TIIMEYs 328 Touring E36 GUMMESON
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
TIIMEYs 328 Touring E36 GUMMESON
Slänger upp en tråd om mitt bygge, Blir en jävla massa bilder nedan så jag får me allt från början.
Har trots allt hållt på i Ca 1 år med bilen.
Åkte Saab 900ng tidigare, men efter många vxl låds ras så tröttna jag av och sålde skrotet
Så nya satsningen blev en 328 Touring, med tankte på ganska hållbar drivlina från början.
Dessutom mycket roligare med drivning i rätt ända.
I Saaben fick jag ur ganska precis 400hk i motorn så målet med bmwn blir att få ur 600 Time will tell
Spec på motor blir
M50 block
M52b28 Vev
PPFs Stakar
Ross Kolvar
PPFs Stödgördel
1680cc
M50B25 IV topp dubbla insugs kammar (Genomgådd)
M30 Svänghjul
765 tryckplatta
6puck sinter
65* termostat
KKK29
Alu insug
VIPEC V44
Ptja ungefär vad som blir
Då börjar vi med det LÅNGA bildspelet
Vid inköp såg besten ut så här
HSD Coilovers monterade ganska omgående
D2 stag införskaffades samtidigt som coilovers
Ja justja, köpte coils och M3 front innan jag ens köpt bilen
328 vev
Vinter fälgar införskaffades också ganska precis ett år sen
Svarva IV kam så den passa på avgassidan
Sen en vanlig kväll fick jag och några polare för oss att Silver är ju lite tråkig färg
2helger senare var den vit
Plocka snö driva 2 dagar efter lack
Ihop igen
Krymplack på ventilkåpa
Så blev det flera ideer, in i lackboxen igen och lite svartfärg i sprutan istället
Topp blir igenomgodd
Lite värre bromsar köptes också in
Så såg den ut i slutet av sommaren iaf, dagar innan den ställdes in i garaget för uppgradering
M3 plattor i bakvagn
Handbroms i mittpanelen
Lite uppmålad under och nya bromsrör
Ny bussningar och allt blästrat,uppmålat
Skrotmotor för bygge av insug, grenrör
Alu kylare
Stumm bussning svarvad till bakre fäste av vxl länkage
Blå VÄRSTING race bromsvätska hehe
Trattar och grejjor
Grenrör börjar ta form, trångt som f-n
Lite styling Äkta M3
Lite julklappar till mig
Rengjord alla olja kanaler åt alla håll, sen pluggat hålet igen med ny plugg
Race öggla, en till till fram finns också
Och just nu håller ja på att plocka ihop moroten
Kapat och filat in o-ringar, även knackat i de då
Å här står jag idag, försöker göra så mycket jag kan varje helg och ska vell uppdatera med någon bild lite hela tiden.
Vart som jag sa, en j-vla massa bilder. Dock har jag sollat ganska skapligt bland alla bilder jag har =)
Har trots allt hållt på i Ca 1 år med bilen.
Åkte Saab 900ng tidigare, men efter många vxl låds ras så tröttna jag av och sålde skrotet
Så nya satsningen blev en 328 Touring, med tankte på ganska hållbar drivlina från början.
Dessutom mycket roligare med drivning i rätt ända.
I Saaben fick jag ur ganska precis 400hk i motorn så målet med bmwn blir att få ur 600 Time will tell
Spec på motor blir
M50 block
M52b28 Vev
PPFs Stakar
Ross Kolvar
PPFs Stödgördel
1680cc
M50B25 IV topp dubbla insugs kammar (Genomgådd)
M30 Svänghjul
765 tryckplatta
6puck sinter
65* termostat
KKK29
Alu insug
VIPEC V44
Ptja ungefär vad som blir
Då börjar vi med det LÅNGA bildspelet
Vid inköp såg besten ut så här
HSD Coilovers monterade ganska omgående
D2 stag införskaffades samtidigt som coilovers
Ja justja, köpte coils och M3 front innan jag ens köpt bilen
328 vev
Vinter fälgar införskaffades också ganska precis ett år sen
Svarva IV kam så den passa på avgassidan
Sen en vanlig kväll fick jag och några polare för oss att Silver är ju lite tråkig färg
2helger senare var den vit
Plocka snö driva 2 dagar efter lack
Ihop igen
Krymplack på ventilkåpa
Så blev det flera ideer, in i lackboxen igen och lite svartfärg i sprutan istället
Topp blir igenomgodd
Lite värre bromsar köptes också in
Så såg den ut i slutet av sommaren iaf, dagar innan den ställdes in i garaget för uppgradering
M3 plattor i bakvagn
Handbroms i mittpanelen
Lite uppmålad under och nya bromsrör
Ny bussningar och allt blästrat,uppmålat
Skrotmotor för bygge av insug, grenrör
Alu kylare
Stumm bussning svarvad till bakre fäste av vxl länkage
Blå VÄRSTING race bromsvätska hehe
Trattar och grejjor
Grenrör börjar ta form, trångt som f-n
Lite styling Äkta M3
Lite julklappar till mig
Rengjord alla olja kanaler åt alla håll, sen pluggat hålet igen med ny plugg
Race öggla, en till till fram finns också
Och just nu håller ja på att plocka ihop moroten
Kapat och filat in o-ringar, även knackat i de då
Å här står jag idag, försöker göra så mycket jag kan varje helg och ska vell uppdatera med någon bild lite hela tiden.
