FCUK DDesign E30

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
FCUK
Posts: 357
Joined: 27 Apr 2009, 19:43
Location: Örebro

FCUK DDesign E30

Post by FCUK »

Tjena! Här kommer en tråd på min e30.

Setup:
M50B25iv från e34
Arp topplocksbultar
Cooperingtopplockspackning
Alumotorkuddar
Gjutet turbogrenrör
Kina snurra
DDesign titanium turbomössa
DDesign Oljekylare
Billet oljefilterhållare
Ombyggd m50 oljefilterhus för oljekylare
Slangar av hydroscand i örebro
E36 vattenkylare

Bränsle:
1260cc lucas spridare
Bosch 044 pump
40l JAZ Fuelcell
10mm stålomspunnet hela vägen av Hydroscand i Örebro
Nuke bränslefilter
Nuke fuelrail
Aeromotive Bränsletrycksregulator

Sprut/Tändning:
Audi tändspolar
Vipec v44

Chassi/bromsar:
Bc coilovers
2st willwood bromscylinderar
Nya bromsrör av hydroscand i örebro
Bromsvåg
"Full" bur

Invändigt:
Sparco sprint stolar
Sparco ratt
Sparco rutnät
Luisi snapoff
Takata kopia bälten
Autometer mätare
Innovate bredbandslambda

Drivlina:
Getrag 260 låda
Sinter 4-puck lamell
Svarvat svänghjul
618 tryckplatta

Senaste bromsningen gav 365whp och 506wmn vid 0,9bar

Image

Image

Image

Image

Image

hej!
Last edited by FCUK on 25 Nov 2012, 09:27, edited 4 times in total.
User avatar
FCUK
Posts: 357
Joined: 27 Apr 2009, 19:43
Location: Örebro

Re: FCUK DDesign E30

Post by FCUK »

Snart ska bilen äntligen bli mappad på nytt! Har slängt dit en nukerail och nya spridare i hopp om att lösa mitt märkliga problem med bilen. Bilen är mappad 3 gånger i år men har några dagar senare gått dåligt igen!! Så nu hoppas jag att det va mina jävla lucas spridare som har strulat för mig i 1,5års tid.

Image

Mappade tomgången själv i ren tristess!
Image

Är så jävla sugen på att få svina lite igen!!
Image
User avatar
FCUK
Posts: 357
Joined: 27 Apr 2009, 19:43
Location: Örebro

Re: FCUK DDesign E30

Post by FCUK »

Äntligen!! funkar det. Det va mina lucas spridare som strulade. Nu, nymappat med mina precision 895cc spridare blev det kanon! Dock hände de en liten incident vid DDesigns senaste "drifthäng". Jag provade några gånger att ligga nära några buskar och kom lite för nära en gång och där stod tyvärr en stolpe:/

Efter en kväll med mycker körning:)
Image

Image

Image

Morgonen dan efter va det dags för riktning. Klockrent att dela garage med en plåtslagare!
Image

Lite buntband och självborrande i bakfångaren. Som nytt:)
Image
Ryding
Posts: 279
Joined: 15 Jul 2011, 11:52

FCUK DDesign E30

Post by Ryding »

Riktigt rå bil, utseendet andas racing!
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: FCUK DDesign E30

Post by Bmwandreas »

Ja de spridarna är du inte ensam om att ha problem med. Skönt att det funkar!
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
FCUK
Posts: 357
Joined: 27 Apr 2009, 19:43
Location: Örebro

Re: FCUK DDesign E30

Post by FCUK »

#Ryding, Tack!

#Ärtan, Ja det är så konstigt eftersom dom visat bra resultat när man provtryckt dom. Men skönt att det funkar nu i alla fall!

mvh
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: FCUK DDesign E30

Post by _TH_ »

Ballt projekt. Har sett er på Mantorp några ggr.

Vad är det som strular med Lucas-spridarna?
Och gäller det alla deras spridare?
User avatar
FCUK
Posts: 357
Joined: 27 Apr 2009, 19:43
Location: Örebro

FCUK DDesign E30

Post by FCUK »

_TH_ wrote:Ballt projekt. Har sett er på Mantorp några ggr.

Vad är det som strular med Lucas-spridarna?
Och gäller det alla deras spridare?
Tack!

För mig har det varit att dom betett sig olika. Har mappat bilen och någon vecka senare har bilen gått helt annorlunda. Trotts att vi testat dom 2gånger med bra resultat:/ jag körde med 1260cc Lucas Spridare.

