Bmw 325 -92 med sikte på 1Bar! 415whp/558wnm@1,2bar 6vxl

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

uranium

Re: Bmw 325 -92 med sikte på 1Bar!

Post by uranium »

För att vara helt grön som du skrev så ser det ju ut som att du gör allt riktigt bra :)
Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
Meek

Post by Meek »

uranium wrote:För att vara helt grön som du skrev så ser det ju ut som att du gör allt riktigt bra :)

Låter bra de! Försöker göra allt efter "vad jag tror på" för det är ju delade meningar om mycket:)

Fast folk lägger sig i för Lite tycker jag :)

Getrag 225 heter väl den jag har original, vad pallar en sån?
uranium

Post by uranium »

Min började vina en del efter skapligt med bus under en sommar och då med bara orginalmotor. Men den kanske skulle överlevt länge till även fast det lät lite illa :)
Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
Meek

Post by Meek »

uranium wrote:Min började vina en del efter skapligt med bus under en sommar och då med bara orginalmotor. Men den kanske skulle överlevt länge till även fast det lät lite illa :)

Hoppsan! Ja vi får se då!:)
Meek

Post by Meek »

Image
Grov och fin retur, 25mm invändigt!

Image
Dags att koppla in vipec!

Image
kopplingsgaffeln svetsad, såg någon som gjort sådär och tyckte det verkade bättre än att förlänga pinnen!

Image
Lite dålig bild men det skall visa hur det är kapat och svetsat om för att få plats och frigång i rambenet!

Image
motorkudde och gummidutt för att kanske döda någon enstaka vibration =)

Frågor: Bränslerören som kommer fram på förarsidan, vilket av övre/nedre är tryck/retur? Samma dimension!
kolkanistern för bränsleångorna, hur brukar man göra där? den får gärna sitta kvar för syns skull men man vill väl ha en avluftning?
flp

Post by flp »

jag svetsade på sådär mot urtrampningslagret, blev mycke bättre än att förlänga pinnen.
då pinnen var förlängd och svänghjulet riktplanat några gånger, så bottnade gaffeln mot tryckplattan, så dedär är helt rätt väg att gå.

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
Meek

Post by Meek »

flp wrote:jag svetsade på sådär mot urtrampningslagret, blev mycke bättre än att förlänga pinnen.
då pinnen var förlängd och svänghjulet riktplanat några gånger, så bottnade gaffeln mot tryckplattan, så dedär är helt rätt väg att gå.

MVH Micke

Kalas! Låter lovande!
zalsson

Post by zalsson »

Hur går det här? lever den?
Meek

Post by Meek »

zalsson wrote:Hur går det här? lever den?

De går finfint tack! Har helt glömt bort att uppdatera! Är Rätt nära, tänkte ringa ppf imorrn och boka hjälp för sprutkoppling och förhoppningsvis mappning:)
Palesjo

Post by Palesjo »

Meek wrote:
zalsson wrote:Hur går det här? lever den?

De går finfint tack! Har helt glömt bort att uppdatera! Är Rätt nära, tänkte ringa ppf imorrn och boka hjälp för sprutkoppling och förhoppningsvis mappning:)

Visa bilder och info då! ;)
Bmw E36 325 Coupé: http://www.garaget.org/?car=335913

*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
Meek

Post by Meek »

Fick just en lucka att skriva lite forum så får lov att uppdatera lite!

Tryckrören med uttag för PPFs 50mm dump samt tomgångsmotor!
Image

336mm sugande på originalkylaren satt som en käftsmäll, slitterny från schmiedmann (som jag inte handlar av något mera) som läckte som ett såll så de blev att sätta dit den gamla!
Image

Färdig för PPF, och det var här som min rookie-faktor började skina igenom, ärtan säger lite försiktigt att du har satt wastegaten uppochned!
Förklaringen till det hela: jag och polarna resonerade oss fram till att tryck under = då kommer det att svika. de lär vara som en vanlig ventil liksom att trycket ska hålla stängt (uppifrån) så det inte sviker tills det att man vill öppna! men icke, samt att jag sett att "alla" har den stående kring turbon fast dock inte noterat vilket som varit in och utlopp! men vipecet blev kopplat samt lambdan elfläkt och några deltaljer så nu gick den iaf!
Image

