BMW 535 Turbo! Nya tag med 765 och 4puck

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm

Post by Hansa »

sidenmark wrote:
Hansa wrote:M30 skruvartajm till helgen! 16-17 , tänkte bjuda på lite käk och bärs, samt färdigställa det sista, nån som är sugen? =) , blir jag och 2-3 polare än så länge!


tjenare hur går det ? blir det nå uppstart :)

mvh robban


Haha, det blev öl och grogg men inge skruvande i lördags, Men det blev så pga att värmefläkten gav upp i garaget! :/

Sen har det vart mycket med julstök och jobb! Men det är inte långt bort nu! =)
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm

Post by Hansa »

Nu börjar det bli dax att göra ett litet ryck igen! Har faktiskt vart och investerat i en comport till usb adapter så jag kan koppla upp mig mot sprutet :lol: så jag kan ändra spridarstorleken, vet inte om det är något mer som behövs ändras i mappen då även turbon och kammen är bytt? Ska bara varmköra bilen i garaget så jag kan efterdra toppen!

Sen har jag en till fråga, vad jag hört så ska jag inte koppla in bb lambdan första uppstarten (pga att bilen kanske går lite fett så sonden blir förstörd?) så det sitter en avklippt lambda i utaget, men det kanske inte gör något då bilen bara ska stå och puttra på tomgång och kanske varva till typ 2.000rpm så bilen blir "ordentligt" varm,

Samt vad "bör" jag ha för oljetryck och soppatryck, är ju skitnojjig över att vrida på nyckeln första gången!
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm FRÅGA SISTA SIDAN!

Post by Pimplaren »

För att bara starta och varmköra/provköra borde det räcka med att ändra spridarna! kör utan laddtryck :)

Soppatryck brukar vara 3bar som std på alla spridare, olja vettefan, runt 3?
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm FRÅGA SISTA SIDAN!

Post by Pitbull »

Pimplaren wrote:För att bara starta och varmköra/provköra borde det räcka med att ändra spridarna! kör utan laddtryck :)

Soppatryck brukar vara 3bar som std på alla spridare, olja vettefan, runt 3?


Oljetryck runt 5kg på kall maskin.

Mvh
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm FRÅGA SISTA SIDAN!

Post by Hansa »

Pimplaren wrote:För att bara starta och varmköra/provköra borde det räcka med att ändra spridarna! kör utan laddtryck :)

Soppatryck brukar vara 3bar som std på alla spridare, olja vettefan, runt 3?


Jo precis, och även om jag skulle varva upp han till runt 2.000rpm så tror jag inte jag har så mycket laddtryck där ändå!=)
Får prova att köra på starten först och se så han bygger lite oljetryck iaf!
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm FRÅGA SISTA SIDAN!

Post by Pimplaren »

Hansa wrote:
Pimplaren wrote:För att bara starta och varmköra/provköra borde det räcka med att ändra spridarna! kör utan laddtryck :)

Soppatryck brukar vara 3bar som std på alla spridare, olja vettefan, runt 3?


Jo precis, och även om jag skulle varva upp han till runt 2.000rpm så tror jag inte jag har så mycket laddtryck där ändå!=)
Får prova att köra på starten först och se så han bygger lite oljetryck iaf!



Jag körde säkert flera mil på min startmapp utan att "gasa" :) upp till 3500rpm kanske.. :) så det är nog inget att oroa sig för!
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm FRÅGA SISTA SIDAN!

Post by Pitbull »

Hansa!

Bilen har ju allt en färdig mapp i boxen?!

Köra utan ladd är inga problem. Så utan belastning så är det verkligen ingen fara!

Mvh
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm FRÅGA SISTA SIDAN!

Post by Hansa »

Pitbull wrote:Hansa!

Bilen har ju allt en färdig mapp i boxen?!

Köra utan ladd är inga problem. Så utan belastning så är det verkligen ingen fara!

Mvh


Ja fan bilen har en färdig mapp, dock är den mappen till dom gamla spridarna(kam och turbo), från 1680 till 2200 , vet inte hur mycket jag behöver nojja mig över det? Oljetryck runt 5kg på kall maskin, kalas, kan jag förvänta mig det också genom att bara köra på starten?
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm FRÅGA SISTA SIDAN!

Post by Hansa »

Pimplaren wrote:
Hansa wrote:
Pimplaren wrote:För att bara starta och varmköra/provköra borde det räcka med att ändra spridarna! kör utan laddtryck :)

Soppatryck brukar vara 3bar som std på alla spridare, olja vettefan, runt 3?


Jo precis, och även om jag skulle varva upp han till runt 2.000rpm så tror jag inte jag har så mycket laddtryck där ändå!=)
Får prova att köra på starten först och se så han bygger lite oljetryck iaf!



Jag körde säkert flera mil på min startmapp utan att "gasa" :) upp till 3500rpm kanske.. :) så det är nog inget att oroa sig för!


Skön läsning där! :D då behöver jag inte oroa mig!
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm FRÅGA SISTA SIDAN!

Post by Pitbull »

Hansa wrote:
Pitbull wrote:Hansa!

Bilen har ju allt en färdig mapp i boxen?!

Köra utan ladd är inga problem. Så utan belastning så är det verkligen ingen fara!

Mvh


Ja fan bilen har en färdig mapp, dock är den mappen till dom gamla spridarna(kam och turbo), från 1680 till 2200 , vet inte hur mycket jag behöver nojja mig över det? Oljetryck runt 5kg på kall maskin, kalas, kan jag förvänta mig det också genom att bara köra på starten?


Du får aldrig upp 5kg på starten, inte änns lite utslag!
Bara till att starta och ha is i magen!

Mvh
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm FRÅGA SISTA SIDAN!

Post by Hansa »

Det verkar inte bättre! =) får ringa några polare som kan stå redo med brandsläckarna också.
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
destroyy
Posts: 90
Joined: 16 Jul 2009, 09:28
Location: Drammen @ Norway

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm FRÅGA SISTA SIDAN!

Post by destroyy »

Pitbull wrote:
Oljetryck runt 5kg på kall maskin.

Mvh



På tomgang ??
2012 - e28 m535 turbo @ 2kilo ?
2011 - e28 m535 turbo @ 1kilo 460rwhp and 645 rwnm
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm FRÅGA SISTA SIDAN!

Post by markus »

Du kan prova skruva ur tändstiften och köra på starten så får du lite mer varv på maskin så kanske du kan få upp lite tryck på mätaren. Så blir det ingen belastning på lagrena häller om man är kinkig för sånt :wink:

Skruva av ventilkåpan med så ser du att det kommer olja till vippor osv när du kör på starten. Kan ta en stund innan det kommer upp dit dock så lite is i magen måste man ha.

Sen är det bara gasa :)
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
HenrikF
Posts: 1868
Joined: 20 Nov 2005, 20:00
Location: Lund

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm FRÅGA SISTA SIDAN!

Post by HenrikF »

Eller så tar du ut stiften, och bogserar den med växel i. På så sätt kompar den inte och samtidigt får man bra snurr på veven. Fick upp oljetryck på ett par sek på det sättet. Se bara till att det inte kommer skit in i cylindrarna.
/Henrik
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm FRÅGA SISTA SIDAN!

Post by Hansa »

Ur med nå stift kommer inte på fråga! :) dryygt som fifan! Äh jag får prova starta upp härken så får vi se om mån får nå tryck :) det lär ju visa sig relativt fort!
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
sidenmark
Posts: 634
Joined: 20 Nov 2005, 16:54
Location: örebro

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm FRÅGA SISTA SIDAN!

Post by sidenmark »

Hansa wrote:Ur med nå stift kommer inte på fråga! :) dryygt som fifan! Äh jag får prova starta upp härken så får vi se om mån får nå tryck :) det lär ju visa sig relativt fort!


ja ur med stifften vill man inte i onödan :) trång som bara den och vissa går ju ej utan att ta bort mycket !

fan vill ju se snart hur allt funkar nu med bilen i bänken :) lycka till !

mvh robban
070-4944680
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm FRÅGA SISTA SIDAN!

Post by Pitbull »

destroyy wrote:
Pitbull wrote:
Oljetryck runt 5kg på kall maskin.

Mvh



På tomgang ??


På starten!
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Post Reply