Hur koppla fördelningsventil till hydralisk handbroms?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Christian.N
- Posts: 2834
- Joined: 15 Apr 2008, 21:38
- Location: Enköping
Hur koppla fördelningsventil till hydralisk handbroms?
Jag har en hydralisk handbroms, en fördelningsventil och en linelock.
Ska jag koppla det enligt mitt snygga schema då? Tänkte med på in och ut ur fördelningsventilen? För födelningsventilen har 3st anslutningar och en luftning. Om man håller ventilen vågrätt med luftningen uppåt så känner man en stålkula röra sig från tex höger till vänster och sen tillbaka om man lutar ventilen åt andra hållet. Alltså rör sig kulan sidleds då.
Ska jag då sätta som följande:
1# Från huvudbromscylinder drar jag ett bromsrör till linelocken vidare ner till mittenanslutningen på fördelningsventilen.
2# Sen från säg höger anslutning på fördelningsventilen upp till handbromsen sen från handbromsen till första Y- korset och kopplar in mig på ena Y:et.
3# Från vänstra sidan av fördelningsventilen kopplar jag mig direkt till andra anslutningen på Y-korset.
4# Från första Y-korset sen så drar jag ett rör till orginal Y-kors (T-koppling) som sitter på E30 som sen går vidare ut till bakhjulen.
Hoppas ni kan läsa av mitt fina kopplingsschema så jag kan få ett bra och korrekt svar. Tänkte nämligen koppla in allt nu i helgen.
Mvh
Enköping, 073-3104393
Re: Hur koppla fördelningsventil till hydralisk handbroms?
Har skickat mail hur de ser ut på min bil, kör oxå med sellholms ventil..
Re: Hur koppla fördelningsventil till hydralisk handbroms?
vart haru köpt den där handbromsen och linelocken?
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
- Christian.N
- Posts: 2834
- Joined: 15 Apr 2008, 21:38
- Location: Enköping
Hur koppla fördelningsventil till hydralisk handbroms?
Handbromsen från rallyshop.se och linelock från Märsta Hydralik..
Enköping, 073-3104393
Re: Hur koppla fördelningsventil till hydralisk handbroms?
huvudcylinder -> linelock -> ena sidan på fördelningsventilen
hyd.handbroms -> andra sidan på fördelningsventilen
mitten från fördelningsventilen till ett y kors och vidare till varsitt bromsok
tänk på att linelocken kan läcka genom felmonterad... eftersom du vill att tryck inte ska slippa förbi till bakbromsarna så kan vissa ventiler kräva att dem monteras "fel väg"
hyd.handbroms -> andra sidan på fördelningsventilen
mitten från fördelningsventilen till ett y kors och vidare till varsitt bromsok
tänk på att linelocken kan läcka genom felmonterad... eftersom du vill att tryck inte ska slippa förbi till bakbromsarna så kan vissa ventiler kräva att dem monteras "fel väg"
e28 M535 809hk 1029nm
- Christian.N
- Posts: 2834
- Joined: 15 Apr 2008, 21:38
- Location: Enköping
Re: Hur koppla fördelningsventil till hydralisk handbroms?
toppe wrote:huvudcylinder -> linelock -> ena sidan på fördelningsventilen
hyd.handbroms -> andra sidan på fördelningsventilen
mitten från fördelningsventilen till ett y kors och vidare till varsitt bromsok
tänk på att linelocken kan läcka genom felmonterad... eftersom du vill att tryck inte ska slippa förbi till bakbromsarna så kan vissa ventiler kräva att dem monteras "fel väg"
Jag kopplade enligt det här schemat och det fungerar riktigt fint! http://forumbilder.se/show.aspx?iid=5b4201282004Adc8d
Angående min ventil så har jag faktiskt inte testat den än men ska tänka på att man kanske behöver vända på den om den inte blockar helt..
Enköping, 073-3104393
Re: Hur koppla fördelningsventil till hydralisk handbroms?
Hur ska man gå tillväga för att lufta ett bromssystem byggt enligt bilden nedan?
Skillnader mellan bilden nedan och min set up:
- Wilwood-pedalställ med separata cylindrar för fram- resp. bakkrets, och
- Den hydrauliska handbromsen delar bromsvätskebehållare med bakkretsen.
På Sellholm- / fördelningsventilen sitter en luftnippel. I vilken ordning ska luftning ske?
Skillnader mellan bilden nedan och min set up:
- Wilwood-pedalställ med separata cylindrar för fram- resp. bakkrets, och
- Den hydrauliska handbromsen delar bromsvätskebehållare med bakkretsen.
På Sellholm- / fördelningsventilen sitter en luftnippel. I vilken ordning ska luftning ske?
Simon Markström 072-233 04 11
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- pimpmyfarad2
- Posts: 278
- Joined: 09 Apr 2011, 19:58
- Location: Motala
Re: Hur koppla fördelningsventil till hydralisk handbroms?
Jag undrar det samma..
- turbolarssa
- Posts: 232
- Joined: 30 Aug 2010, 15:58
- Location: Lidköping
Re: Hur koppla fördelningsventil till hydralisk handbroms?
