Bmwandreas wrote:Har idag bromsat en oöppnad M50B25.
Setup:
Precision SC5862 billet med 0.63 A/R avgashus. E85 och 850cc spridare. 1st 044 i tanken, orig ledningar. Inkopplat i orig kabelhärva samt Audi spolar.
Utan turbo = 167 whp. 1.1 bar laddtryck 406 whp. Alltså är det ca 140 % effektökning med 1 bar.
Med vanos är det 0.7 bar vid 2500 rpm statiskt. Utan vanos är det 0.25 bar vid 2500 rpm statiskt. Vid svep blir det fullt laddtryck 800 rpm tidigare med vanos. Nu har vi svart på vitt vad vanos gör, och håller den här fint vid 1.1 bar kommer vi öka till 1.5 bar.
Spool up bör väl va samma.. de är väl inget som vanos har med att göra? Alltså den tid det tar för turbon att snurra igång, när man ex trycker på gasen vid 5000rpm. Annars får nån gärna rättstava mig;)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Casy wrote:Spool up bör väl va samma.. de är väl inget som vanos har med att göra? Alltså den tid det tar för turbon att snurra igång, när man ex trycker på gasen vid 5000rpm. Annars får nån gärna rättstava mig;)
Du har både rätt och fel! Spoolup används felaktigt som term för flera olika saker. Det du menar är den rätta termen just här skulle väl kunna vara "laddtrycksknä" eller liknande, dvs det varvtal där turbon börjar producera laddtryck alt. det varvtal där man erhåller önskat laddtryck. Dock påverkar kamaxeländringar även den spoolup som sker ovanför laddtrycksknäet (som man på svenska skulle kunna kalla transient respons el likn), så även där gör det skillnad.
Det är ju absolut inget specifikt för just Vanos utan all form av kamaxeljustering på en turbomotor påverkar transient respons och spoolup eftersom man påverkar avgasernas flöde och temperatur. Det är ju att rekommendera på alla turbomotorer som har lite seg spoolup att prova att avancera kamaxeln/kamaxlarna några grader och testa igen. Dock bör man vara beredd på att behöva mappa om motorn igen då man påverkar volumetrisk verkningsgrad med. På gamla Volvo rödblock t.ex så är det som natt och dag att justera kamaxeln 3-5gr. Man tappar effekt på höga varv, men byter den mot gassvar och respons på låga och mellanvarv. Kör man rattlåsracing så är det kanske inte så intressant, men i alla andra former av motorsport där man inte håller gasen i botten stumt hela tiden så spelar det roll.
Matte (Cerveza) o Marco Garver ska "snart" ( i vår) mappa min renoverade vanos M50B28.. Inte helt enl topic men vi hoppas kunna mappa fram en fin siffra