara allt som jag fråga och senda mig bilder.. det är ju liksom inga hemliga vippor om du ska sälja dom..



mvh Mycket Intresserad
BjornKarlqvist
Posts: 57
Joined: 03 Jul 2011, 13:53
Location: sandefjord norge

Re: Billetfrästa rullvippor till M20

Post by BjornKarlqvist »

cerveza wrote:
Carlsson wrote:En bil som kör med sånna vippor har lite över 600nm och har körts å piskats jävligt hårt i 3säsonger på bl.a. Gatebil därför kan man säga att det pallar minst 600nm

Nm är belastning i cylinder inte på vippan :wink:

Helt enig med dig! :D
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: Billetfrästa rullvippor till M20

Post by JockE28 »

Jag skulle vilja se bilder på dessa. Mvh
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply