Turbo BelAir.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
fan va fint de blir. du ficksar och trixsar på kongo han e fin han
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Nu äntligen har jag fått mina toppar, tog en stund det.
Bättre sent än aldrig
Väl hemma så var det lika bra att sätta igång direkt.
Skruvade på topparna på blocket.
För att kunna ritsa runt cylindrarna.
Finns lite och slipa bort, vill inte ha någe squish vid tändstiftet.
Ena toppen grovslipad, använder ett par gamla ventiler som slipskydd.
Fortsätter med slipning och portning imorrn.
Bättre sent än aldrig
Väl hemma så var det lika bra att sätta igång direkt.
Skruvade på topparna på blocket.
För att kunna ritsa runt cylindrarna.
Finns lite och slipa bort, vill inte ha någe squish vid tändstiftet.
Ena toppen grovslipad, använder ett par gamla ventiler som slipskydd.
Fortsätter med slipning och portning imorrn.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Riktigt go bil detta! Färdig till 9-10mars o köra speedweekend i Orsa i år igen?
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Tackar!
Näe så fort hinner jag inte få ihop bilen
Slipade ur förbränningsrummen på andra toppen idag.
Sedan körde jag med ett grövre polerstift.
Uppmätning av ett förbränningsrum.
Fettade in ventiler o plexi.
Närmare 72cc är förbränningsrummen, var 65cc i tidigare utförande, ska mäta alla imorrn.
Får ca. 9.5:1 i kompförhållande med 0.060" kopparpackningar.
Kolvarna har 20cc urtag.
Lite terapi arbete och mäta förbränningsrum
Näe så fort hinner jag inte få ihop bilen
Slipade ur förbränningsrummen på andra toppen idag.
Sedan körde jag med ett grövre polerstift.
Uppmätning av ett förbränningsrum.
Fettade in ventiler o plexi.
Närmare 72cc är förbränningsrummen, var 65cc i tidigare utförande, ska mäta alla imorrn.
Får ca. 9.5:1 i kompförhållande med 0.060" kopparpackningar.
Kolvarna har 20cc urtag.
Lite terapi arbete och mäta förbränningsrum
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Topparna kom inte ett år försent?;-)
Blir fint det här jimpa:-D
Blir fint det här jimpa:-D
M20B27 847whp
Our drinking team has a racing problem
S54
1055whp @1116nm
1,8bar
Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h
stefan larsson
0704177272
Our drinking team has a racing problem
S54
1055whp @1116nm
1,8bar
Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h
stefan larsson
0704177272
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Blir lika bra som alltid det här, kul att det går framåt!
ARG E21 "s50b32" TURBO (såld)
PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)
Joni Alatalo
0739-250242
PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)
Joni Alatalo
0739-250242
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Nästan så vart det, men nu är det bara och sätta fart på Cheva byggetstiiiv_ wrote:Topparna kom inte ett år försent?;-)
Blir fint det här jimpa:-D
Tack! Japp nu har man fått lite inspiration igenBusE wrote:Blir lika bra som alltid det här, kul att det går framåt!
Vart lite mekande idag med
Provmonterade ett par ventiler och två mjukare fjädrar.
Testade med ett par standard längds stötstänger, 7.8" långa.
Geometrin verkar bli bra.
Strax över halva laschcapsen går rullen vid max lyft.
Passar bättre med Jesel än vanliga rullvippor när topparna har isärflyttade ventiler.
Stämmer lika bra på insug med.
Ska över till Persåkers imorrn och köpa ett set CompCams Hi-Tech stötstänger
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Hyvlade av mina toppar idag, tur att vi gjorde det.
Var rejäl "sjunkning" från 3ans förbränningsrum till vattenkanalen, syns tydligt på bilden.
Körde sönder en kolv när motorn satt i Camaron, just på 3an. Gick lite snålt när jag körde lustgas.
Våran fina planingsverktyg
Så här vart förbränningsrummen, ska kontrollmäta volymen i alla imorrn.
Var rejäl "sjunkning" från 3ans förbränningsrum till vattenkanalen, syns tydligt på bilden.
Körde sönder en kolv när motorn satt i Camaron, just på 3an. Gick lite snålt när jag körde lustgas.
