Radiellt monterade bromsok.

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Boppe
Posts: 62
Joined: 04 Mar 2011, 15:42
Location: Finspång

Radiellt monterade bromsok.

Post by Boppe »

Kan någon förklara för mig vad det innebär? Är inte bromsok alltid radiellt monterade? Eller vad heter det när dom sitter "som vanligt"?
Mvh
Bygger på en 2000 touring. Evighetsprojekt.
User avatar
nicnir90
Posts: 312
Joined: 16 Sep 2010, 17:57
Location: Malmö

Re: Radiellt monterade bromsok.

Post by nicnir90 »

Ändrar lite här då eftersom jag verkar ha haft fel :lol:
nicnir90 wrote:Det betyder att bromsoket är stumt monterat och det ändå som rör sig är broms-kolvarna och bromsklossarna. Dessa är ok som har kolvar på både in och utsidan, t.ex. 4-kolvsok

Den andra varianten så sitter oket på "glidpinnar" och hela oket rör sig. Här har man bara broms-kolv på den ena sidan och för att klossarna ska trycka på skivan från båda håll så flyttar sig hela oket.

Last edited by nicnir90 on 05 Dec 2011, 22:03, edited 1 time in total.
Niclas Nirvin
0703-782061
Malmö, Skåne

BMW E28 528i -85
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Re: Radiellt monterade bromsok.

Post by Peter_1982 »

Njaaaa, det där lät inte rätt.

Som jag tolkar det så är det hur fästhålen sitter.
Om de skruvas i radiellt eller axiellt (som på tex E30)
User avatar
nicnir90
Posts: 312
Joined: 16 Sep 2010, 17:57
Location: Malmö

Re: Radiellt monterade bromsok.

Post by nicnir90 »

Peter_1982 wrote:Njaaaa, det där lät inte rätt.

Som jag tolkar det så är det hur fästhålen sitter.
Om de skruvas i radiellt eller axiellt (som på tex E30)


Okej, Jag läste om detta i en mc tidning för länge sedan, tolkade det så då och trott så sedan dess :shock: Men som du påpekar så antyder ju namnet att det skulle vara något men infästningen :roll:

Men som T.S säger så sitter ju "alltid" bromsok på bilar som på t.ex. E30
Söker man istället bilder på motorcyklar. Så sitter bultarna på andra håller när man pratar radiellt. Och de ser man ju inte ofta på bilar :o Men det finns.


Inklistrat från annat forum, men det lät vettigt
Axiellt monterade bromsok (gamla klassikern...) har bultar som går tvärs rotationsriktningen... När man sen bromsar så försöker givetvis oket följa med i rotationsriktningen med skjuvkrafter som följd...

Skjuvkrafter är när oket och fästet som ligger "bredvid" varandra rör sig åt olika håll och klämmer bulten... Detta gör att oavsett hur hårt man spänner bultarna kan oket röra sig lite grann, med följd att man får ett glapp, trots spännda bultar, med risk för vibrationer som följd... Dessutom är krafterna på bulten de samma som i en sax, och det gör att bulten behöver vara av god kvalitet...

Med radiella ok så går bultarna innåt mot navet (precis som det låter, i radiens riktning) här blir krafterna längs bultens längd istället för på tvären och det gör att de rör sig mindre, dels för att kraftens riktning är i samma riktning som man spänner bulten och dels för att nu trycks oket rakt mot fästet istället för att ligga bredvid och röra sig längs med...

Mindre glapp och mindre risk för bromsvibrationer, dessutom bättre ur materialsynpunkt, man kan göra oken mindre och lättare med samma hållfasthet vilket racing folket gillar...
Niclas Nirvin
0703-782061
Malmö, Skåne

BMW E28 528i -85
Boppe
Posts: 62
Joined: 04 Mar 2011, 15:42
Location: Finspång

Radiellt monterade bromsok.

Post by Boppe »

Tror jag fattar i teorin iallafall. Tack för svar!
Bygger på en 2000 touring. Evighetsprojekt.
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Re: Radiellt monterade bromsok.

Post by moonzhine »

Dom flesta Porsche ok har radiell infästning..!
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
Post Reply