Vart som jag sa, en j-vla massa bilder. Dock har jag sollat ganska skapligt bland alla bilder jag har =)
Last edited by tiimey on 04 Apr 2015, 09:37, edited 6 times in total.
Re: TIIMEYs 328 Touring E36
Grymt seriöst bygge! Kul med folk som orkar åla runt under bilen en stund och inte bara putsar ventilkåpan
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: TIIMEYs 328 Touring E36
erikjakan wrote:Grymt seriöst bygge! Kul med folk som orkar åla runt under bilen en stund och inte bara putsar ventilkåpan
Tackar ! Jo man såg ju ut som en sotare efter rengörningen av underredet Men skönt att få det lite fräsht under.
Glömde skriva att motorn har ju såklart varit iväg lämnad för balansering av allt. Samtidigt borrad/toppdäckad mätning av lagerspel också.
Mätte lagerspelen med plastigauge först men ville att motorfirman skulle dubbel kolla iaf.
Re: TIIMEYs 328 Touring E36
Riktigt fint, seriöst, och grymt projekt! Älskar val av lack, den färg som passar de flesta BMW modeller mest är vit såklart!
Re: TIIMEYs 328 Touring E36
OldBeemer wrote:Riktigt fint, seriöst, och grymt projekt! Älskar val av lack, den färg som passar de flesta BMW modeller mest är vit såklart!
Tackar, Jo lacken är simpel färg men endå blir det så snyggt. Är grymt nöjd, speciellt när jag fick svart tak så bröt det jävligt bra mot det vita.
Iaf enligt mitt tycke =)
Liten update kommer då, har knåpat lite me det sista för att kunna skruva ihop motorn. Skruvar troligtvis ihop den imorn
Börjar med en bild på mina fina clips, Insåg i veckan att låsklipset för släpan var borta. Försökte klura ut hur det såg ut men kom fan inte ihåg.
Jaja beställer ett nytt från BMW, så ringer M-bilar i Västerås (4.5 mil från min stad) för att vara på säkra sidan att man har rätt klips.
Fick sms idag att klipset var hemma. Perfekt ! Sätter mig i bilen efter jobbet och åker till grannstaden, kommer in på bmw och de ser ut som fågel hålkar.
Clipset låg i Eskilstuna (Ytterligare 5 mil) Jaja slänger mig i bilen och gasar vidare för att hinna innan stängning.
Väl framme får jag klipset. Inser snabbt att det är en helt vanlig låsring. Har ett helt sortiment på jobbet med exakt likadana.
Jaja, har iaf en ÄKTA BMW lås ring Och kolla priset. Fick som kommentar att det var det minsta han tagit betalt för. Hade inte riktigt mage att dra kortet så fick "låna" 3kr av polaren.
Grenröret färdig svettsat, bara wg rören som ska dit.
Fick även en oljeretur svettsad i bröstkåpan
Ny oljepump från PPF moddad för att passa med stödgördel
Fästet för röret omgjort
Skvalplåten omgjord för att passa stödgördeln.
Får se om man får material till insuget till nästa helg.
Ska bli kul att knåpa ihop =)
-
- Posts: 651
- Joined: 13 Jan 2008, 00:42
- Location: Skövde
Re: TIIMEYs 328 Touring E36
Grymt bygge, bra färgval
E61 535D m-sport touring
E91 320D touring
E38 740ia
E39 528i
E91 320D touring
E38 740ia
E39 528i
Re: TIIMEYs 328 Touring E36
Du glömde drivningen till oljepumpen lite nu va ?
gott nytt
gott nytt
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: TIIMEYs 328 Touring E36
Dawe_A wrote:Du glömde drivningen till oljepumpen lite nu va ?
gott nytt
Det är lugnt, ingenting draget ännu !
