r.ivars - SMOKEMACHINES

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012

Post by r.ivars »

Anledningen är att jag tvivlar lite på hur ventilen ifrån hydroscand ska klara av den tuffa miljön i en racebil med vibrationer och allt vad hör till?

Ventilen ger inget bra intryck ur den aspekten även om funkitionen är helrätt.

Justeringsveven känns inte viktad för att hålla sig på samma ställe med hänsyn mot den lilla hållskruven som sitter där..

Men jag kanske är orolig i onödan..
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012

Post by r.ivars »

Napstar wrote:Faan va FEETA dom fälgarna är ;-) o riktigt frän bil!


tack tack! :) jo den ser rätt speciell ut med fälgarna, haha. =)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Holm
Posts: 339
Joined: 08 Sep 2007, 12:03
Location: Grängesberg

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012

Post by Holm »

r.ivars wrote:Anledningen är att jag tvivlar lite på hur ventilen ifrån hydroscand ska klara av den tuffa miljön i en racebil med vibrationer och allt vad hör till?

Ventilen ger inget bra intryck ur den aspekten även om funkitionen är helrätt.

Justeringsveven känns inte viktad för att hålla sig på samma ställe med hänsyn mot den lilla hållskruven som sitter där..

Men jag kanske är orolig i onödan..

Nu är du nog nojjig :D
Man har ibland rejäla vibrationer i hydraulsystem som på industrier står och går 24h om dygnet året runt...
Så nog håller det för några repor under en sommar, det kan jag garantera...
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012

Post by r.ivars »

Holm wrote:
r.ivars wrote:Anledningen är att jag tvivlar lite på hur ventilen ifrån hydroscand ska klara av den tuffa miljön i en racebil med vibrationer och allt vad hör till?

Ventilen ger inget bra intryck ur den aspekten även om funkitionen är helrätt.

Justeringsveven känns inte viktad för att hålla sig på samma ställe med hänsyn mot den lilla hållskruven som sitter där..

Men jag kanske är orolig i onödan..

Nu är du nog nojjig :D
Man har ibland rejäla vibrationer i hydraulsystem som på industrier står och går 24h om dygnet året runt...
Så nog håller det för några repor under en sommar, det kan jag garantera...


hehe okej då, men för säkerhets skull ge mig ditt telefonnummer så jag kan ringa på fyllan i orsa och sitta och beklaga mig när ventilen skakat isär och kopplingsdumpen inte blev bromsad av ventilen så min m3 låda sprack :)

+ ev sjunga lite finsk karaoke med elvis BRESLY
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012

Post by St3v3 »

robbz wrote:Vad gäller bromsarna, så har jag tänkt montera en helt vanlig kulventil på ledningen till bakbromsarna...typ ballofix.
-monterar man den vid spakstället är det gjort i ett grisblink att vrida av ledningen vid värmningen.....problemet kan kanske vara att man glömmer att vrida tillbaka den vilket kan resultera i krash deluxe när man ska börja bromsa in från 200kmh+...men du åker ju så jävla fort så du kastar ju alltid skärmen :wink:

/mvh


Jag har provat att sätta linelock "fel väg" på ledningen till bakbromsarna för att kunna stänga av bakbromsarna på två bilar, men jag tycker inte att det blev riktigt bra, pedalen blev stum nästan direkt utan att frambromsarna var helt låsta
Helt klart bättre att göra som man ska på frambromsarna
V8
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Re: Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012

Post by robbz »

Bmw*Alex wrote:
robbz wrote:Vad gäller bromsarna, så har jag tänkt montera en helt vanlig kulventil på ledningen till bakbromsarna...typ ballofix.
-monterar man den vid spakstället är det gjort i ett grisblink att vrida av ledningen vid värmningen.....problemet kan kanske vara att man glömmer att vrida tillbaka den vilket kan resultera i krash deluxe när man ska börja bromsa in från 200kmh+...men du åker ju så jävla fort så du kastar ju alltid skärmen :wink:

/mvh




en balofix pallar inte trycket ! tänk inte ens tanken! sånt skit spricker vid typ 10-15 bar

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk



nja jag menade såklart inte en ballofix utan den typen av kulventil, liten och smidig....finns hydraulikgrejjer som klarar ändamålet!
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012

Post by r.ivars »

lastad och klar för lackrep

Image

Image

@ location http://www.anbilvard.se

Image

har varit hos alubageriet och hämtat ut ett litet kärl som ska mekas ner i skuffen

Image

insuget som numera är blessed by erik bäckströms polerkit!

Image

fick låna aros autos bläster och drog av lite grejer som jag fixar med :)

Image

Image

går undan på lackverkstan!!!!!!!!!!!

