O-ringat vill byta till cooperring!

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

O-ringat vill byta till cooperring!

Post by Ludde »

Hej,

Jag har nu O-ringat och vill byta till cooperring funkar det? med tanke på spåren!

MVH Ludvig G
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Re: O-ringat vill byta till cooperring!

Post by Ronnie AVR »

Funkat för mig med 660 WHP. Lite loctite flänstätning i ringspårena körde jag med.

Men med 870 WHP gav de upp sen vad de berodde på vet ja dock inte säkert superhögt cylindertryck men var bara på en cylinder de tryckt komp under ringen.

Mvh
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: O-ringat vill byta till cooperring!

Post by Casy »

Om spåret är fräst 1mm djupt, borde man isåfall inte kunna lägga en ring där som är nånstans mellan 1-1,05mm hög? Tänkte mest för utfyllnadens skull.... mvh
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Re: O-ringat vill byta till cooperring!

Post by Ronnie AVR »

Casy wrote:Om spåret är fräst 1mm djupt, borde man isåfall inte kunna lägga en ring där som är nånstans mellan 1-1,05mm hög? Tänkte mest för utfyllnadens skull.... mvh



Men ringen är ju bra mycket bredare än så. Så den kan då inte ramla ner i nått oring spår :)
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: O-ringat vill byta till cooperring!

Post by Bmwandreas »

Bäst är så klart utan spår. Men upp till kanske 700hk verkar gå fint med urpillad ring.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: O-ringat vill byta till cooperring!

Post by Casy »

Ronnie AVR wrote:
Casy wrote:Om spåret är fräst 1mm djupt, borde man isåfall inte kunna lägga en ring där som är nånstans mellan 1-1,05mm hög? Tänkte mest för utfyllnadens skull.... mvh



Men ringen är ju bra mycket bredare än så. Så den kan då inte ramla ner i nått oring spår :)

you tell me :) jag har aldrig byggt nån motor med oring, därför ja undra.
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Re: O-ringat vill byta till cooperring!

Post by Thörn »

skall du köra med cylindrisk fastsättning i spåren är det viktigt tt motorn står upprätt, försökte med blocket i och ungefär m50 lut, det bara rann bort...
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
BusE
Posts: 1261
Joined: 28 Sep 2006, 20:02
Location: Eskilstuna

Re: O-ringat vill byta till cooperring!

Post by BusE »

Kör m30 med 801hk i maskin, körde o-ringat först och nu coopering.

Pillade bort mina ringar och fyllde spåren med just loctite cylindrisk fastsättning, torkade av det som kom utanför, väntade 30min, monterade cooperingen och på med toppen. Detta gjordes när motorn stog i motorstativet.

Inte haft nån problem under sommarn ialf.

mvh / J
ARG E21 "s50b32" TURBO (såld)

PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)

Joni Alatalo
0739-250242
User avatar
Blöjan
Posts: 1328
Joined: 26 May 2009, 22:59
Location: Stockholm/ Vingåker

Re: O-ringat vill byta till cooperring!

Post by Blöjan »

Varför byta ifrån o-ring till cooper?

O-ringning ska väl hålla ändå?
Image
-073-7266 822-



325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
User avatar
BusE
Posts: 1261
Joined: 28 Sep 2006, 20:02
Location: Eskilstuna

Re: O-ringat vill byta till cooperring!

Post by BusE »

pampers_38 wrote:Varför byta ifrån o-ring till cooper?

O-ringning ska väl hålla ändå?


Inte mina ialf åkte sommarn -10 med o-ringat och när toppen lyftes under vinter då jag skulle byta kam så upptäktes att det hade läkt ut kompression på flera ställen både in i 6 cyl och rakt ut
ARG E21 "s50b32" TURBO (såld)

PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)

Joni Alatalo
0739-250242
User avatar
Blöjan
Posts: 1328
Joined: 26 May 2009, 22:59
Location: Stockholm/ Vingåker

Re: O-ringat vill byta till cooperring!

Post by Blöjan »

BusE wrote:
pampers_38 wrote:Varför byta ifrån o-ring till cooper?

O-ringning ska väl hålla ändå?


Inte mina ialf åkte sommarn -10 med o-ringat och när toppen lyftes under vinter då jag skulle byta kam så upptäktes att det hade läkt ut kompression på flera ställen både in i 6 cyl och rakt ut



Hmm..

Får väl ta o kika när jag slår isär maskinen nästa gång..
Image
-073-7266 822-



325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Re: O-ringat vill byta till cooperring!

Post by Ludde »

Tror jag har grymt högt cylinderstryck. För har även problem med släckt gnista. (bytte till indrium stift så funkar det kanon)

Har rätt liten turbo sc62 ca 670hk i motorn och ca 1,8-1,9 laddtryck.
Packningarna börjar små läcka efter en säsongs användning, körde 2 säsonger med nuvarande packning, får lite tryck i kylsystemet vid hård körning... Slangarna blir hårda.

Så vill fixa detta, för maskinen har gått klockrent annars.
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: O-ringat vill byta till cooperring!

Post by JockE28 »

Vilken loctite använder ni? Finns ju flera att välja på

http://www.loctite.se/loctite-4457.htm? ... earch%257C" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: O-ringat vill byta till cooperring!

Post by JockE28 »

Hur f*n fick ni ur ringarna?? :(
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: O-ringat vill byta till cooperring!

Post by Nisse977 »

Lite sent svar men....
Jag hade en vass kniv och hammare. Hackade in kniven i ändan på ringarna, så gick det att få ur dem.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: O-ringat vill byta till cooperring!

Post by JockE28 »

Jag tog en 0.5mm borr och borrade väldigt försiktigt i skarven på ringen. Tog 10 minuter att få ur allihopa :)
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: O-ringat vill byta till cooperring!

Post by Nisse977 »

Ja alla sätt är bra utom dom dåliga :mrgreen:
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Post Reply