Kör med bromsvåg och sellholm ventil på min E30. Luftade bakbromsarna som vanligt först och sen handbromsen med luftnippeln på ventilen. //Larsson
Re: Hur koppla fördelningsventil till hydralisk handbroms?
Tack Turbolarssa!
Den s.k Sellholm-ventilens vara eller icke vara har diskuterats tidigare. Jag avser besiktiga mitt bygge som ombyggt fordon och har vid kontakt med SFRO blivit rekommenderad att använda mig av en fördelningsventil.
Simple as that!
Den s.k Sellholm-ventilens vara eller icke vara har diskuterats tidigare. Jag avser besiktiga mitt bygge som ombyggt fordon och har vid kontakt med SFRO blivit rekommenderad att använda mig av en fördelningsventil.
Simple as that!
Simon Markström 072-233 04 11
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hur koppla fördelningsventil till hydralisk handbroms?
fördelsnings ventilen ska förhindra låsning i bromssystemet vad jag har fått det förklarat iaf
Tony Sarja
0735611651
http://www.garaget.org/Sarja88" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/tonysarja" onclick="window.open(this.href);return false;
Bmw E30 318 Dragracing
Bmw E36 320 Testa REG
0735611651
http://www.garaget.org/Sarja88" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/tonysarja" onclick="window.open(this.href);return false;
Bmw E30 318 Dragracing
Bmw E36 320 Testa REG
Re: Hur koppla fördelningsventil till hydralisk handbroms?
Fördelningsventilen är ju en hydraulisk växelventil som låter det systemet med högst tryck vinna och stänger då av det andra.
Rent praktiskt innebär det väl att man slipper brottas fot/hand om man bromsar med bägge samtidigt t.ex om man ligger på initiering med handbromsen och det går lite för fort så man trampar på pedalen. Bromsar man nätt med pedalen medan man håller bakhjulen låsta hårt med spaken så är bakhjulen urkopplade och det nyper bara om framoken. Trampar man hårdare övervinner man tillslut spakens bromstryck och ventilen växlar över till fotbroms och handbromsen kopplas ur. Släpper man pedalen igen växlar det tillbaka och håller man spaken dragen i samma läge (man märker inte så mkt av det då man hållt den dragen mot stängd ventil) fortsätter man kasa som innan.
Kör man på det gamla sättet utan växelventil måste man hålla emot ännu mer i armbågen medan framhjulen börjar bromsa.
Ska ge en smidigare körning helt enkelt.
Rent praktiskt innebär det väl att man slipper brottas fot/hand om man bromsar med bägge samtidigt t.ex om man ligger på initiering med handbromsen och det går lite för fort så man trampar på pedalen. Bromsar man nätt med pedalen medan man håller bakhjulen låsta hårt med spaken så är bakhjulen urkopplade och det nyper bara om framoken. Trampar man hårdare övervinner man tillslut spakens bromstryck och ventilen växlar över till fotbroms och handbromsen kopplas ur. Släpper man pedalen igen växlar det tillbaka och håller man spaken dragen i samma läge (man märker inte så mkt av det då man hållt den dragen mot stängd ventil) fortsätter man kasa som innan.
Kör man på det gamla sättet utan växelventil måste man hålla emot ännu mer i armbågen medan framhjulen börjar bromsa.
Ska ge en smidigare körning helt enkelt.
Re: Hur koppla fördelningsventil till hydralisk handbroms?
Har provat att sätta linelock på bakbromsarna på ett par bilar. På en blev det rätt bra men på den andra blev det riktigt kasst, gick inte trycka ner pedalen nåt så frambromsarna tog riktigt dåligt.. Kanske hade blivit bättre om jag hade satt ventilen längre bak på ledningen?
Slutade iaf med att jag satte den som den ska sitta på främre kretsen och tycker det var mycket bättre så. Då kan man ju stå stilla och mata växlar utan att bilen rör sig en millimeter Tror hellre jag skulle ha haft nån sorts reducering på bakbromsarna, men tycker man klarar sig bra utan att koppla ur dom
Slutade iaf med att jag satte den som den ska sitta på främre kretsen och tycker det var mycket bättre så. Då kan man ju stå stilla och mata växlar utan att bilen rör sig en millimeter Tror hellre jag skulle ha haft nån sorts reducering på bakbromsarna, men tycker man klarar sig bra utan att koppla ur dom
V8
- pimpmyfarad2
- Posts: 278
- Joined: 09 Apr 2011, 19:58
- Location: Motala
Re: Hur koppla fördelningsventil till hydralisk handbroms?
Ximon wrote:Tack Turbolarssa!
Den s.k Sellholm-ventilens vara eller icke vara har diskuterats tidigare. Jag avser besiktiga mitt bygge som ombyggt fordon och har vid kontakt med SFRO blivit rekommenderad att använda mig av en fördelningsventil.
Simple as that!
Jag har besiktat min bil (som är reggad som ombyggt fordon) med hydraulisk handbroms inkopplad utan den där ventilen.
Sen vet jag inte om det bara var besiktningsmannen som inte brydde sig om det eller struntade i att kolla eller så.