Koppla in wastegate?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
_2499
Posts: 961
Joined: 07 Sep 2010, 19:10
Location: Karlskrona

Koppla in wastegate?

Post by _2499 »

Jag borrade och gängade dit en anslutning i insuget där jag sedan tänkt dra en slang till undre anslutningen på wastgaten. Utgången på turbon ska jag plugga? Är detta tokfel??? Hittade nämnligen denna bilden och jag förstår inte riktigt vad det är för grej han ritat dit (rektangeln med pilen i?)

Image

mvh förvirrad
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Re: Koppla in wastegate?

Post by Dawe_A »

det är väl en "pysventil" eller byt ut den mot en elektronisk ventil ?
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
_2499
Posts: 961
Joined: 07 Sep 2010, 19:10
Location: Karlskrona

Re: Koppla in wastegate?

Post by _2499 »

Vad gör den för nytta?
Meek
Posts: 74
Joined: 15 May 2011, 00:49
Location: Bålsta

Re: Koppla in wastegate?

Post by Meek »

_2499 wrote:Vad gör den för nytta?


Elektronisk laddttrycksstyrning sköter sprutet, största fördelen är väl att wastegaten håller helt tätt tills du har fullt laddtryck, eller jävligt nära iaf!
Istället för att bara köra fjäderstyrt så att det mekaniskt börjar smygöppna för tidigt så att det då tar längre tid att bygga upp önskat ladd :)
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Sv: Koppla in wastegate?

Post by johankihl »

Det vanligaste är att man använder trycket på turbon. Du splittar sedan trycket med ett t-kors och drar en slang direkt till undersidan membranet på wg'n och en slang till översidan membranet via en laddtrycksstyrning av något slag. Antar att du ska använda någon form av eftermarknadssprut? Då kör du en magnetventil och styr den med sprutet.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Carlsson
Posts: 1512
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: Sv: Koppla in wastegate?

Post by Carlsson »

johankihl wrote:Det vanligaste är att man använder trycket på turbon. Du splittar sedan trycket med ett t-kors och drar en slang direkt till undersidan membranet på wg'n och en slang till översidan membranet via en laddtrycksstyrning av något slag. Antar att du ska använda någon form av eftermarknadssprut? Då kör du en magnetventil och styr den med sprutet.

Kort sagt alternativ 4 på skissen?!
Daniel Carlsson 070 46 174 24

Tur att jag inte kör lika illa som jag stavar :P
335IM

M535

BMW 242
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Re: Sv: Koppla in wastegate?

Post by markus »

Carlsson wrote:
johankihl wrote:Det vanligaste är att man använder trycket på turbon. Du splittar sedan trycket med ett t-kors och drar en slang direkt till undersidan membranet på wg'n och en slang till översidan membranet via en laddtrycksstyrning av något slag. Antar att du ska använda någon form av eftermarknadssprut? Då kör du en magnetventil och styr den med sprutet.

Kort sagt alternativ 4 på skissen?!


Snarare 1an förutom att man tar trycket från turbon.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Sv: Koppla in wastegate?

Post by johankihl »

Image

Så men från turbon ist för insuget.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
Post Reply