BMW M535i Turbo e28
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Nu har man äntligen fått fingern ur och börjat bygga igen
Det som har hänt är att bakvagnen är neplockad, va även och plocka bort bakvagn/framvagn från M5e34, ska ta och byta så mycket som möjligt till M5 grejer.
Var även uppe i garaget igår och plocka ur den gammla motorn och lyfte i den nya, han även med att tillverka nya motorfästen.
Så nu blir nästa projekt att bygga grenrör och insug
Det som har hänt är att bakvagnen är neplockad, va även och plocka bort bakvagn/framvagn från M5e34, ska ta och byta så mycket som möjligt till M5 grejer.
Var även uppe i garaget igår och plocka ur den gammla motorn och lyfte i den nya, han även med att tillverka nya motorfästen.
Så nu blir nästa projekt att bygga grenrör och insug
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
s38 i e28=GODT
Fan, jeg som trodde jeg var den eneste her til å bygge s38 turbo i e28...
dette har jeg stor tro på..
Hva oppsett har du tenkt å kjøre på?, turbo, stempel,råder og sånn?
du må rettstille motoren sånn som jeg har gjort:)
stå på, dette ser veldig lovende ut..
dette har jeg stor tro på..
Hva oppsett har du tenkt å kjøre på?, turbo, stempel,råder og sånn?
du må rettstille motoren sånn som jeg har gjort:)
stå på, dette ser veldig lovende ut..
Re: s38 i e28=GODT
M5Einar wrote:Fan, jeg som trodde jeg var den eneste her til å bygge s38 turbo i e28...
dette har jeg stor tro på..
Hva oppsett har du tenkt å kjøre på?, turbo, stempel,råder og sånn?
du må rettstille motoren sånn som jeg har gjort:)
stå på, dette ser veldig lovende ut..
Nej då, du behöver inte känna dig ensam
Vet inte ännu vad det blir för kolvar/stakar... Turbon får bli hx55'an, den får gå ett tag till.... Vad ska du köra med för något?
Hur har du löst med olje pumpen när du rak ställde den då? Den är lite mer rakställd än orginal i alla fall.
....
det med oljepumpen løste jeg med å kutte det originale røret til olje "picupen" og laget gjenger for en nippel som jeg igjen skrudde på en stål rør med bøy på, så monterte jeg en sugesil i enden. kan legge ut ett bilde når jeg finner det. jeg har også bygd "sumpen" på bunnpannen ca 1liter større enn originalt.
Jeg kommer til å kjøre med Wiseco kolvar og pauter smidde stakar.
"home made" alu insug "ppf look"
Turboen blir en Gt45 på ett hjemmelaget rustfritt grenrør.
Girkasse blir original M5 som jeg har rettstilt.. så lenge den holder.
Bakstilling har jeg bygt om fra e34 M5. kortat travers..UTEN foringer, boltet direkte i karossen.. og litt oppshimset diff.
Forstilling er e34 M5 fjærbein med e32 750 skiver, slissede og hullborede. Med e34 M5 Caliper (Ok)..
Coilovers fra e34 er på nesteårs budget...
Intercooler fra Scania buss. litt nedkuttet på høyden.
6stk 780cc+6stk 450cc dyser (spridarar) de små i original hullene, de store, "lengre ut" i insuget. 2stk ppf fuelrail.
3stk original pumper, fuelcell i bagasjerommet. borttagen reservehjulsbrønn.
Kommer til å kjøre på Megasquirt til å begynne med..
Jeg kommer til å kjøre med Wiseco kolvar og pauter smidde stakar.
"home made" alu insug "ppf look"
Turboen blir en Gt45 på ett hjemmelaget rustfritt grenrør.
Girkasse blir original M5 som jeg har rettstilt.. så lenge den holder.
Bakstilling har jeg bygt om fra e34 M5. kortat travers..UTEN foringer, boltet direkte i karossen.. og litt oppshimset diff.
Forstilling er e34 M5 fjærbein med e32 750 skiver, slissede og hullborede. Med e34 M5 Caliper (Ok)..
Coilovers fra e34 er på nesteårs budget...
Intercooler fra Scania buss. litt nedkuttet på høyden.
6stk 780cc+6stk 450cc dyser (spridarar) de små i original hullene, de store, "lengre ut" i insuget. 2stk ppf fuelrail.
3stk original pumper, fuelcell i bagasjerommet. borttagen reservehjulsbrønn.
Kommer til å kjøre på Megasquirt til å begynne med..
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
primer wrote:ja det hade varit fint ska köra med en s38 med en hx55 åxå tänkte bara om det var samma turbo min ar 66mm in å 80mm ut funderar bara på vad en sån e kapabel till å när det börjar bli fart i grejerna! fränt bygge du har själv bygger ja på en volvo 242
Lägg upp projekttråd direkt detta låter intressant!
primer wrote:ja det hade varit fint ska köra med en s38 med en hx55 åxå tänkte bara om det var samma turbo min ar 66mm in å 80mm ut funderar bara på vad en sån e kapabel till å när det börjar bli fart i grejerna! fränt bygge du har själv bygger ja på en volvo 242
Tack, ska du ha s38'an i en 242? Det vore ju coolt När jag körde den på min 3.2l m30 hade jag 1.8bar vid ca 4000, så det borde ju inte komma något senare i alla fall.....
har redan en tråd på tpcOvercharged wrote:primer wrote:ja det hade varit fint ska köra med en s38 med en hx55 åxå tänkte bara om det var samma turbo min ar 66mm in å 80mm ut funderar bara på vad en sån e kapabel till å när det börjar bli fart i grejerna! fränt bygge du har själv bygger ja på en volvo 242
Lägg upp projekttråd direkt detta låter intressant!
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... p?t=153821
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
Är väl dags att uppdatera lite....
Grenröret är ihop punktat, har även börjat att punkta ihop insuget idag. Så får bli att punkta ihop resten av insuget och sen får man sätta sig vid tiggen och bränna på
Slipade ner både 17" och 18" fälgarna så dom kommer det att bli ny lack på och fräscha däck, då har man 2 uppsättningar färdiga till sommaren i alla fall
Ska även försöka börja att göra iordning bakvagnen nu mellan jul och nyår.
Grenröret är ihop punktat, har även börjat att punkta ihop insuget idag. Så får bli att punkta ihop resten av insuget och sen får man sätta sig vid tiggen och bränna på
Slipade ner både 17" och 18" fälgarna så dom kommer det att bli ny lack på och fräscha däck, då har man 2 uppsättningar färdiga till sommaren i alla fall
Ska även försöka börja att göra iordning bakvagnen nu mellan jul och nyår.