NdL Bygger Turbo E36 cab - Bilen startad

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

NdL
Posts: 339
Joined: 22 Sep 2009, 19:50
Location: Eksjö

Post by NdL »

Här kommer lite dåliga bilder på kopplingen iaf :D
Ska försöka fixa lite mer bilder på hur det går i garaget sen också

Image

Image

Image

Image

Image

Min kamera är sämst.. men såhär såg grejerna ut som jag fick iaf =)
NdL
Posts: 339
Joined: 22 Sep 2009, 19:50
Location: Eksjö

Post by NdL »

PROBLEM!


Nu är det såhär att jag har upptäckt att jag inte har några oljemunstycken i blocket vilket kan vara väldigt bra att ha.

Dvs, jag får plocka ner hela motorn i princip.
Men du uppstår ju såklart ett problem.

Jag lyckades få dit ARP-bultarna med 12kantsmuttrar med ett litet specialverktyg jag svetsade ihop.
Men nu måste jag få av toppen. och hur jävla många verktyg jag en svetsar ihop så är det fan inget som håller för att lossa bultarna.


Hur gör ni andra när ni ska ha dit/bort ARP-muttrarna i en M50? =)
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Varför inte bara plocka ur veven?
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Post by ToTTeN »

Bmwandreas wrote:Varför inte bara plocka ur veven?
+1

Börja underifrån istället.
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
NdL
Posts: 339
Joined: 22 Sep 2009, 19:50
Location: Eksjö

Post by NdL »

Då var det löst iaf. Så motorn är helt ihopplockad nu.

Har dock en liten fråga.
Var är det smidigast att ta olja till turbon ifrån?
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Post by ToTTeN »

olje trycks kontakten.
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
NdL
Posts: 339
Joined: 22 Sep 2009, 19:50
Location: Eksjö

Post by NdL »

Går långsamt framåt med bygget. Men snart så ska väl motorn kunna sitta i bilen igen iaf.

Vad jag nu skulle vilja ha lite hjälp med är hur man lite smidigt ska kunna veta var alla givare ska sitta?
Alltså kablarna till givarna (vilken som ska till vad) :D

Så om det är någon som råkar kunna det i huvudet så får ni ju gärna kläcka ur er det.
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Post by ToTTeN »

funderar att komma förbi dit.. har du semester eller jobbar?

Dock va de tråkigt att du inte märkt vad de ska till :).. isfl kanse jag har någon uppmärkt hävra liggandes...
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
Grefven

Post by Grefven »

ToTTeN wrote:olje trycks kontakten.

Image

använde mig av denna. då kan du ha oljetryck till turbon och sen ha 2 givare inkopplade. som oljetrycksgivare och oljetemp exempelvis.

den är till m50 så den passar som en smäck.
User avatar
Pyrro
Posts: 426
Joined: 18 Jun 2010, 15:49
Location: Sundsvall

Post by Pyrro »

Vart hittar men denna då Bullen?
NdL
Posts: 339
Joined: 22 Sep 2009, 19:50
Location: Eksjö

Post by NdL »

ToTTeN wrote:funderar att komma förbi dit.. har du semester eller jobbar?

Dock va de tråkigt att du inte märkt vad de ska till :).. isfl kanse jag har någon uppmärkt hävra liggandes...

Tar tyvärr inte ut någon semester denna sommaren.
Men en helg hade varit riktigt nice ifall du hade haft lust att hjälpa till.
Upptäckte precis att motorfästet ligger riktigt fint i vägen för turbon.

Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra med det än :/

Kom o hjälp mig Tobbe :D
NdL
Posts: 339
Joined: 22 Sep 2009, 19:50
Location: Eksjö

Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Var ta olja ifrån?

Post by NdL »

Oj oj, kom precis och tänka på att jag faktiskt hade en projekttråd för bilen här.

