E36 Coupé M50B28 Turbo - 658whp, 870wnm @ 1,8bar

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Eljest
Posts: 130
Joined: 23 May 2011, 16:37
Location: Östersund

E36 Coupé M50B28 Turbo - 658whp, 870wnm @ 1,8bar

Post by Eljest »

Image

Uploaded with ImageShack.us

Dags att starta upp en tråd.

Köpte bilen sommaren 2011, då var bilen redan turbokonverterad och kördes på fekzen chipp

Motorspec:

M50B25 (icke vanos)
SPA gjutet grenrör.
Garret T04E, Flowpreppad,highspeedaxel.
PPF Tial 38mm wg.
PPF 50mm dump.
PPF 600x300x75 mm intercooler.
3"downpipe till dubbelt 2,5" simonsportsystem modellanpassat.
PPF Precision 525 cc.
PPF bosch 040 pump.
PPF LC-1 G3 kit (bredbandslambda).
PPF X-LINE Laddtrycksmätare.

Drivlina:
Svarvat m20 svänghjul.
m20 startmotor "lilla".
618 tryckplatta och 4-puck sinter.
m3 zf låda.
m3 kardan.
m3 3,0 diff.
m3 drivaxlar


Framtida planer:

Motorspec:

M50B28
Toppdeckat och honat block
Planad topp
Mira fräst
2,8L vev
m52 kolvar
PPF Pro H-beam 135mm stakar
SPA gjutet grenrör.
Precicion 67/66 Billet
Hks kopia 60mm
PPF 50mm dump.
PPF 600x300x75 mm intercooler.
3"downpipe till dubbelt 2,5" simonsportsystem modellanpassat.
vag 115f tändspolar

Bränsle:

Bosch 1700cc spridare
2x bosch 044
Catchtank som matas med bosch 040 pump
Nuke fuelrail

Drivlina:
Svarvat m20 svänghjul.
m20 startmotor "lilla".
618 tryckplatta och 4-puck sinter.
m3 zf låda.
m3 kardan.
m3 3,0 diff.
m3 drivaxlar

Motorstyrning:

Ling g4 xtreme



Vad som hänt:

köpt ett block som jag har toppdeckat och honat.
köpt en topp som jag har planat.
Köpte en vev som jag har polerat
köpt kolvar, stakar, lager, kompletteringssats
Mätt lagerspel
börjat att montera ihop blocket.

Kör en bildupdate:

Image

Image

Image

Image
planat och tvättat

Image

Image
tvättatkolvar:P (ere brist på bröd så får man ju ta limpa)

Image
kolv före kokning

Image
efter kokning och rengörning

Image

Image
toppdeckat och honat

Image

Image

Image

Image
Last edited by Eljest on 16 May 2013, 05:45, edited 13 times in total.
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Re: E36 Coupé M50B28

Post by moxi »

tyvär så kommer du att få problem att köra så pass stora spridare med ditt MS.. Har själv testat o vet fler som haft problem. visserligen har jag kört med låg ohmiga, kanske blir skillnad om du kör hög ohmiga.
Men Megasquirt är ett helt ok sprut att börja med.. men se till att vara noga vart du jordar o att allt e schysst gjort med alla kablar o storlekar. oftats så gnäller folk på att MS strular o att det är ett skitsprut men i dom flesta fall är det oftast dom själva som gjort nått handhavande fel vid inkoppling.

Din bil blir nog en jävligt rolig gatbil :)
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
Eljest
Posts: 130
Joined: 23 May 2011, 16:37
Location: Östersund

Re: E36 Coupé M50B28

Post by Eljest »

moxi wrote:tyvär så kommer du att få problem att köra så pass stora spridare med ditt MS.. Har själv testat o vet fler som haft problem. visserligen har jag kört med låg ohmiga, kanske blir skillnad om du kör hög ohmiga.
Men Megasquirt är ett helt ok sprut att börja med.. men se till att vara noga vart du jordar o att allt e schysst gjort med alla kablar o storlekar. oftats så gnäller folk på att MS strular o att det är ett skitsprut men i dom flesta fall är det oftast dom själva som gjort nått handhavande fel vid inkoppling.

Din bil blir nog en jävligt rolig gatbil :)
Ja jag har hört att de e några som haft problem med större spridare tillsammans med ms, men jag hade tänkt att köra med högohmiga spridare, plus att jag har dragit nya grövre kablar till spridarna, så får hoppas på att det lirar annars får man väl ta och införskaffa sig ett annat sprut.

Ja att jorden är viktig på ms har jag förstått :) så hade tänkt att dra all jord till batteriets minuspol, vad tror du om det?
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Re: E36 Coupé M50B28 Turbo

Post by bubbel »

blir bra med 2,8 i kärran!
User avatar
Eljest
Posts: 130
Joined: 23 May 2011, 16:37
Location: Östersund

Re: E36 Coupé M50B28 Turbo

Post by Eljest »

jo det blir nice de :)

hoppas bara jag får de å lira med ms bara :)
User avatar
Eljest
Posts: 130
Joined: 23 May 2011, 16:37
Location: Östersund

Re: E36 Coupé M50B28 Turbo

Post by Eljest »

en bild på Megasquirt, och en sommar bild :)


Image

Uploaded with ImageShack.us

Image

Uploaded with ImageShack.us

Bilden tagen av förra ägaren.
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: E36 Coupé M50B28 Turbo

Post by Pimplaren »

Kul med lite nya projekttrådar :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
mbfidde
Posts: 546
Joined: 01 May 2011, 22:04
Location: Markaryd

Re: E36 Coupé M50B28 Turbo

Post by mbfidde »

kul projekt, kommer nog bli rolig :).....ang spridare och MS så körde jag lågohmiga 998cc med mitt MS i en volvo och min polare körde 1260cc spridare i sin och vi hade inga direkta bekymmer med detta.
Fredrik Salomonsson
0735226071

e30 649,7hk
User avatar
Eljest
Posts: 130
Joined: 23 May 2011, 16:37
Location: Östersund

Re: E36 Coupé M50B28 Turbo

Post by Eljest »

Det låter bra det, hoppas det funkar för mig med:)
User avatar
skamman
Posts: 154
Joined: 14 Feb 2009, 15:14
Location: östersund
Contact:

Re: E36 Coupé M50B28 Turbo

Post by skamman »

Lätt den finaste e36 som finns! Hoppas Christian ser det här inlägget och ångrar sig att han sålde den :grin:

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk
070-28 14 653

bmw e30 S50 turbo -88
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=64454" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Eljest
Posts: 130
Joined: 23 May 2011, 16:37
Location: Östersund

Re: E36 Coupé M50B28 Turbo

Post by Eljest »

Hehe ja precis:)
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Re: E36 Coupé M50B28 Turbo

Post by bubbel »

skamman wrote:Lätt den finaste e36 som finns! Hoppas Christian ser det här inlägget och ångrar sig att han sålde den :grin:

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk
haha rolig du niklas, jag ser allt;) sant det är en fin bil!
User avatar
Eljest
Posts: 130
Joined: 23 May 2011, 16:37
Location: Östersund

Re: E36 Coupé M50B28 Turbo

Post by Eljest »

ere någon som byggt ett riktigt grenrör för toppmonterad turbo i en e36a med m50, i sånna fall kan ni ju få säga hur ni gjort för å få plats med allt :)

ere någon som har en bild eller en ritning på hur man kan göra så skulle de vara superbra :)
User avatar
Eljest
Posts: 130
Joined: 23 May 2011, 16:37
Location: Östersund

Re: E36 Coupé M50B28 Turbo

Post by Eljest »

nån som kan svara på min fråga?

Jag satt å läste lite på nå forum idag, och då läste jag att man va tvungen att uppgradera ms boxen för att orka driva 115f vag spolar,

ere någon som kan bekräfta detta och vad ere som måste göras i sånna fall?
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Re: E36 Coupé M50B28 Turbo

Post by moxi »

japp..det måste göras..för tillfället så sitter det säkrt tändsteg monterade i boxen..men ska du köra med VAG-spolar som har inbyggda tändsteg så måste du koppla bort tändstegen som sitter i boxen.
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
Eljest
Posts: 130
Joined: 23 May 2011, 16:37
Location: Östersund

Re: E36 Coupé M50B28 Turbo

Post by Eljest »

ja jag har ju så att jag kan köra 6 separata spolar nu, men hade tänkt byta till vag nu så då läste ja om det.

Jag har tagit kontakt med mofid och frågade vad man va tvungen att göra, han skrev att han va tvungen att montera in extra tändsteg i boxen, inte ta bort?
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Re: E36 Coupé M50B28 Turbo

Post by moxi »

Eljest wrote:ja jag har ju så att jag kan köra 6 separata spolar nu, men hade tänkt byta till vag nu så då läste ja om det.

Jag har tagit kontakt med mofid och frågade vad man va tvungen att göra, han skrev att han va tvungen att montera in extra tändsteg i boxen, inte ta bort?
mofids vet vad han snackar om..skicka ner boxen till han så fixar han det snabbt;)
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Post Reply