O-ringat vill byta till cooperring!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
O-ringat vill byta till cooperring!
Hej,
Jag har nu O-ringat och vill byta till cooperring funkar det? med tanke på spåren!
MVH Ludvig G
Jag har nu O-ringat och vill byta till cooperring funkar det? med tanke på spåren!
MVH Ludvig G
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm
Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h
Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h
Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
- Ronnie AVR
- Posts: 1348
- Joined: 07 Sep 2007, 16:58
- Location: STHLM
Re: O-ringat vill byta till cooperring!
Funkat för mig med 660 WHP. Lite loctite flänstätning i ringspårena körde jag med.
Men med 870 WHP gav de upp sen vad de berodde på vet ja dock inte säkert superhögt cylindertryck men var bara på en cylinder de tryckt komp under ringen.
Mvh
Men med 870 WHP gav de upp sen vad de berodde på vet ja dock inte säkert superhögt cylindertryck men var bara på en cylinder de tryckt komp under ringen.
Mvh
Re: O-ringat vill byta till cooperring!
Om spåret är fräst 1mm djupt, borde man isåfall inte kunna lägga en ring där som är nånstans mellan 1-1,05mm hög? Tänkte mest för utfyllnadens skull.... mvh
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
- Ronnie AVR
- Posts: 1348
- Joined: 07 Sep 2007, 16:58
- Location: STHLM
Re: O-ringat vill byta till cooperring!
Casy wrote:Om spåret är fräst 1mm djupt, borde man isåfall inte kunna lägga en ring där som är nånstans mellan 1-1,05mm hög? Tänkte mest för utfyllnadens skull.... mvh
Men ringen är ju bra mycket bredare än så. Så den kan då inte ramla ner i nått oring spår
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: O-ringat vill byta till cooperring!
Bäst är så klart utan spår. Men upp till kanske 700hk verkar gå fint med urpillad ring.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Re: O-ringat vill byta till cooperring!
Ronnie AVR wrote:Casy wrote:Om spåret är fräst 1mm djupt, borde man isåfall inte kunna lägga en ring där som är nånstans mellan 1-1,05mm hög? Tänkte mest för utfyllnadens skull.... mvh
Men ringen är ju bra mycket bredare än så. Så den kan då inte ramla ner i nått oring spår
you tell me jag har aldrig byggt nån motor med oring, därför ja undra.
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: O-ringat vill byta till cooperring!
skall du köra med cylindrisk fastsättning i spåren är det viktigt tt motorn står upprätt, försökte med blocket i och ungefär m50 lut, det bara rann bort...
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Re: O-ringat vill byta till cooperring!
Kör m30 med 801hk i maskin, körde o-ringat först och nu coopering.
Pillade bort mina ringar och fyllde spåren med just loctite cylindrisk fastsättning, torkade av det som kom utanför, väntade 30min, monterade cooperingen och på med toppen. Detta gjordes när motorn stog i motorstativet.
Inte haft nån problem under sommarn ialf.
mvh / J
Pillade bort mina ringar och fyllde spåren med just loctite cylindrisk fastsättning, torkade av det som kom utanför, väntade 30min, monterade cooperingen och på med toppen. Detta gjordes när motorn stog i motorstativet.
Inte haft nån problem under sommarn ialf.
mvh / J
ARG E21 "s50b32" TURBO (såld)
PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)
Joni Alatalo
0739-250242
PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)
Joni Alatalo
0739-250242
Re: O-ringat vill byta till cooperring!
Varför byta ifrån o-ring till cooper?
O-ringning ska väl hålla ändå?
O-ringning ska väl hålla ändå?
-073-7266 822-
325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
Re: O-ringat vill byta till cooperring!
pampers_38 wrote:Varför byta ifrån o-ring till cooper?
O-ringning ska väl hålla ändå?
Inte mina ialf åkte sommarn -10 med o-ringat och när toppen lyftes under vinter då jag skulle byta kam så upptäktes att det hade läkt ut kompression på flera ställen både in i 6 cyl och rakt ut
ARG E21 "s50b32" TURBO (såld)
PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)
Joni Alatalo
0739-250242
PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)
Joni Alatalo
0739-250242
Re: O-ringat vill byta till cooperring!
BusE wrote:pampers_38 wrote:Varför byta ifrån o-ring till cooper?
O-ringning ska väl hålla ändå?
Inte mina ialf åkte sommarn -10 med o-ringat och när toppen lyftes under vinter då jag skulle byta kam så upptäktes att det hade läkt ut kompression på flera ställen både in i 6 cyl och rakt ut
Hmm..
Får väl ta o kika när jag slår isär maskinen nästa gång..
-073-7266 822-
325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
Re: O-ringat vill byta till cooperring!
Tror jag har grymt högt cylinderstryck. För har även problem med släckt gnista. (bytte till indrium stift så funkar det kanon)
Har rätt liten turbo sc62 ca 670hk i motorn och ca 1,8-1,9 laddtryck.
Packningarna börjar små läcka efter en säsongs användning, körde 2 säsonger med nuvarande packning, får lite tryck i kylsystemet vid hård körning... Slangarna blir hårda.
Så vill fixa detta, för maskinen har gått klockrent annars.
Har rätt liten turbo sc62 ca 670hk i motorn och ca 1,8-1,9 laddtryck.
Packningarna börjar små läcka efter en säsongs användning, körde 2 säsonger med nuvarande packning, får lite tryck i kylsystemet vid hård körning... Slangarna blir hårda.
Så vill fixa detta, för maskinen har gått klockrent annars.
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm
Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h
Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h
Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
Re: O-ringat vill byta till cooperring!
Vilken loctite använder ni? Finns ju flera att välja på
http://www.loctite.se/loctite-4457.htm? ... earch%257C" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.loctite.se/loctite-4457.htm? ... earch%257C" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: O-ringat vill byta till cooperring!
Hur f*n fick ni ur ringarna??
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: O-ringat vill byta till cooperring!
Lite sent svar men....
Jag hade en vass kniv och hammare. Hackade in kniven i ändan på ringarna, så gick det att få ur dem.
Jag hade en vass kniv och hammare. Hackade in kniven i ändan på ringarna, så gick det att få ur dem.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: O-ringat vill byta till cooperring!
Jag tog en 0.5mm borr och borrade väldigt försiktigt i skarven på ringen. Tog 10 minuter att få ur allihopa
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: O-ringat vill byta till cooperring!
Ja alla sätt är bra utom dom dåliga
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen