Problem med kopplingsbyte M50

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
Tjorven
Posts: 38
Joined: 09 Sep 2006, 01:04
Location: Luleå

Problem med kopplingsbyte M50

Post by Tjorven »

Hej, har en fråga som jag hoppas nån kan hjälpa mig med!
Kopplingen på min bil (e36 325 -91) har sagt upp sig, nu i helgen började jag att byta den, men jag får itne ner växelådan!? Har lossat alla skruvar, tagit bort bryggan under, mellan axeln, hydraliken till kopplingen och allt. Men jag får itne ner lådan. får ut den så pass att det blir 8-10mm glapp mellan lådan och motorn. Men sen är det stopp. Tycker att jag har testat det mesta, men måste ju vara nåt jag har missat? Måste man ta lös startmotorn före? Tacksam för svar!
MVH
/
Tjorven aka Desa
Mitsubishi Evo 6
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

hehe ja starten måste bort annars tar den i svänghjulet
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
User avatar
Tjorven
Posts: 38
Joined: 09 Sep 2006, 01:04
Location: Luleå

Post by Tjorven »

Aha, har funderat på det men jag ville itne tro det, sitter så jävligt till.. fan fan fan, vad vill du ha för att komma och byta? :P
MVH
/
Tjorven aka Desa
Mitsubishi Evo 6
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

starten behöver du inte ta bort! har inget med växellådan å göra eftersom svänghjulet inte följer med växellådan ut..
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

kolla så du inte glömt den lilla m6skruven i plåten sitter vid grenrören..
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

precis som "bmw_fredde" skrev, du behöver ej ta bort starmotorn..

dum fråga kanske, men har du lossat länkaget?
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

hehe hur får man förbi starten så den går förbi svänghjulet iom den sitter fast i lådan? har iofs aldrig försökt ta bort lådan utan att lossa starten när ja tänker på de :lol: sen va de jag som tabbade mej, tänkte på s50 som har en hel plåt mellan motor/låda som sitter bultad i startmotorn mm de kanske inte m50´n har?
Last edited by Fear This on 03 Dec 2006, 17:34, edited 1 time in total.
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
djm
Posts: 255
Joined: 16 Nov 2006, 23:17
Location: sthlm, sollentuna

Post by djm »

Du måste ha glömt den lilla m6 skruven som sitter på baksidan av växellådan. höger sida av motor. Den håller skyddsplåten.
User avatar
Tjorven
Posts: 38
Joined: 09 Sep 2006, 01:04
Location: Luleå

Post by Tjorven »

Jag har tagit bort den skruven... Och även om den hade suttit kvar så hade den gått av som jag har brytit och bänt, kan lagret i veven ha skurit typ? blir galen!! :evil:
MVH
/
Tjorven aka Desa
Mitsubishi Evo 6
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

Tagit lös växelreglaget? ;)
User avatar
Dofilus
Posts: 310
Joined: 16 Mar 2006, 17:51
Location: Örebro

Post by Dofilus »

låt en polare trampa ner kopplingen så delar sig skiten ska du se. Fast du kanske redan tagit bort kopplingsslangen. Fast det är ju bara att koppla in igen.
Firebird formula 400-71 BW480 Vipec v88, Cbr 1000rr-07
User avatar
Tjorven
Posts: 38
Joined: 09 Sep 2006, 01:04
Location: Luleå

Post by Tjorven »

Jaåå, växelreglaget är lös, och lådan med för den delen :) Lagret i veven såg inte så snyggt ut.. axeln på lådan hade kilat på nåt konstigt sätt, men nu är det fixat iaf :)
MVH
/
Tjorven aka Desa
Mitsubishi Evo 6
Post Reply