Billetfrästa rullvippor till M20

Sälj dina trimdelar

Moderators: Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren, Snekast

User avatar
jeenz
Posts: 2139
Joined: 09 Feb 2007, 15:20
Location: Västerlanda

Billetfrästa rullvippor till M20

Post by jeenz »

Tillverkade i flygplansaluminium
Set om 12st, helt nya.
Säljes pga dem som sitter monterade vägrar gå sönder :)

Klarar 600nm utan problem

Pris 6700inkl frakt
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Re: Billetfrästa rullvippor till M20

Post by silverryggen »

Såg en igår. Imponerad.
Gör till m10 med. då ska jag bygga mig en ny sån :)
Den e inte lång men den e smal
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Billetfrästa rullvippor till M20

Post by Bmwandreas »

Är det rullvippa lär du alltså ha en kamaxel som är slipad för radien på rullen annars blir det fel.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
jeenz
Posts: 2139
Joined: 09 Feb 2007, 15:20
Location: Västerlanda

Re: Billetfrästa rullvippor till M20

Post by jeenz »

Kamaxeln har ej slipats något, problemet är löst och det funkar kanonbra :)
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
jeenz
Posts: 2139
Joined: 09 Feb 2007, 15:20
Location: Västerlanda

Re: Billetfrästa rullvippor till M20

Post by jeenz »

Uppsättningen som sitter monterad på bil har nu rullat 3 säsonger utan problem!
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Billetfrästa rullvippor till M20

Post by Bmwandreas »

Det lär ju inte bli i närheten av samma kamtider?
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
jeenz
Posts: 2139
Joined: 09 Feb 2007, 15:20
Location: Västerlanda

Re: Billetfrästa rullvippor till M20

Post by jeenz »

Jasså?

Förstår intresset av att veta hur dem är tillverkade är stort, till svars får jag att det fungerar.
Har själv åkt med bilen och den går hur fint som helst.

Bild på dem ordnas.
Hur som detta är bästa lösningen för denna motortyp.
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: Billetfrästa rullvippor till M20

Post by Bäckis »

Jättebra, men tänk efter. Om kamaxeln ska vara "det den är" så lär rullen vara typ 5cm i diameter. Att bilen går fint är ointressant, tror du förstår om du tänker lite.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Micke johansson
Posts: 2175
Joined: 17 Jul 2006, 21:30
Location: Umeå

Re: Billetfrästa rullvippor till M20

Post by Micke johansson »

Det finns rullvippor till m10 redan ;)
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com

E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Billetfrästa rullvippor till M20

Post by Bmwandreas »

Inga problem att göra rullvippor det skulle vara finemang, men det krävs specialslipad kamaxel för radien på rullen.

Samma sak som att köra flat tappet kam med rullvippor på en V-8:a:)
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
jeenz
Posts: 2139
Joined: 09 Feb 2007, 15:20
Location: Västerlanda

Re: Billetfrästa rullvippor till M20

Post by jeenz »

På denna design av rullvippor som har tagits fram och fungerar oförskämt bra behövs inga special slipade kammar, kamtider blir ej förstörda.

Bra att ni ställer frågor men ta de via pm istället för att skräpa ner en säljes tråd.
Min vän som kör me dessa och som tagit fram dem kommer inte avslöja hur han löst det.
Den som köper setet alt kollar på bilden som ja postar i dagarna här kan se hur dem ser ut.
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Billetfrästa rullvippor till M20

Post by pro_mille »

Är det rulle mot ventilskaft eller mot kamloben?
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: Billetfrästa rullvippor till M20

Post by Carlsson »

pro_mille wrote:Är det rulle mot ventilskaft eller mot kamloben?
Mot kamloben, mot ventilen sitter det excenter justering som orginal. Kamtiderna blir givetvis inte optimala men som sagt hanns bil går grymt bra med fint register så kan inte säga om det blir så stor skillnad mot orginal vippor effekt mässigt.
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Sv: Re: Billetfrästa rullvippor till M20

Post by Bmw*Alex »

Carlsson wrote:
pro_mille wrote:Är det rulle mot ventilskaft eller mot kamloben?
Mot kamloben, mot ventilen sitter det excenter justering som orginal. Kamtiderna blir givetvis inte optimala men som sagt hanns bil går grymt bra med fint register så kan inte säga om det blir så stor skillnad mot orginal vippor effekt mässigt.

Hur mätes den skillnaden då?



Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Billetfrästa rullvippor till M20

Post by Bmwandreas »

Ursäkta om vi kladdar i din tråd. Men att skriva att de funkar perfekt är ju en lögn, orig vippande har ju en radie på ca 50 mm. Vad tror du då händer om du har en rulle med 6-10mm radie? Man förlorar extremt mycket duration och lyft vid låg och medellyft på loben.

Vi har pratat med Enem om detta och man är tvungen att tillverka en ny kam som är gjord för den radien på rullen, och det är ganska dyrt med en ny master så vi skippade det.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: Billetfrästa rullvippor till M20

Post by Carlsson »

Bmwandreas wrote:Ursäkta om vi kladdar i din tråd. Men att skriva att de funkar perfekt är ju en lögn, orig vippande har ju en radie på ca 50 mm. Vad tror du då händer om du har en rulle med 6-10mm radie? Man förlorar extremt mycket duration och lyft vid låg och medellyft på loben.

Vi har pratat med Enem om detta och man är tvungen att tillverka en ny kam som är gjord för den radien på rullen, och det är ganska dyrt med en ny master så vi skippade det.
Jag ska se om jag kan få tag i bänk papperna från Pierres bil jag vill minnas att den lämnade 380whp i Autotech's bänk vid 1,3kg då var det orginal topp och orginal kam Kinagrenrör från kl och ett relativt litet switser agg. Kan kolla exaktarare spec om intresse finns
Mvh Daniel
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Sv: Re: Billetfrästa rullvippor till M20

Post by johankihl »

Carlsson wrote:
Bmwandreas wrote:Ursäkta om vi kladdar i din tråd. Men att skriva att de funkar perfekt är ju en lögn, orig vippande har ju en radie på ca 50 mm. Vad tror du då händer om du har en rulle med 6-10mm radie? Man förlorar extremt mycket duration och lyft vid låg och medellyft på loben.

Vi har pratat med Enem om detta och man är tvungen att tillverka en ny kam som är gjord för den radien på rullen, och det är ganska dyrt med en ny master så vi skippade det.
Jag ska se om jag kan få tag i bänk papperna från Pierres bil jag vill minnas att den lämnade 380whp i Autotech's bänk vid 1,3kg då var det orginal topp och orginal kam Kinagrenrör från kl och ett relativt litet switser agg. Kan kolla exaktarare spec om intresse finns
Mvh Daniel
På maxlyft lär det inte bli någon större skillnad, problemet är att du förstör durationen genom att minska radien på anligget på kammen. Den kommer givetvis att lyfta lika mycket och således störs inte maxflödet nämnvärt.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
Post Reply