Kan någon förklara för mig vad det innebär? Är inte bromsok alltid radiellt monterade? Eller vad heter det när dom sitter "som vanligt"?
Mvh
Radiellt monterade bromsok.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Bygger på en 2000 touring. Evighetsprojekt.
Re: Radiellt monterade bromsok.
Ändrar lite här då eftersom jag verkar ha haft fel
nicnir90 wrote:Det betyder att bromsoket är stumt monterat och det ändå som rör sig är broms-kolvarna och bromsklossarna. Dessa är ok som har kolvar på både in och utsidan, t.ex. 4-kolvsok
Den andra varianten så sitter oket på "glidpinnar" och hela oket rör sig. Här har man bara broms-kolv på den ena sidan och för att klossarna ska trycka på skivan från båda håll så flyttar sig hela oket.
Last edited by nicnir90 on 05 Dec 2011, 22:03, edited 1 time in total.
Niclas Nirvin
0703-782061
Malmö, Skåne
BMW E28 528i -85
0703-782061
Malmö, Skåne
BMW E28 528i -85
-
Njaaaa, det där lät inte rätt.
Som jag tolkar det så är det hur fästhålen sitter.
Om de skruvas i radiellt eller axiellt (som på tex E30)
Peter_1982 wrote:Njaaaa, det där lät inte rätt.
Okej, Jag läste om detta i en mc tidning för länge sedan, tolkade det så då och trott så sedan dess Men som du påpekar så antyder ju namnet att det skulle vara något men infästningen
Men som T.S säger så sitter ju "alltid" bromsok på bilar som på t.ex. E30
Söker man istället bilder på motorcyklar. Så sitter bultarna på andra håller när man pratar radiellt. Och de ser man ju inte ofta på bilar Men det finns.
Inklistrat från annat forum, men det lät vettigt
Axiellt monterade bromsok (gamla klassikern...) har bultar som går tvärs rotationsriktningen... När man sen bromsar så försöker givetvis oket följa med i rotationsriktningen med skjuvkrafter som följd...
Skjuvkrafter är när oket och fästet som ligger "bredvid" varandra rör sig åt olika håll och klämmer bulten... Detta gör att oavsett hur hårt man spänner bultarna kan oket röra sig lite grann, med följd att man får ett glapp, trots spännda bultar, med risk för vibrationer som följd... Dessutom är krafterna på bulten de samma som i en sax, och det gör att bulten behöver vara av god kvalitet...
Med radiella ok så går bultarna innåt mot navet (precis som det låter, i radiens riktning) här blir krafterna längs bultens längd istället för på tvären och det gör att de rör sig mindre, dels för att kraftens riktning är i samma riktning som man spänner bulten och dels för att nu trycks oket rakt mot fästet istället för att ligga bredvid och röra sig längs med...
Mindre glapp och mindre risk för bromsvibrationer, dessutom bättre ur materialsynpunkt, man kan göra oken mindre och lättare med samma hållfasthet vilket racing folket gillar...
Niclas Nirvin
0703-782061
Malmö, Skåne
BMW E28 528i -85
0703-782061
Malmö, Skåne
BMW E28 528i -85
Tror jag fattar i teorin iallafall. Tack för svar!
Bygger på en 2000 touring. Evighetsprojekt.
Dom flesta Porsche ok har radiell infästning..!
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169