NdL Bygger Turbo E36 cab - Bilen startad
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
PROBLEM!
Nu är det såhär att jag har upptäckt att jag inte har några oljemunstycken i blocket vilket kan vara väldigt bra att ha.
Dvs, jag får plocka ner hela motorn i princip.
Men du uppstår ju såklart ett problem.
Jag lyckades få dit ARP-bultarna med 12kantsmuttrar med ett litet specialverktyg jag svetsade ihop.
Men nu måste jag få av toppen. och hur jävla många verktyg jag en svetsar ihop så är det fan inget som håller för att lossa bultarna.
Hur gör ni andra när ni ska ha dit/bort ARP-muttrarna i en M50? =)
Nu är det såhär att jag har upptäckt att jag inte har några oljemunstycken i blocket vilket kan vara väldigt bra att ha.
Dvs, jag får plocka ner hela motorn i princip.
Men du uppstår ju såklart ett problem.
Jag lyckades få dit ARP-bultarna med 12kantsmuttrar med ett litet specialverktyg jag svetsade ihop.
Men nu måste jag få av toppen. och hur jävla många verktyg jag en svetsar ihop så är det fan inget som håller för att lossa bultarna.
Hur gör ni andra när ni ska ha dit/bort ARP-muttrarna i en M50? =)
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Går långsamt framåt med bygget. Men snart så ska väl motorn kunna sitta i bilen igen iaf.
Vad jag nu skulle vilja ha lite hjälp med är hur man lite smidigt ska kunna veta var alla givare ska sitta?
Alltså kablarna till givarna (vilken som ska till vad)
Så om det är någon som råkar kunna det i huvudet så får ni ju gärna kläcka ur er det.
Vad jag nu skulle vilja ha lite hjälp med är hur man lite smidigt ska kunna veta var alla givare ska sitta?
Alltså kablarna till givarna (vilken som ska till vad)
Så om det är någon som råkar kunna det i huvudet så får ni ju gärna kläcka ur er det.
ToTTeN wrote:funderar att komma förbi dit.. har du semester eller jobbar?
Dock va de tråkigt att du inte märkt vad de ska till .. isfl kanse jag har någon uppmärkt hävra liggandes...
Tar tyvärr inte ut någon semester denna sommaren.
Men en helg hade varit riktigt nice ifall du hade haft lust att hjälpa till.
Upptäckte precis att motorfästet ligger riktigt fint i vägen för turbon.
Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra med det än :/
Kom o hjälp mig Tobbe
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Var ta olja ifrån?
Oj oj, kom precis och tänka på att jag faktiskt hade en projekttråd för bilen här.
Det har hänt lite sen sist.
Tyvärr har det inte blivit så mycket bilder tagna under projektets gång vilket är lite synd.
Men här kommer åtminstone ett par;
Hemleverans av nya fälgar och däck;
Testade de nya fälgarna tillsammans med den "nya" M-fronten.
Trasig packning resulterade i ett gäng droppar vatten i oljan
Och självklart skulle en gänga gå sönder på en oljetempsgivare;
Sedan var det dags för att fixa till fronten lite;
Lackad och fin. Får tacka mitt jobb för att jag fick låna lackboxen lite
Sedan var det dags för byte av lokal som bilen stod i. Anledningen till detta var att det finns ett gäng idioter som inte vet skillnad på mitt och deras. Så blev av med en fälg. Polisanmälde det och fick tillbaka den. Så nu är det ju lugnt iaf =)
Nya lokalen;
Så här får bilen gott om plats;
Mätare och en M-knopp installerades;
Samt en Bredbandslambda-mätare;
Sen var det dags för lite inställning av kammarna med mitt hemmagjorda verktyg i 10mm rostfritt. Finns 5st till om någon vill ha
och sen var det dags för en givare till att tacka för sig (oljetemp även denna gången )
Men nu står den hur som helst helt ihopplockad;
Och till slut så körde jag också bilen hem till mig vilket kändes förbannat gött.
Så nu ska bara bilen besiktas och förhoppningsvis gå igenom den också.
Så blir tyvärr inte turbon ditsatt detta året då jag blev färdig förbannat sent och känner att jag hellre vill kunna åka i bilen nu i sommar.
Så det får bli till vintern
Det har hänt lite sen sist.
Tyvärr har det inte blivit så mycket bilder tagna under projektets gång vilket är lite synd.
Men här kommer åtminstone ett par;
Hemleverans av nya fälgar och däck;
Testade de nya fälgarna tillsammans med den "nya" M-fronten.
