svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Chrille D
Posts: 521
Joined: 11 Aug 2008, 19:27
Location: Söderhamn

Re: svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Post by Chrille D »

Såg idag att mitt obearbetade M30 svänghjul från en M535 var försänkt ca 0,3 mm för tryckplattan.
Är tryckplattorna på M535 försänkta liksom S38B36 eller är det ett S38 svänghjul jag fått tag i?
Lämnade iväg det för svarvning idag så kan inte väga det heller....

Mvh
Christian Danielsson

BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Re: svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Post by M3JONAS »

Alla hjulen ska vara försänkta. S38 svänghjulet har en speciell egenskap och det är att det är smitt istället för gjutet som alla vanliga m20/30/50 hjulen är.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Sv: Re: svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Post by johankihl »

M3JONAS wrote:Alla hjulen ska vara försänkta. S38 svänghjulet har en speciell egenskap och det är att det är smitt istället för gjutet som alla vanliga m20/30/50 hjulen är.


Är du säker på det? Mitt gamla m10 svänghjul var riktigt stål. Bäckis menar att han aldrig sett ett gjutet BMW svänghjul!

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Post by wuffee »

Ja har svarvat åtskilliga bmw shjul å ALLA har varit gjutna..
Svetsare
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Re: svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Post by M3JONAS »

Jag har svarvat och fräst ett gäng och som sagt var så är det såvitt jag vet bara hjulen från "s" motorerna som är smidda.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Re: svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Post by johankihl »

M3JONAS wrote:Jag har svarvat och fräst ett gäng och som sagt var så är det såvitt jag vet bara hjulen från "s" motorerna som är smidda.



Ok! M10 är i alla fall inte gjutna kan vi konstatera då :)
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Re: svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Post by M3JONAS »

johankihl wrote:
M3JONAS wrote:Jag har svarvat och fräst ett gäng och som sagt var så är det såvitt jag vet bara hjulen från "s" motorerna som är smidda.



Ok! M10 är i alla fall inte gjutna kan vi konstatera då :)


Inte'? Hur menar du nu, har du m10 hjul som är smitt?
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Sv: svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Post by johankihl »

Törs inte svara på om ämnet man gjort det ur är smitt men det är iaf svarvat ur riktigt stål.
Svarven skar fina spån, inget damm som ur gjutjärn.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Post by Bäckis »

Tex S14 ser ju ut och är som vilket annat som helst att svarva i, så jag tror de är lika fina på alla BMW:s maskiner.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Post by cerveza »

erikjakan wrote:Att skita i att svarva är bara dumt, det kommer att slira när lamellen slits in ordentligt.

Förspänningen på en 765a ska vara ca 2.3mm.

MVH Erik


+1

Samma gäller 618
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
Chrille D
Posts: 521
Joined: 11 Aug 2008, 19:27
Location: Söderhamn

Sv: svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Post by Chrille D »

Så vad gäller ang. måttet nu då?
Är det 1,2-1,25 mm eller 2,3 mm?

Självklart kan man mäta men har ingen tryckplatta än och vill veta nu! :)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Christian Danielsson

BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Sv: svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Post by erikjakan »

Chrille D wrote:Så vad gäller ang. måttet nu då?
Är det 1,2-1,25 mm eller 2,3 mm?

Självklart kan man mäta men har ingen tryckplatta än och vill veta nu! :)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2


När du lägger på tryckplattan med den tilltänkta lamellen mellan tp och svänghjul, då ska det vara ca 2.3mm mellan svänghjulet och plåtflikarna för dem 6 bultarna som håller tryckplattan i svänghjulet.

Fråga igen om du inte hajjar, svårt att beskriva hehe

MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
Chrille D
Posts: 521
Joined: 11 Aug 2008, 19:27
Location: Söderhamn

Sv: svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Post by Chrille D »

Åfan. Tror jag förstod alldeles utmärkt vad du menade. :)
Så det är helt enkelt säkrast att mäta innan man skickar svänghjulet på balansering. Har svarvat en 1,25 mm försänkning nu som många andra verkar köra på.....

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Christian Danielsson

BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Post by Ronnie AVR »

Chrille D wrote:Åfan. Tror jag förstod alldeles utmärkt vad du menade. :)
Så det är helt enkelt säkrast att mäta innan man skickar svänghjulet på balansering. Har svarvat en 1,25 mm försänkning nu som många andra verkar köra på.....

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2


Kommer funka fint för dig. Kör så nu och kan spöa loss den enkelt på 4an i lägre farter :)
User avatar
Chrille D
Posts: 521
Joined: 11 Aug 2008, 19:27
Location: Söderhamn

Sv: svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Post by Chrille D »

Härligt... :) Skulle vara skönt att få svänghjulet balanserat nu så det är klart när kopplingen väl beställs.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Christian Danielsson

BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Post by Silverboy »

Ronnie AVR wrote:
Chrille D wrote:Åfan. Tror jag förstod alldeles utmärkt vad du menade. :)
Så det är helt enkelt säkrast att mäta innan man skickar svänghjulet på balansering. Har svarvat en 1,25 mm försänkning nu som många andra verkar köra på.....

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2


Kommer funka fint för dig. Kör så nu och kan spöa loss den enkelt på 4an i lägre farter :)


Ved å dumpa koppling eller vid pådrag?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

svarva svänghjul för 765 tryckplatta

Post by Ronnie AVR »

Silverboy wrote:
Ronnie AVR wrote:
Chrille D wrote:Åfan. Tror jag förstod alldeles utmärkt vad du menade. :)
Så det är helt enkelt säkrast att mäta innan man skickar svänghjulet på balansering. Har svarvat en 1,25 mm försänkning nu som många andra verkar köra på.....

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2


Kommer funka fint för dig. Kör så nu och kan spöa loss den enkelt på 4an i lägre farter :)


Ved å dumpa koppling eller vid pådrag?


Orkar man inte vänta på laddet så brukar jag slå till han på kopplingen då i fart givetvis.
Post Reply