Image

rikligt med slipgrund :)

Image

en liten bubbla som fixas, historian bakom den är rätt rolig, jag tror det var jag och karel som var ute och fräste innan gatebil 2010.. Vi var lite impade över att det fanns grepptendenser på 3an... Sedan kändes det inte lika kul länge vid närmare eftertanke när den brukar vara cp störd... Efteråt var hela däcksidorna kladdiga efter att bilen bottnat på skärmkanten... failllll

Image

på fredag får jag hämta henne! :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012

Post by pizza »

Adnan jobbar tjockt fort! Fint att få den i finskick igen!
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
User avatar
turbolarssa
Posts: 232
Joined: 30 Aug 2010, 15:58
Location: Lidköping

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012

Post by turbolarssa »

i like it alot :D
Bäckström
Posts: 80
Joined: 02 May 2008, 10:49
Location: Västerås

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012

Post by Bäckström »

Det är kul och se din otroliga energi Ivars !! Detta bygget är insane från början till slut.. men såååå rätt =)
Blir intressant att se det färdiga resultatet, för det lät förbaskat bra dina planer !!

/Erik
turbo_hunter
Posts: 185
Joined: 29 Nov 2011, 21:49

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012

Post by turbo_hunter »

blir helgrymt de där!! lycka till o jag tittar nog in på elmia mässan tänkte jag så man får se den. var lite kort om tid sist kan man säga!
User avatar
J_Gustavsson
Posts: 279
Joined: 07 Sep 2011, 21:23
Location: Hjältevad/Eksjö

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012

Post by J_Gustavsson »

Grymt!
Fälgarna är så jäääääävla snygga :)
E30 m50b28 489whp/691nm 1,3 bar hos Overtake
Camaro -69

Joacim Gustavsson
0768225413
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012

Post by r.ivars »

MARS 2010

http://402revolver.ivarsproduction.se/#37.0

Man kan väl säga att det var lite mer och bita i för 2 år sedan innan mässan! :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012

Post by Per Eriksson »

Vad får er att tro att en amerikansk race(halvfabrikatspryl) i aluminium made in tjing tjong har bättre kvalitet än en ventil i stål tänkt för industriell/mobilt bruk dygnet runt år ut och in och dessutom för mycket högre tryck.....

Bromsreduceraren reglerar enbart trycket, ej flödet, ratten påverkar en fjäder som styr differenstrycket mellan in och utgång.

För kopplingen ska man reglera flödet och det gör man tveklöst bäst/billigast med stryp/backen.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012

Post by r.ivars »

Per Eriksson wrote:Vad får er att tro att en amerikansk race(halvfabrikatspryl) i aluminium made in tjing tjong har bättre kvalitet än en ventil i stål tänkt för industriell/mobilt bruk dygnet runt år ut och in och dessutom för mycket högre tryck.....

Bromsreduceraren reglerar enbart trycket, ej flödet, ratten påverkar en fjäder som styr differenstrycket mellan in och utgång.

För kopplingen ska man reglera flödet och det gör man tveklöst bäst/billigast med stryp/backen.


jag kan försöka få till en liten videosekvens på vad jag menar i helgen...
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012

Post by r.ivars »

styrväxlar brukar gå för ca 1500 spänn när man köper e36 servo... skulle betala det alla dagar i veckan bara för att nån ska meka dän skiten.. Troligtvis det enklaste men absolut tjurigaste jag mekat ner på länge, bultarna av stål har rostat in i aluminiumet i styrväxeln och resten är bara en mycket lång historia..

Här är den under restaurering iallafall :)

Image

mitt nya vattenic-kärl

Image

Image

den hela sidan efter lackering! Tyvärr är rutorna sabbade, något tips på hur man gör rent macrolon rutor ifrån färgdamm aktigt?

Image

blanda lite styrväxlar, egentligen behöver jag rattlänkaget ifrån en e30 med servo... men det kan kanske gå att svetsa ihop

Image

skuffen lite snyggare med alulådan som nu sitter bultad och klar för is eller vad man nu vill hitta på :) tyvärr blev avståndet lite för kort mellan anslutningarna så jag får böja in en vanlig slang :(

Image

Image

gamla svängdämparen hade spuckit lite i remdrifthjulet, borrade iordning ett nytt :)

Image

3mm ska tas av skivornas navtjocklek, allt för fälgarna ;) altså svarvas det av på utsidan så oken behöver inte spaceras..

Image

om bara svänghjul kunde komma så man kan göra klart lådinstallationen och provköra så allt är schysst med den!! :)

Image
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Sjögren Racing
Posts: 729
Joined: 29 Jul 2008, 21:38
Location: Tingsryd

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012

Post by Sjögren Racing »

Prova att maskinpolera rutorna. Med typ 3M fastcut rubbing.
076-0308240
Post Reply