Frågor ang. turbokonvertering!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Medin30
Posts: 27
Joined: 03 Nov 2011, 12:57
Location: Asarum

Frågor ang. turbokonvertering!

Post by Medin30 »

Jag har lite frågor jag skulle varit jättetacksam om ni kunde svara på. :)
Jag har en e30 325:a alltså M20B25.

Lmm: ska jag ta elektroniken från min lmm och flytta över till 535:ans lmm?
Och hur gör man när man spänner upp lmm:en och ungefär hur mycket kan vara lagom så man vet?
Är det inte bättre att ha lmm:en på sugsidan än trycksidan?

Oljetillförseln: Hur grov slang skulle ni rekommendera att använda till oljetillförseln? Har man för grov så blir det väl svårt att få upp tryck?

Tryckrör: Det sista tryckröret där man ska göra en anslutning till tomgångsmotorn, hur ska man göra med den anslutningen som går till bromsservon. Det går ju en slang mellan insuget och bromsservon som är avgrenad in i insugningsslangen precis innan spjällhuset, vad är avgreningen till och hur gör man med den?

Hade även varit bra med lite bilder på detta om ni har! :)

Tack på förhand! MVH Rasmus
engineer
Posts: 18
Joined: 01 Sep 2011, 18:01

Re: Frågor ang. turbokonvertering!

Post by engineer »

Angående oljetillförseln tycker jag fyra mm invändigt räcker. För jag antar att det inte är någon monsterturbo du ska ha på?
När mercorna snikkonverteras är det populärt att sätta ett t-kort på tryckslangen till oljetrycksmätaren. Tjock som en vakumslang, inte rasar aggregaten för de.
Medin30
Posts: 27
Joined: 03 Nov 2011, 12:57
Location: Asarum

Re: Frågor ang. turbokonvertering!

Post by Medin30 »

Okej då kör jag på nåt sånt :) nej den är god för 350 häst
Mvh
fredrikwendt
Posts: 84
Joined: 08 May 2011, 19:48
Location: Utanför Helsingborg

Re: Frågor ang. turbokonvertering!

Post by fredrikwendt »

Flytta över elektroniken från 325lmm till 535lmm!

Har turbochip lmm och spridare om du vill köpa


Mvh fredrik
Bmw e30 325 turbo sedan -88
User avatar
e30mattias
Posts: 175
Joined: 02 Aug 2011, 20:28
Location: Finland

Re: Frågor ang. turbokonvertering!

Post by e30mattias »

finns det inte redan tusen trådar om detta? men ifall du inte hittar så kan jag nog försöka hjälpa.

ja som engineer säger. :) + kring 16mm på returen.

och som fredrikwendt säger, ang. lmm så du spänner den genom att börja med låsa kugghjulet med ena fingret, tar första bästa näbbtång och böjer försiktit låset åt sidan och så e de bara att rotera. du ser ju på fjädern vilken väg du ska rotera för att spänna den men minns jag inte riktit fel så tror jag det är motsols. Det är nästan omöjligt att säga hur mycket du behöver spänna den just för ditt setup. Men lägg den och gå på tomgång och så pillar du med lmm på samma gång, du hör bra på motorgången när den går rent och fint. Så då e de bara att ta en testrunda och se hur den beter sig när den får lite andningshjälp. :D Men bara så du vet på ett ungefär så skulle jag gissa att du säkert får spänna den upp mot 10 kuggar!

personligt rekommenderar jag lmm på sugsida. ifall det finns utrymme! men du måste förlänga lmm sladden, ca 50cm. eller flytta reläboxen. men går fint att förlänga sladden.

ang. slangarna till bromsservon så de e bara att ta bort förgreningen. räcker med att ha slangarna till spjällhuset.


hittade tillåme en bild från tidigare snik e30, där du ser exakt hur jag gjort med slangarna. :D finns säkert andra alternativ men funkade finemang så också. Och lmm på sugsidan som du ser. Körde dock org. lmm, endast spänd.

Image




MVH. Mattias
Med vänliga hälsningar, Mattias Björkskog.

Bilmekaniker till vardag.

Bygger M20 Turbo.

Nisvo Motorsport

When you feel like quitting, remember why you started.
If you feel like you're under control, you're just not driving fast enough.
Medin30
Posts: 27
Joined: 03 Nov 2011, 12:57
Location: Asarum

Re: Frågor ang. turbokonvertering!

Post by Medin30 »

Mantacksr :) får bli till att mixtra lite med de då!
klipen
Posts: 151
Joined: 12 Apr 2010, 15:54
Location: bagarmossen
Contact:

Re: Frågor ang. turbokonvertering!

Post by klipen »

Köp en lc1 bredbandslambda i shopen billig investering.
Ett måste on du vill att grejerNa ska hålla.
Kim lindstål
kim_lindstal@hotmail.com
0736480855
Medin30
Posts: 27
Joined: 03 Nov 2011, 12:57
Location: Asarum

Re: Frågor ang. turbokonvertering!

Post by Medin30 »

Vad är det som ska flyttas över från 325ans lmm? Måste man flytta givaren och själva den delen som roterar i lmm:en? Eller räcker det att byta kontaktdelen och kretskortet? :)
Post Reply