Mvh
User avatar
FCUK
Posts: 357
Joined: 27 Apr 2009, 19:43
Location: Örebro

Re: FCUK DDesign E30

Post by FCUK »

Bilder från en fotosession med DDesign-teamet
Image

Image
jonashelin
Posts: 147
Joined: 25 May 2011, 16:55
Location: Malmberget

Re: FCUK DDesign E30

Post by jonashelin »

riktigt fint bygge, får man fråga varför du kör med så lång krycka? är det bekvämt eller fyller den någon funktion, jag upplevde nämligen att det var rätt så tungt att låsa bakhjulen på min förra e30 och trots mycket luftande blev det aldrig riktigt bra, men hade jag haft längre skaft så blir de ju lite annan kraft och lättare att låsa,
http://www.Garaget.org/Deora" onclick="window.open(this.href);return false;

Chevrolet Monte Carlo -71

Bmw e36 328 Coupé Kompressor -95 (Såld)
Bmw e30 340 V8 M60b40 6vxl Touring -89 (Såld)
Bmw e30 335 M30B34 Coupé -88 (Såld)
Mercedes w201 190 2,3 Turbo -89 (Såld)
User avatar
Jonis
Posts: 1247
Joined: 17 Aug 2007, 00:47
Location: ALE Kommun (GBG)

Re: FCUK DDesign E30

Post by Jonis »

Jag känner inte ägaren till bilen men kan svara för hur det var i våra bilar när vi fick monterat längre spakar, o det var riktigt stor skillnad!
Blir mycket mer kraft, mer häv så att säga :)
Jag har en fråga med ja kom på just nu, hur har du fäst ditt rutnät och går det att plocka ner snabbt?!

MVH
Five Star Racing!
Jonas Jonis Abrahamsson.
0736-785263

http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http:// Mina Vänner o Familj :)
CIVINCO
mfl
----->> http://www.garaget.org/325i" onclick="window.open(this.href);return false; <<-----
User avatar
FCUK
Posts: 357
Joined: 27 Apr 2009, 19:43
Location: Örebro

Re: FCUK DDesign E30

Post by FCUK »

Sorry för sent svar!

Har en lång spak av 2 anledningar. Både för att det är lätt att få tag i den på sladd. Men mest för att få mer hävkraft. Det var svårt att få hjulen att låsa ordentligt med orginalspaken och e30 orginalbromsar.

mvh
User avatar
FCUK
Posts: 357
Joined: 27 Apr 2009, 19:43
Location: Örebro

Re: FCUK DDesign E30

Post by FCUK »

Då var säsongen till slut över och jag börjar gå i mekartankar. Körde ett sista event på gröndal i Eskilstuna i lördags. Grymt skoj!

Några bilder från i lördags
Image

Image

Image

Dags för lite uppgradering av bilen.
Rev loss gamla trötta turbon som får gå till skrot..
Image

..och drog i v-ås för att hämta en ny(hx40w)! Hoppas på att den ska leverera tillräckligt.
Image

Grenrörsmaterial är beställt. Sjukt pepp på att få vara lite kreativ och bygga grenrör.

Tror ni det räcker med en 39mm wastegate? Målet är 500whp eller max 1,5bars laddtryck

Hög tid att ta tag i projekttråden igen!
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: FCUK DDesign E30 - Räcker det med 39mm wastegate?

Post by TreLingon »

Jag är nöjd med min precision 46mm.
Inget strul alls ..

Är det stor skillnad i pris mellan 39 & 46 wg ?
User avatar
FCUK
Posts: 357
Joined: 27 Apr 2009, 19:43
Location: Örebro

FCUK DDesign E30 - Räcker det med 39mm wastegate?

Post by FCUK »

Nja det skiljer en tusen lapp.

Mvh
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: FCUK DDesign E30 - Räcker det med 39mm wastegate?

Post by TreLingon »

FCUK wrote:Nja det skiljer en tusen lapp.

Mvh
Okej :)
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: FCUK DDesign E30 - Räcker det med 39mm wastegate?

Post by Nisse Järnet »

Är väl svårt att jämföra rakt av men jag körde med Tial 38mm på min M20 i ett tidigt skede med Z45 kam och 2.5 liter med en HX40 #14 hus och jag hade inga problem att köra grundladd på 1.3 bar iaf. Testade inte lägre heller :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Post Reply