Turbo BelAir.

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Post by pro_mille »

Locket svarvat
Image


Flänsen på gång
Image


Tjoa svetsade fast en 1.25 plåtremsa i fläsen.
Tog svarvde om plan efter det och svarvade oringsspår.
Image


Blir en 17mm rör ut från locket, AN10 anslutning svetsas fast i röret.
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Post by Bäckis »

Stiligt!
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Post by pro_mille »

Tackar! :)

Sågade och valsade till ett par plåtringar till "catchtanken" som ska vara inne i tanken
Blev även botten till ringarna.
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Post by pro_mille »

Har fräst lite hemma i garaget idag.
Hade lite kundjobb innan, svetsa i lambdaplugg på en -96 Mustang GT med KenneBell kompressor kit.
Den ska upp till JM Tech på "drevning" och mappning.

Fräste 6kants fattning till svetspluggarna så man inte drar sönder rören.
Image


Image

Tjoa svetsade 17mm rör i locket på undersidan sitter det två 8mm rör till pumparna.
Ska borra hål och få dit returröet i locket och svarva till ett par kabelgenomförningar i nylon.
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Blöjan
Posts: 1328
Joined: 26 May 2009, 22:59
Location: Stockholm/ Vingåker

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Post by Blöjan »

Snyggt :) men måste fråga, hur gjorde du locket?

Du måste väl ha en stor jäkla avstickare för att svarva av från ämnet?? :roll:
Image
-073-7266 822-



325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Post by pro_mille »

pampers_38 wrote:Snyggt :) men måste fråga, hur gjorde du locket?
Du måste väl ha en stor jäkla avstickare för att svarva av från ämnet?? :roll:
Jag svarvade ner en klump som var 100mm hög :lol: Näedå, tog ett par spillbitar från sågens skrotlåda.
Den var 8mm från början svarvade ner den i "mjuka" backar till drygt 4mm :)
Flänsen var ca 13mm och nu är den 11mm.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Blöjan
Posts: 1328
Joined: 26 May 2009, 22:59
Location: Stockholm/ Vingåker

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Post by Blöjan »

pro_mille wrote:
pampers_38 wrote:Snyggt :) men måste fråga, hur gjorde du locket?
Du måste väl ha en stor jäkla avstickare för att svarva av från ämnet?? :roll:
Jag svarvade ner en klump som var 100mm hög :lol: Näedå, tog ett par spillbitar från sågens skrotlåda.
Den var 8mm från början svarvade ner den i "mjuka" backar till drygt 4mm :)
Flänsen var ca 13mm och nu är den 11mm.

Jo flänsen är väl inge problem att köra i svarven men själva locket..

Är väl en diameter på 100mm? Då skulle iaf jag enklast sticka av en sådan bit ifrån ett ämne i svarven? Fast de kräver ju en lattjo avstickare som klarar 50mm.. :?: :|

För jag antar att du inte hade själva locket i chucken o svarva? Då har du ju bara nån mm innan du sätter stålet i chucken :P
Känner mig lagom efterbliven just nu... :roll:
Image
-073-7266 822-



325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Post by pro_mille »

pampers_38 wrote:
pro_mille wrote:
pampers_38 wrote:Snyggt :) men måste fråga, hur gjorde du locket?
Du måste väl ha en stor jäkla avstickare för att svarva av från ämnet?? :roll:
Jag svarvade ner en klump som var 100mm hög :lol: Näedå, tog ett par spillbitar från sågens skrotlåda.
Den var 8mm från början svarvade ner den i "mjuka" backar till drygt 4mm :)
Flänsen var ca 13mm och nu är den 11mm.
Jo flänsen är väl inge problem att köra i svarven men själva locket..
Är väl en diameter på 100mm? Då skulle iaf jag enklast sticka av en sådan bit ifrån ett ämne i svarven? Fast de kräver ju en lattjo avstickare som klarar 50mm.. :?: :|
För jag antar att du inte hade själva locket i chucken o svarva? Då har du ju bara nån mm innan du sätter stålet i chucken :P
Känner mig lagom efterbliven just nu... :roll:
Jodå jag spännde locket i svarven, inga problem det. Locket var bara 8mm "tjock" från början.
Svarvade till ett par mjuka backar med 3mm grepp yta.
Locket har en diameter på 160mm :)
Enklast är alltid att hitta lämplig spillbit som är tunn från början :)
Kika på sidan innan där finns bild på ämnet till lock och fläns.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Blöjan
Posts: 1328
Joined: 26 May 2009, 22:59
Location: Stockholm/ Vingåker

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Post by Blöjan »

Ahaaa då förstår jag :)
Image
-073-7266 822-



325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Post by pro_mille »

Har fortsatt med tankbygget, tanklocket från orginaltanken var i dåligt skick.
Rotade bland gömmorna och hittade 2st nya Volvo 140 tanklock :)
Tänkte att det borde fungera fint.
Image


Då var det bara och börja svarva och fräsa till svetsfläns till tanklocket.
Image


Fick fasa av invändigt för att det skulle vara lättare och låsa fjäderbelastade locket.
Image


Kapa till tankrör av 2tum rostfritt.
Ska passa in det idag.
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Blöjan
Posts: 1328
Joined: 26 May 2009, 22:59
Location: Stockholm/ Vingåker

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Post by Blöjan »

Snyggt! :)


Va e de för maskin du använder?
Image
-073-7266 822-



325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
User avatar
BusE
Posts: 1261
Joined: 28 Sep 2006, 20:02
Location: Eskilstuna

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Post by BusE »

Fint det blir!
ARG E21 "s50b32" TURBO (såld)

PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)

Joni Alatalo
0739-250242
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Post by pro_mille »

Tack! :)

Svarvade till strömgenomföringar häromdagen, tänkte ev. testa och köra bara en pump så
länge motorn går på låglast, därav dubbla genomförningar.
Har även gjort pumphållare, men behöver lära mej tigsvetsa bättre.
Tur att Tjoa kan det bättre :)
Klämmer fast pumparna med slangklämmor, enkelt o bra.
Image


"Catch-tanken" ligger lite förskjuten i tanken pga. filtersäckarna.
Image


Gjorde hål för tankrör och avluftning, häftade ihop rören.
Tjoa tar och svetsar ihop tanken imorrn, fylls med rotgas så klart :)
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Post by pro_mille »

Nu är tanken helsvetsad, ett par bränslekopplingar ska svetsas till pumphållaren.
Och tankarmaturfläns när jag väl får hem armaturen.

Monterade tanken på plats för att se hur den passar.
Passade på att putta ut bilen.
Riktigt gasser stuk :lol:
Image

Tanken synns inte alls om man inte hukar ner.
Image

Blir ännu diskretare när den målas svart
Image

Lite av ljuddämparen och slutröret kommer synas
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Post by pro_mille »

Teastade om slang, dämpgummit o filtersäckarna tålde E85.
Verkar inte svälla till, så jag kunde montera ihop delarna.
Fick skifta plus o minus på ena kontaktstycket, jänkarna eller troligen kineserna kunde inte göra rätt :lol:
Image

Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Post by Pimplaren »

Läckert! ser riktigt proffsigt ut :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles Turbo BelAir

Post by pro_mille »

Önskar er alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!

Hittade en gammal bild när jag teamade med Dojjan :hihi:

Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply