Camber/toe justeringskit

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Camber/toe justeringskit

Post by dre racing@ »

fins det nogon mer info om detta nogon stans?
funderar på detta nu när jag bygger ett org m3 chassi.

hu mycket kan man justera? från orginal skrävande till 0 i camber?

mvh
\\ tom andre
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Camber/toe justeringskit

Post by Bmwandreas »

Har för mig att man kan flytta 8mm. Dvs räcker det inte att räta upp en e-30 så man lär svetsa dit brickorna högre upp.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
e30 tic
Posts: 187
Joined: 26 Apr 2006, 16:09

Re: Camber/toe justeringskit

Post by e30 tic »

( virker kjent, altså om du setter det i "null" kan du justere 4mm hver vei, men det utgjør ikke mye. Så du kan liksom ikke justere mellom ulike oppsett
e30 tic
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: Camber/toe justeringskit

Post by dre racing@ »

jag behöver ju inte justera mig till fel håll nogon gong, så det blir ju 8mm riktiga vägen fran orginal..

skall man sätta så det inre fäster är justerbar höjdled og det yttre sidled då eller hur gör man?
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Camber/toe justeringskit

Post by Bmwandreas »

Ja så gör jag.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Re: Camber/toe justeringskit

Post by moggemx »

hur mycket brukar man behöva ställa om toe-in om man kör med bilen sänkt?
Så vitt jag har lyckats räkna mig fram så går det över mot toe-out när det fjädrar in? Är det korrekt?

Isåfall så borde det ju bli bra om man lägger plattorna så max toe-out är i normalläge, och sen kan man justera inåt från det?
Bumpe
Posts: 240
Joined: 21 Oct 2007, 21:15
Location: Tranås

Re: Camber/toe justeringskit

Post by Bumpe »

En god tanke är att ha brickorna bultade på en länkarm när man punktar dit dom! Blir rent jävulska brytningar om man flyttat upp 6-10mm men inte ändrat vinkeln på andra sidan. Både jag och kollegan har glada i hågen flyttat upp dom (gud så väl det blir när man sänker massor och fortfarande han ha raka hjul tänkte vi) men man måste ha andra sidan lös när man punktar det!

Ska vara en rak linje genom alla brickornas mittläge när man svetsar dom, inte 2st hosisontalt och dom andra 2 horisontalt fast 10mm högre utan hela paketet ska helst luta med samma vinkel :)

Delrin ihop med detta är inte toppentoppen heller har vi provat :)

Kan vara vi som är sämst på att bygga men passade jävligt dåligt som vi gjorde iaf. Skyller inget på PPF utan bara bristande intelligens med svetsen :P
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Camber/toe justeringskit

Post by Bonje »

Helt korrekt iaktagelser av ovanstående!!
Jag tänkte på det här innan jag byggde om min bakvagn.
För att få allt i en linje utan bryt, använde jag helt enkelt en lång gängad som jag trädde genom hålen på fästöronen på balken. Sen var det bara att fila hålen ovala tills det blev bra. Hett tips! :)
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Napstar
Posts: 705
Joined: 22 Jun 2010, 13:45
Location: Ulricehamn

Re: Camber/toe justeringskit

Post by Napstar »

Ingen som har bilder på hur ni svetsat dit kitten som ppf säljer.. vill gärna inte svetsa fel :?
Sjöstrand
Posts: 545
Joined: 11 Nov 2008, 17:31
Location: Skåne/Eslöv

Re: Camber/toe justeringskit

Post by Sjöstrand »

punkta dem sedan dra upp den o testa..
E30 projekt turbo

M3 e46 http://www.garaget.org/?car=114023 SÅLD
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Re: Camber/toe justeringskit

Post by M3JONAS »

Som sagt var så kan det bli knepigt med kombinationen hårda bussningar och justerbar bakvagn... Original gummibussningar eller uniballar funkar det dock bra med.
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: Camber/toe justeringskit

Post by dre racing@ »

jag har monterad grejorna nu, blev bra. jag har powerflex bussingar men jag ser inga problem med det.
man lossar ju båda fästen när man justerar, när man spänner igen så drar man ju till den rostfria hylsan, inga problem als. när bilen står nu (strippad) så lutar hjulen innåt :mrgreen:
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
Chrille D
Posts: 521
Joined: 11 Aug 2008, 19:27
Location: Söderhamn

Re: Camber/toe justeringskit

Post by Chrille D »

Bild?
Christian Danielsson

BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: Camber/toe justeringskit

Post by dre racing@ »

inte lätt att se på bild men
Image
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
Chrille D
Posts: 521
Joined: 11 Aug 2008, 19:27
Location: Söderhamn

Re: Camber/toe justeringskit

Post by Chrille D »

Du har ingen bild på bakvagnen efter ingreppet?
Christian Danielsson

BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
User avatar
Napstar
Posts: 705
Joined: 22 Jun 2010, 13:45
Location: Ulricehamn

Re: Camber/toe justeringskit

Post by Napstar »

så här kan det se ut :) och givetvis sätter man dom inre så spåret går upp o ner

Image
User avatar
Chrille D
Posts: 521
Joined: 11 Aug 2008, 19:27
Location: Söderhamn

Re: Camber/toe justeringskit

Post by Chrille D »

Tack för den!
Har du satt dom på original höjd på bilden?
Man höjer bara upp brickorna på inre fästet?

Mvh
Christian Danielsson

BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
Post Reply