Hem järnet och svetsa om hela helvete i goda vänners lag och monterade då wg direkt på avgaset bredvid växellådan till skillnad från stående bredvid toppen som tidigare! upp 04.30 lasta, upp och hängde på låset efterdrog toppen drog sista vaccumslangarna enligt instruktion samt justerade in det sista!
Tur för mitt lag men skitdåligt för några andra grabbars lag som det strulade som tusan för så hann vi med att mappa och bromsa min mitt på dagen!
Det strulade litet först då vi inte fick upp nått laddtryck, vi letade läkage som satan, körde tryckluft i wg:n vilken öppnade/stängde!
Sen provtryckte vi och det var tätt så det började konstateras att någon mutter eller liknande har nog gått bärsärk genom någon av impellrarna så lite smånervös var man ju allt! då ärtan mitt i allt säkert kom att tänka på mitt trick att vända wg:n uppochned så hade jag möjligen gjort något mer förkastligt fel?
Ventilsätet, sitter det där? (jag och polaren hade ju tyckt att fan nog är wg:n lite gles alltid men va fan vi kör ju v-band!!)
så när jag fysiskt fick ett visat för mig så svarade jag ju att jo nå sån där skit ligger i en låda hemma visste inte vad det var för nått!
Så fram med ett säte och en rutinerad kille kastade sig under och började gänga loss den omtalade ventilen, stort tack till honom då den nog var ljummen efter upprepade försök till laddtryck =)
med sätet på plats och så bytte vi oringen i dumpen också som jag fumlat till efter demontering vid svetsning på tryckrör!
Vipps så hade vi laddtryck och vid 415whp/558wnm@1.2 så sa jag stopp att det räcker gott då de gärna får hålla i sommar, alla flinade och undrade nog hur jag var funtad =)blev dock endel mottryck pga original system sista metern+ljuddämparn och utblås då jag ej vill att den ska låta så mkt! Så tyst och fint går den och hur fint som helst så jag är sjukt nöjd och har varit och lagt lakrits kring byn i afton! Så nu återstår lite små svettningar av glykol kring termostathuset samt en av givarna i toppsidan! Samt att de verkar fukta vid oljetrycksadaptern vilket jag kanske får gängtejpa lite! Så med mina trick och svammel kring det jag ändå försökt göra seriöst så tror jag nog grabbarna har nått att skratta åt på fikarasterna vilket jag så gott bjuder på!
Tack för mig och stort beröm till PPF där man blir bäst bemött och även tagen på allvar trots att man är rookie!
Image
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

Så mkt misstag var det inte, du kunde ju lösa mer eller mindre allt på en helg. För att vara ett första bygge så är det med beröm godkänt :)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Fernis1

Re: Bmw 325 -92 med sikte på 1Bar! 415whp/558wnm@1,2bar

Post by Fernis1 »

Grattis till lyckad bromsning :D
Fernis Productions
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
Meek

Post by Meek »

Tack för det grabbar!
Blir att hämta en Getdrag från s50b32 ihelgen och smacka i så blir de att strukturera om avgaset ända bak så lät det på ärtan som att man skulle få ner effekten i registret lite samt mindre laddtryck för samma effekt då!
Med vänlig hälsning,!
Gustafsson
Admin

Post by Gustafsson »

Hur mkt mönster har du kvar i bakdäcket nu da? :mrgreen:

Japp,fan va varmt wastegaten va,,med det gick rätt smidigt att få på den ändå.

Just det,du kan kanske dra åt wastegaten lite till,annars kanske den vibbrerar loss då jag drog inte den så hårt. kolla det upp det.
Wanchai Gustafsson
0722101489

Stort tack till
PPF
Bäckis
Ärtan

Thivan
Meek

Post by Meek »

Gustafsson wrote:Hur mkt mönster har du kvar i bakdäcket nu da? :mrgreen:

Japp,fan va varmt wastegaten va,,med det gick rätt smidigt att få på den ändå.

Just det,du kan kanske dra åt wastegaten lite till,annars kanske den vibbrerar loss då jag drog inte den så hårt. kolla det upp det.

Hehe nog börjar däcken vara släta, trodde originallådan skulle kasta in direkt! Men ihelgen ska jag hämta en getrag 420g så blir det ordning på det med!

Ja suveränt det gjorde du bra! Jag har bilen på bockar i garaget och känner över allt så har faktiskt dragit wastegaten! Hade ju även några små läkage Som kollas över!
Med vänlig hälsning,
Meek

Post by Meek »

Stor_snurra wrote:Vad har du gjort med toppen, ingenting? 415whp vid 1,2bar är ju inte dåligt. Jag laddar 1,4 på stdkomp med e85 får väl ta o bromsa min då =)

Mja mirafräst bara och nytt säten tätningar och sådär då!
Kör E85 jag med, lät på ärtan som att 1,2 var en del, kasserar jag originaldämparn som jag har längst bak på övrigt 3" så skulle de inte behövas lika mkt laddtryck samt få ner effekten i registret lite! Men de får bli som uppgradering när allt är tipptopp!
Mvh
Post Reply