svarva svänghjul för 765 tryckplatta
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: svarva svänghjul för 765 tryckplatta
Såg idag att mitt obearbetade M30 svänghjul från en M535 var försänkt ca 0,3 mm för tryckplattan.
Är tryckplattorna på M535 försänkta liksom S38B36 eller är det ett S38 svänghjul jag fått tag i?
Lämnade iväg det för svarvning idag så kan inte väga det heller....
Mvh
Är tryckplattorna på M535 försänkta liksom S38B36 eller är det ett S38 svänghjul jag fått tag i?
Lämnade iväg det för svarvning idag så kan inte väga det heller....
Mvh
Christian Danielsson
BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
Re: svarva svänghjul för 765 tryckplatta
Alla hjulen ska vara försänkta. S38 svänghjulet har en speciell egenskap och det är att det är smitt istället för gjutet som alla vanliga m20/30/50 hjulen är.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Sv: Re: svarva svänghjul för 765 tryckplatta
M3JONAS wrote:Alla hjulen ska vara försänkta. S38 svänghjulet har en speciell egenskap och det är att det är smitt istället för gjutet som alla vanliga m20/30/50 hjulen är.
Är du säker på det? Mitt gamla m10 svänghjul var riktigt stål. Bäckis menar att han aldrig sett ett gjutet BMW svänghjul!
Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
svarva svänghjul för 765 tryckplatta
Ja har svarvat åtskilliga bmw shjul å ALLA har varit gjutna..
Svetsare
Re: svarva svänghjul för 765 tryckplatta
Jag har svarvat och fräst ett gäng och som sagt var så är det såvitt jag vet bara hjulen från "s" motorerna som är smidda.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Re: svarva svänghjul för 765 tryckplatta
M3JONAS wrote:Jag har svarvat och fräst ett gäng och som sagt var så är det såvitt jag vet bara hjulen från "s" motorerna som är smidda.
Ok! M10 är i alla fall inte gjutna kan vi konstatera då
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
Re: svarva svänghjul för 765 tryckplatta
johankihl wrote:M3JONAS wrote:Jag har svarvat och fräst ett gäng och som sagt var så är det såvitt jag vet bara hjulen från "s" motorerna som är smidda.
Ok! M10 är i alla fall inte gjutna kan vi konstatera då
Inte'? Hur menar du nu, har du m10 hjul som är smitt?
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Sv: svarva svänghjul för 765 tryckplatta
Törs inte svara på om ämnet man gjort det ur är smitt men det är iaf svarvat ur riktigt stål.
Svarven skar fina spån, inget damm som ur gjutjärn.
Svarven skar fina spån, inget damm som ur gjutjärn.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
Re: svarva svänghjul för 765 tryckplatta
Tex S14 ser ju ut och är som vilket annat som helst att svarva i, så jag tror de är lika fina på alla BMW:s maskiner.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Re: svarva svänghjul för 765 tryckplatta
erikjakan wrote:Att skita i att svarva är bara dumt, det kommer att slira när lamellen slits in ordentligt.
Förspänningen på en 765a ska vara ca 2.3mm.
MVH Erik
+1
Samma gäller 618
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Sv: svarva svänghjul för 765 tryckplatta
Så vad gäller ang. måttet nu då?
Är det 1,2-1,25 mm eller 2,3 mm?
Självklart kan man mäta men har ingen tryckplatta än och vill veta nu!
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Är det 1,2-1,25 mm eller 2,3 mm?
Självklart kan man mäta men har ingen tryckplatta än och vill veta nu!
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Christian Danielsson
BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
Re: Sv: svarva svänghjul för 765 tryckplatta
Chrille D wrote:Så vad gäller ang. måttet nu då?
Är det 1,2-1,25 mm eller 2,3 mm?
Självklart kan man mäta men har ingen tryckplatta än och vill veta nu!
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
När du lägger på tryckplattan med den tilltänkta lamellen mellan tp och svänghjul, då ska det vara ca 2.3mm mellan svänghjulet och plåtflikarna för dem 6 bultarna som håller tryckplattan i svänghjulet.
Fråga igen om du inte hajjar, svårt att beskriva hehe
MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Sv: svarva svänghjul för 765 tryckplatta
Åfan. Tror jag förstod alldeles utmärkt vad du menade.
Så det är helt enkelt säkrast att mäta innan man skickar svänghjulet på balansering. Har svarvat en 1,25 mm försänkning nu som många andra verkar köra på.....
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Så det är helt enkelt säkrast att mäta innan man skickar svänghjulet på balansering. Har svarvat en 1,25 mm försänkning nu som många andra verkar köra på.....
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Christian Danielsson
BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
- Ronnie AVR
- Posts: 1348
- Joined: 07 Sep 2007, 16:58
- Location: STHLM
svarva svänghjul för 765 tryckplatta
Chrille D wrote:Åfan. Tror jag förstod alldeles utmärkt vad du menade.
Så det är helt enkelt säkrast att mäta innan man skickar svänghjulet på balansering. Har svarvat en 1,25 mm försänkning nu som många andra verkar köra på.....
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Kommer funka fint för dig. Kör så nu och kan spöa loss den enkelt på 4an i lägre farter
Sv: svarva svänghjul för 765 tryckplatta
Härligt... Skulle vara skönt att få svänghjulet balanserat nu så det är klart när kopplingen väl beställs.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Christian Danielsson
BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
svarva svänghjul för 765 tryckplatta
Ronnie AVR wrote:Chrille D wrote:Åfan. Tror jag förstod alldeles utmärkt vad du menade.
Så det är helt enkelt säkrast att mäta innan man skickar svänghjulet på balansering. Har svarvat en 1,25 mm försänkning nu som många andra verkar köra på.....
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Kommer funka fint för dig. Kör så nu och kan spöa loss den enkelt på 4an i lägre farter
Ved å dumpa koppling eller vid pådrag?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
- Ronnie AVR
- Posts: 1348
- Joined: 07 Sep 2007, 16:58
- Location: STHLM
svarva svänghjul för 765 tryckplatta
Silverboy wrote:Ronnie AVR wrote:Chrille D wrote:Åfan. Tror jag förstod alldeles utmärkt vad du menade.
Så det är helt enkelt säkrast att mäta innan man skickar svänghjulet på balansering. Har svarvat en 1,25 mm försänkning nu som många andra verkar köra på.....
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Kommer funka fint för dig. Kör så nu och kan spöa loss den enkelt på 4an i lägre farter
Ved å dumpa koppling eller vid pådrag?
Orkar man inte vänta på laddet så brukar jag slå till han på kopplingen då i fart givetvis.