Det har hänt lite sen sist.
Tyvärr har det inte blivit så mycket bilder tagna under projektets gång vilket är lite synd.
Men här kommer åtminstone ett par;

Hemleverans av nya fälgar och däck;
Image
Image

Testade de nya fälgarna tillsammans med den "nya" M-fronten.
Image


Trasig packning resulterade i ett gäng droppar vatten i oljan ;)
Image


Och självklart skulle en gänga gå sönder på en oljetempsgivare;
Image


Sedan var det dags för att fixa till fronten lite;
Image

Lackad och fin. Får tacka mitt jobb för att jag fick låna lackboxen lite ;)
Image



Sedan var det dags för byte av lokal som bilen stod i. Anledningen till detta var att det finns ett gäng idioter som inte vet skillnad på mitt och deras. Så blev av med en fälg. Polisanmälde det och fick tillbaka den. Så nu är det ju lugnt iaf =)

Nya lokalen;
Image

Så här får bilen gott om plats;
Image


Mätare och en M-knopp installerades;
Image

Samt en Bredbandslambda-mätare;
Image

Image


Sen var det dags för lite inställning av kammarna med mitt hemmagjorda verktyg i 10mm rostfritt. Finns 5st till om någon vill ha ;)
Image
Image


och sen var det dags för en givare till att tacka för sig (oljetemp även denna gången ;) )
Image


Men nu står den hur som helst helt ihopplockad;
Image
Image
Image


Och till slut så körde jag också bilen hem till mig vilket kändes förbannat gött.
Image



Så nu ska bara bilen besiktas och förhoppningsvis gå igenom den också.
Så blir tyvärr inte turbon ditsatt detta året då jag blev färdig förbannat sent och känner att jag hellre vill kunna åka i bilen nu i sommar.
Så det får bli till vintern ;)
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Bilen hemkörd!

Post by ToTTeN »

Steeek
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
NdL
Posts: 339
Joined: 22 Sep 2009, 19:50
Location: Eksjö

Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Bilen hemkörd!

Post by NdL »

Mjo synd bara att närmsta besiktningstid var om 3veckor :(
NdL
Posts: 339
Joined: 22 Sep 2009, 19:50
Location: Eksjö

Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Bilen hemkörd!

Post by NdL »

Besiktigad, men gick tyvärr inte igenom.

HC och CO var lite för höga på tomgång. Så motorn ska få sig nya tändstift och ett nytt luftfilter tänkte jag.

ABS-lampan blinkade till lite, så det blev det ju tvåa på med såklart.
Så måste kolla upp lite varför den spökar.


Sen har jag fortfarande lite el-fel som måste kollas upp.
Blir nog till att dra lite nya kablar skulle jag tro.



Har även beställt coilovers.
Ska bli skönt att äntligen kunna få ner bilen framtill lite. Är på tok för hög ;)
NdL
Posts: 339
Joined: 22 Sep 2009, 19:50
Location: Eksjö

Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Bilen hemkörd!

Post by NdL »

Har nu beställt lite mer godis till bilen.


Med tanke på högt HC och CO värde, så tyckte jag att nytt luftfilter och tändstift kanske var på sin plats.

Så har nu köpt ett AEM Dryflow filter (21-2039DK)
Och 6st NGK BCPR7ES

Så det ska väl förhoppningsvis råda bot på det!
NdL
Posts: 339
Joined: 22 Sep 2009, 19:50
Location: Eksjö

Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Godsaker inhandlat

Post by NdL »

Efter 200års uppehåll från bilbyggandet pga jobb mm.
Så var det nu äntligen dags för uppstart av projektet.

Gick inte riktigt som planerat, då den gick igång i 3sekunder och sedan dog.
Sen ville den inte starta igen.

Så funderar lite på ifall det är min okunskap som ställt till med detta.

Vet att LMM och öppen dump inte går sådär vidare hand i hand.
Och att LMM och turbo över huvud taget inte är någon höjdare.
Men visst ska man kunna starta bilen iaf?

När bilen gick igång så såg jag att AFR låg på 11.8 vilket borde varit rätt chill.


Men nu är ju då frågan vad det är som gör att bilen inte startar.
Här kommer en schysst paintbild på hur det är ihopsatt, och en bild i motorrummet.

http://www.n0.se/v/f/d2d7e_kopplat.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.n0.se/v/f/1d315_imag0265.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.n0.se/v/f/df4a1_imag0250.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;


Körde bilen hela förra sommaren.
Så det som är gjort nu är att turbon med alla tillbehör sitter på och större spridare.


Help me start it, sommaren är ju snart här ;)
Post Reply