Hejsan! Är inne på att prova konceptet med elektriskt bromsservo som jag vet att bl.a Ford (om man nu ens får svära så här på ppf) använder på några cosworth modeller. Dessa står ju dock inte o skräpar på den lokala skroten direkt, vilka modeller ska man leta efter?
Vet man vilka som har detta kan man ju faktiskt ringa runt/åka dit o skruva loss allt själv när man vet exakt var man ska leta efter för modeller
Last edited by Bumpe on 02 May 2012, 21:30, edited 1 time in total.
s40N V50 kanske lite vanligare på skroten..är inte säker på om alla har elektrisk servopump,,
Dem flesta nya renaulter har..borde finnas en uppsjö på skroten nu
Tack för visat intresse men precis som FoX skriver är det bromsservot jag menar. Bromsbomb om man nu vill kalla det så? Vill bli av med det stora servot och bara köra med cylinder + accumulator och sätta pumpen där den passar bättre Vetskapen att servokraften är densamma oavsett att man stått på laddtryck och ritat så vacuumet börjar sina i normala fall är ett stort plus i kanten
Någon som provat E32 lösningen med servopump som driver bromsservot?
FoX: Är egentligen ute efter Fords (någon Audi tror jag) som har en elektrisk hydraulpump så man slipper servot.
Bumpe wrote:
Någon som provat E32 lösningen med servopump som driver bromsservot?
Jepp det funkar riktigt bra, man får en sjukt bra servoverkan på bromsen om det är frikska grejer. Det blir dock mycket slangar/burkar och skit i motorutrymmet vilket var det som jag blev trött på. Bytte till ett vw polo servo men jag är inte alls nöjd med bromsverkan nu, man får stampa som fan för det skall hända något.
Fattar dock inte grejen med eldriven vaccumpump som tråden handlade om?
är det möjligen så att man har dåligt med vaccum om man har vassa kammar som i min, så det funkar dåligt med ett konventionellt vaccumservo? för i mitt fall suger det med poloservo.
Thörn wrote: ....Fattar dock inte grejen med eldriven vaccumpump som tråden handlade om?
är det möjligen så att man har dåligt med vaccum om man har vassa kammar som i min, så det funkar dåligt med ett konventionellt vaccumservo? för i mitt fall suger det med poloservo.
Ja...med turbo har man lite halvtaskigt vacum..
Vacum är undertryck och turbo innebär övertryck...
Thörn wrote: ....Fattar dock inte grejen med eldriven vaccumpump som tråden handlade om?
är det möjligen så att man har dåligt med vaccum om man har vassa kammar som i min, så det funkar dåligt med ett konventionellt vaccumservo? för i mitt fall suger det med poloservo.
Ja...med turbo har man lite halvtaskigt vacum..
Vacum är undertryck och turbo innebär övertryck...
haha man sätter ju givetvis en envägs-ventil där så det inte går in laddtryck i servot det sitter nog orginal på de flesta bilar, iallafalll överladdade som har vaccumservo.
Men med vassa kammar eller om man ställer insugskammar lite argt så får man rätt dåligt vaccum 70kPa absoluttryck kanske på tomgång.
Thörn wrote: ...haha man sätter ju givetvis en envägs-ventil där så det inte går in laddtryck i servot det sitter nog orginal på de flesta bilar, iallafalll överladdade som har vaccumservo.
Men med vassa kammar eller om man ställer insugskammar lite argt så får man rätt dåligt vaccum 70kPa absoluttryck kanske på tomgång.
Ja...det är helt rätt. Men med ett litet servo av enkelmodell så lär inte det vacum man byggt upp innan ladd räcka till mer en en eller två bromsningar.
Att det blir dåligt vacum med arga kammar, gäller även för sugmotorer.