Hansa wrote:M30 skruvartajm till helgen! 16-17 , tänkte bjuda på lite käk och bärs, samt färdigställa det sista, nån som är sugen? =) , blir jag och 2-3 polare än så länge!
tjenare hur går det ? blir det nå uppstart
mvh robban
Haha, det blev öl och grogg men inge skruvande i lördags, Men det blev så pga att värmefläkten gav upp i garaget! :/
Sen har det vart mycket med julstök och jobb! Men det är inte långt bort nu! =)
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Nu börjar det bli dax att göra ett litet ryck igen! Har faktiskt vart och investerat i en comport till usb adapter så jag kan koppla upp mig mot sprutet så jag kan ändra spridarstorleken, vet inte om det är något mer som behövs ändras i mappen då även turbon och kammen är bytt? Ska bara varmköra bilen i garaget så jag kan efterdra toppen!
Sen har jag en till fråga, vad jag hört så ska jag inte koppla in bb lambdan första uppstarten (pga att bilen kanske går lite fett så sonden blir förstörd?) så det sitter en avklippt lambda i utaget, men det kanske inte gör något då bilen bara ska stå och puttra på tomgång och kanske varva till typ 2.000rpm så bilen blir "ordentligt" varm,
Samt vad "bör" jag ha för oljetryck och soppatryck, är ju skitnojjig över att vrida på nyckeln första gången!
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Pimplaren wrote:För att bara starta och varmköra/provköra borde det räcka med att ändra spridarna! kör utan laddtryck
Soppatryck brukar vara 3bar som std på alla spridare, olja vettefan, runt 3?
Jo precis, och även om jag skulle varva upp han till runt 2.000rpm så tror jag inte jag har så mycket laddtryck där ändå!=) Får prova att köra på starten först och se så han bygger lite oljetryck iaf!
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Pimplaren wrote:För att bara starta och varmköra/provköra borde det räcka med att ändra spridarna! kör utan laddtryck
Soppatryck brukar vara 3bar som std på alla spridare, olja vettefan, runt 3?
Jo precis, och även om jag skulle varva upp han till runt 2.000rpm så tror jag inte jag har så mycket laddtryck där ändå!=) Får prova att köra på starten först och se så han bygger lite oljetryck iaf!
Jag körde säkert flera mil på min startmapp utan att "gasa" upp till 3500rpm kanske.. så det är nog inget att oroa sig för!
Köra utan ladd är inga problem. Så utan belastning så är det verkligen ingen fara!
Mvh
Ja fan bilen har en färdig mapp, dock är den mappen till dom gamla spridarna(kam och turbo), från 1680 till 2200 , vet inte hur mycket jag behöver nojja mig över det? Oljetryck runt 5kg på kall maskin, kalas, kan jag förvänta mig det också genom att bara köra på starten?
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Pimplaren wrote:För att bara starta och varmköra/provköra borde det räcka med att ändra spridarna! kör utan laddtryck
Soppatryck brukar vara 3bar som std på alla spridare, olja vettefan, runt 3?
Jo precis, och även om jag skulle varva upp han till runt 2.000rpm så tror jag inte jag har så mycket laddtryck där ändå!=) Får prova att köra på starten först och se så han bygger lite oljetryck iaf!
Jag körde säkert flera mil på min startmapp utan att "gasa" upp till 3500rpm kanske.. så det är nog inget att oroa sig för!
Skön läsning där! då behöver jag inte oroa mig!
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Köra utan ladd är inga problem. Så utan belastning så är det verkligen ingen fara!
Mvh
Ja fan bilen har en färdig mapp, dock är den mappen till dom gamla spridarna(kam och turbo), från 1680 till 2200 , vet inte hur mycket jag behöver nojja mig över det? Oljetryck runt 5kg på kall maskin, kalas, kan jag förvänta mig det också genom att bara köra på starten?
Du får aldrig upp 5kg på starten, inte änns lite utslag! Bara till att starta och ha is i magen!
Mvh
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Du kan prova skruva ur tändstiften och köra på starten så får du lite mer varv på maskin så kanske du kan få upp lite tryck på mätaren. Så blir det ingen belastning på lagrena häller om man är kinkig för sånt
Skruva av ventilkåpan med så ser du att det kommer olja till vippor osv när du kör på starten. Kan ta en stund innan det kommer upp dit dock så lite is i magen måste man ha.
Eller så tar du ut stiften, och bogserar den med växel i. På så sätt kompar den inte och samtidigt får man bra snurr på veven. Fick upp oljetryck på ett par sek på det sättet. Se bara till att det inte kommer skit in i cylindrarna.
Ur med nå stift kommer inte på fråga! dryygt som fifan! Äh jag får prova starta upp härken så får vi se om mån får nå tryck det lär ju visa sig relativt fort!
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Hansa wrote:Ur med nå stift kommer inte på fråga! dryygt som fifan! Äh jag får prova starta upp härken så får vi se om mån får nå tryck det lär ju visa sig relativt fort!
ja ur med stifften vill man inte i onödan trång som bara den och vissa går ju ej utan att ta bort mycket !
fan vill ju se snart hur allt funkar nu med bilen i bänken lycka till !