Trasig packning resulterade i ett gäng droppar vatten i oljan
Och självklart skulle en gänga gå sönder på en oljetempsgivare;
Sedan var det dags för att fixa till fronten lite;
Lackad och fin. Får tacka mitt jobb för att jag fick låna lackboxen lite
Sedan var det dags för byte av lokal som bilen stod i. Anledningen till detta var att det finns ett gäng idioter som inte vet skillnad på mitt och deras. Så blev av med en fälg. Polisanmälde det och fick tillbaka den. Så nu är det ju lugnt iaf =)
Nya lokalen;
Så här får bilen gott om plats;
Mätare och en M-knopp installerades;
Samt en Bredbandslambda-mätare;
Sen var det dags för lite inställning av kammarna med mitt hemmagjorda verktyg i 10mm rostfritt. Finns 5st till om någon vill ha
och sen var det dags för en givare till att tacka för sig (oljetemp även denna gången )
Men nu står den hur som helst helt ihopplockad;
Och till slut så körde jag också bilen hem till mig vilket kändes förbannat gött.
Så nu ska bara bilen besiktas och förhoppningsvis gå igenom den också.
Så blir tyvärr inte turbon ditsatt detta året då jag blev färdig förbannat sent och känner att jag hellre vill kunna åka i bilen nu i sommar.
Så det får bli till vintern
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Bilen hemkörd!
Mjo synd bara att närmsta besiktningstid var om 3veckor
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Bilen hemkörd!
Besiktigad, men gick tyvärr inte igenom.
HC och CO var lite för höga på tomgång. Så motorn ska få sig nya tändstift och ett nytt luftfilter tänkte jag.
ABS-lampan blinkade till lite, så det blev det ju tvåa på med såklart.
Så måste kolla upp lite varför den spökar.
Sen har jag fortfarande lite el-fel som måste kollas upp.
Blir nog till att dra lite nya kablar skulle jag tro.
Har även beställt coilovers.
Ska bli skönt att äntligen kunna få ner bilen framtill lite. Är på tok för hög
HC och CO var lite för höga på tomgång. Så motorn ska få sig nya tändstift och ett nytt luftfilter tänkte jag.
ABS-lampan blinkade till lite, så det blev det ju tvåa på med såklart.
Så måste kolla upp lite varför den spökar.
Sen har jag fortfarande lite el-fel som måste kollas upp.
Blir nog till att dra lite nya kablar skulle jag tro.
Har även beställt coilovers.
Ska bli skönt att äntligen kunna få ner bilen framtill lite. Är på tok för hög
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Bilen hemkörd!
Har nu beställt lite mer godis till bilen.
Med tanke på högt HC och CO värde, så tyckte jag att nytt luftfilter och tändstift kanske var på sin plats.
Så har nu köpt ett AEM Dryflow filter (21-2039DK)
Och 6st NGK BCPR7ES
Så det ska väl förhoppningsvis råda bot på det!
Med tanke på högt HC och CO värde, så tyckte jag att nytt luftfilter och tändstift kanske var på sin plats.
Så har nu köpt ett AEM Dryflow filter (21-2039DK)
Och 6st NGK BCPR7ES
Så det ska väl förhoppningsvis råda bot på det!
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Godsaker inhandlat
Efter 200års uppehåll från bilbyggandet pga jobb mm.
Så var det nu äntligen dags för uppstart av projektet.
Gick inte riktigt som planerat, då den gick igång i 3sekunder och sedan dog.
Sen ville den inte starta igen.
Så funderar lite på ifall det är min okunskap som ställt till med detta.
Vet att LMM och öppen dump inte går sådär vidare hand i hand.
Och att LMM och turbo över huvud taget inte är någon höjdare.
Men visst ska man kunna starta bilen iaf?
När bilen gick igång så såg jag att AFR låg på 11.8 vilket borde varit rätt chill.
Men nu är ju då frågan vad det är som gör att bilen inte startar.
Här kommer en schysst paintbild på hur det är ihopsatt, och en bild i motorrummet.
http://www.n0.se/v/f/d2d7e_kopplat.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.n0.se/v/f/1d315_imag0265.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.n0.se/v/f/df4a1_imag0250.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Körde bilen hela förra sommaren.
Så det som är gjort nu är att turbon med alla tillbehör sitter på och större spridare.
Help me start it, sommaren är ju snart här
Så var det nu äntligen dags för uppstart av projektet.
Gick inte riktigt som planerat, då den gick igång i 3sekunder och sedan dog.
Sen ville den inte starta igen.
Så funderar lite på ifall det är min okunskap som ställt till med detta.
Vet att LMM och öppen dump inte går sådär vidare hand i hand.
Och att LMM och turbo över huvud taget inte är någon höjdare.
Men visst ska man kunna starta bilen iaf?
När bilen gick igång så såg jag att AFR låg på 11.8 vilket borde varit rätt chill.
Men nu är ju då frågan vad det är som gör att bilen inte startar.
Här kommer en schysst paintbild på hur det är ihopsatt, och en bild i motorrummet.
http://www.n0.se/v/f/d2d7e_kopplat.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.n0.se/v/f/1d315_imag0265.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.n0.se/v/f/df4a1_imag0250.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Körde bilen hela förra sommaren.
Så det som är gjort nu är att turbon med alla tillbehör sitter på och större spridare.
Help me start it, sommaren är ju snart här