Ska ner nu och limma stödgördeln och sätta ihop allt.
Re: TIIMEYs 328 Touring E36
Då var motorn ihop skruvad, toppen dragen. Fint med lite nyårs meck.
Kladdade lite me arp fettet sen bara montera topp
Toppen dragen. Får vell stå och skämmas ett tag nu tills den ska monteras i bilen.
Ska även klura lite på det där att ställa de dubbla insugskammarna.
Vad är det som rekomenderas har läst mellan 1-2mm öppet men skulle vilja ha lite exaktare mått? Finns kanske inget exakt riktvärde det kanske man bara ser i bänken?
Annars får jag önska alla PPFare ETT GOTT NYTT ÅR !
Kladdade lite me arp fettet sen bara montera topp
Toppen dragen. Får vell stå och skämmas ett tag nu tills den ska monteras i bilen.
Ska även klura lite på det där att ställa de dubbla insugskammarna.
Vad är det som rekomenderas har läst mellan 1-2mm öppet men skulle vilja ha lite exaktare mått? Finns kanske inget exakt riktvärde det kanske man bara ser i bänken?
Annars får jag önska alla PPFare ETT GOTT NYTT ÅR !
Re: TIIMEYs 328 Touring E36
Timey läs tråden jag undrade om förut ..
Den som ligger över projekt tråden .
Annars har jag papper hemma på hur man gör..
Kan skriva imorn i tråden
Den som ligger över projekt tråden .
Annars har jag papper hemma på hur man gör..
Kan skriva imorn i tråden
Re: TIIMEYs 328 Touring E36
Trelingon: du får gärna skriva/skicka pm med hur man gör. Kan vara bra att ha och läsa fler förklaringar.
Ryding: tackar !
Ryding: tackar !
Re: TIIMEYs 328 Touring E36
Hei fint bygg, og fin bil. Men husk og sveise fast mutteren på olje pumpen.
Mvh
Frode G
Mvh
Frode G
E36 325 Turbo
Re: TIIMEYs 328 Touring E36
Frode G wrote:Hei fint bygg, og fin bil. Men husk og sveise fast mutteren på olje pumpen.
Mvh
Frode G
Tackar !
Bra att ni flikar in med tips . Har svettsat oljepumps drevet innan ja la på tråget
Re: TIIMEYs 328 Touring E36
Lite små pill i veckan
Setat och puttsat spjällhus som en tok ! var helt kolsvart igenkoksats och dränkt i olja och skit utanpå
Kräket kom med på bild också -FAIL-
Det här skulle jag gjort för länge sen.
Motorfästet klart för Höger sidan.
Så fått dit lite vattenpump och små krafs
Setat och puttsat spjällhus som en tok ! var helt kolsvart igenkoksats och dränkt i olja och skit utanpå
Kräket kom med på bild också -FAIL-
Det här skulle jag gjort för länge sen.
Motorfästet klart för Höger sidan.
Så fått dit lite vattenpump och små krafs
Re: TIIMEYs 328 Touring E36
Nolla bägge 2 som orginal dvs som ett A på första nockarna.
Vrid sedan isär insug och avgaskammen ytterst lite.
Så nockarna kommer jäms med mutter på 2:ans kamöverfall.
Vid standard nollning så ligger nockarna strax under muttern/muttrarna.
6:ans ventiler var då öppna ca 1-1.2mm.
Så har jag fått det förklarat för mig iaf med dubbla insugskammar..
Vrid sedan isär insug och avgaskammen ytterst lite.
Så nockarna kommer jäms med mutter på 2:ans kamöverfall.
Vid standard nollning så ligger nockarna strax under muttern/muttrarna.
6:ans ventiler var då öppna ca 1-1.2mm.
Så har jag fått det förklarat för mig iaf med dubbla insugskammar..
Re: TIIMEYs 328 Touring E36
TreLingon wrote:Nolla bägge 2 som orginal dvs som ett A på första nockarna.
Vrid sedan isär insug och avgaskammen ytterst lite.
Så nockarna kommer jäms med mutter på 2:ans kamöverfall.
Vid standard nollning så ligger nockarna strax under muttern/muttrarna.
6:ans ventiler var då öppna ca 1-1.2mm.
Så har jag fått det förklarat för mig iaf med dubbla insugskammar..
Tackar ! Perfekt Då har man lite mer info tills man ska plocka ihop !