Våran fina planingsverktyg
Så här vart förbränningsrummen, ska kontrollmäta volymen i alla imorrn.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Hei, har du prøvd og plane en block med dette vertøyet eller?..
Mvh
Frode G
Mvh
Frode G
E36 325 Turbo
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Jodå har planat motorblock oxå, funkar fint det med
Har skruvat ihop så gott som hela motorn, har tagit hela helgen.
Mycket som jag har behövt svarva och slipa om.
Måste åka till Persåker imorrn bitti och köpa lite delar, 8st kortare stötstänger, 7.700" istället för 7.800"
Oljerestiktorer till lyftarna, insugsbultar mm.
bilder på motorn.
Provmonterade insuget.
Måste ta och svetsa igen hålen för foggern på insuget.
Har skruvat ihop så gott som hela motorn, har tagit hela helgen.
Mycket som jag har behövt svarva och slipa om.
Måste åka till Persåker imorrn bitti och köpa lite delar, 8st kortare stötstänger, 7.700" istället för 7.800"
Oljerestiktorer till lyftarna, insugsbultar mm.
bilder på motorn.
Provmonterade insuget.
Måste ta och svetsa igen hålen för foggern på insuget.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Har hänt lite i garaget, fick klart triggerhjul och triggerfäste idag.
Ska flytta fästet lite närmare triggerhjulet.
Har pratat en del med "Vems Emil", har bestämt mej att köra med Vems istället för Autronic SM4.
Emil hjälper till och plockar ihop alla delar som behövs.
Kommer att köra med 60-2 triggerskiva och triggergivare från Electromotive.
Luft och vattentempgivare blir GM, hade ett par nya hemma i garaget.
Tändningen blir cranktrigger fördelare och MSD 6AL.
Ska flytta fästet lite närmare triggerhjulet.
Har pratat en del med "Vems Emil", har bestämt mej att köra med Vems istället för Autronic SM4.
Emil hjälper till och plockar ihop alla delar som behövs.
Kommer att köra med 60-2 triggerskiva och triggergivare från Electromotive.
Luft och vattentempgivare blir GM, hade ett par nya hemma i garaget.
Tändningen blir cranktrigger fördelare och MSD 6AL.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Dagens jobb måla motorn, blev 2k Cheva Hugger orange
Först lite maskering
Grundat
Oranget vart det
Insuget ska lackeras när den är klar, måste svetsa igen fogger hålen först.
Först lite maskering
Grundat
Oranget vart det
Insuget ska lackeras när den är klar, måste svetsa igen fogger hålen först.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Provmontera generator och rem, linar fint men tog såklart i triggerfästet.
Var bara och tillverka nytt fäste till andra sidan på motorn.
Nya fästet sitter på högra sidan, fick den närmare triggerhjulet.
Bra mycket stadigare vart det.
Lite puts på den så blir det bra
Nya generatorn och fästet passade fint
Var bara och tillverka nytt fäste till andra sidan på motorn.
Nya fästet sitter på högra sidan, fick den närmare triggerhjulet.
Bra mycket stadigare vart det.
Lite puts på den så blir det bra
Nya generatorn och fästet passade fint
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Blir det Prospark på denna med eller är det dags att prova något nytt
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Tänkte först köra med Autronic SM4 men blir istället VEMS, pratat med "VEMS Emil" han hjälper till och plockarjohankihl wrote:Blir det Prospark på denna med eller är det dags att prova något nytt
ihop ett sprut, kommer tydligen nytt med dubbla BB-lambdor och ev. "blåtand" så man kan se vissa värden via en android tel
Får se vad prislappen hamnar på, tändningen blir MSD 6AL och cranktrigger fördelare.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Försänkte bultarna på triggerfästet och borrade i ett styrstift
Glasblästrade sedan fästet
Behövde shimsa ut vattenpumpen närmare 6mm.
Borrade hål i 4mm rostfriplåt
Sågade ur shimsen, slipade och glasblästrade till dom.
Glasblästrade sedan fästet
Behövde shimsa ut vattenpumpen närmare 6mm.
Borrade hål i 4mm rostfriplåt
Sågade ur shimsen, slipade och glasblästrade till dom.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Snyggt!
Du kämpar på! =)
Du kämpar på! =)
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35