MrQuickzilver´s E30 M50. Kasst kamöverfall...
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- MrQuickzilver
- Posts: 868
- Joined: 20 Nov 2005, 17:18
- Location: Varberg
MrQuickzilver´s E30 M50. Kasst kamöverfall...
Hade ingen projekttråd innan men får väl ta och fixa en nu.
Bilen är en 325i -88 som jag ägt i snart 5år. Första sommaren körde jag den helt orginal. Men efter mycke forskning om trim på diverse forum så blev det en snikturbo-konvertering under vintern som kom. Konverteringen bestog av en garret gt37(Stor för snikbygge men jag visste att det skulle spåra ur tillsist! ), en Spearco ic, 535lmm, 340cc spridare och kallare stift. Bilen gick hur fint som hellst hela sommaren med 0,5bar i ladd tills jag skulle köra sista racet för säsongen... slängde ur lite inredning o höjde laddet till runt 0,8bar, den gick som ett skott...i 2mil ungefär sen va det kört. Efter lite skruvande så kom jag fram till att packningen hade gått, bytte den och den gick fortfarande som ett lass skit. Så det blev till att plocka ur motorn o riva ner den o bygga på riktigt. Passade samtidigt på att lacka om bilen från diamantsvart till brg...blev rätt bra för o va garagelack men några lager klarlack ska på lite senare.
Tänkte ha bilen klar till våren 2005 men dom planerna höll inte. Tanken va bara att få igång motorn och köra 2005 men så blev det inte riktigt. Nu står den helt rensad från allt onödigt, inga hjul till den och motorn är i molekyler.
Nu är tanken att ha den klar till sommaren 2006 men vi får väl se hur d går! ...men d sket sej så nu gäller 2007! ...2007 sket sej oxå så nu e d 2008 som gäller!! ...d blev inte som tänkt d heller men tidigt 2009 ska nog gå!
Det som är kvar att göra är.
Skaffa en ny topp som ska svetsas...posten pajjade min när jag skickade den till PPF! *ny är inhandlad* KLART
Montera Arp till toppen. KLART
Större spridare. KLART
Nytt styrsystem. KLART
Skaffa Fuel-cell. KLART
2st bränslepumpar med slangar o allt. KLART
Ny diff med spärr. KLART
Montera värre bussningar. KLART
Skrapa klart underredet. KLART
Nya stötdämpare. KLART
Montera bur. KLART
Nya fälgar.
Ny sportstol.KLART
En massa annat ja inte kommer på nu och tillsist i med E85 i tanken och ut och gasa.
Lite bilder
Kommentera gärna.
Bilen är en 325i -88 som jag ägt i snart 5år. Första sommaren körde jag den helt orginal. Men efter mycke forskning om trim på diverse forum så blev det en snikturbo-konvertering under vintern som kom. Konverteringen bestog av en garret gt37(Stor för snikbygge men jag visste att det skulle spåra ur tillsist! ), en Spearco ic, 535lmm, 340cc spridare och kallare stift. Bilen gick hur fint som hellst hela sommaren med 0,5bar i ladd tills jag skulle köra sista racet för säsongen... slängde ur lite inredning o höjde laddet till runt 0,8bar, den gick som ett skott...i 2mil ungefär sen va det kört. Efter lite skruvande så kom jag fram till att packningen hade gått, bytte den och den gick fortfarande som ett lass skit. Så det blev till att plocka ur motorn o riva ner den o bygga på riktigt. Passade samtidigt på att lacka om bilen från diamantsvart till brg...blev rätt bra för o va garagelack men några lager klarlack ska på lite senare.
Tänkte ha bilen klar till våren 2005 men dom planerna höll inte. Tanken va bara att få igång motorn och köra 2005 men så blev det inte riktigt. Nu står den helt rensad från allt onödigt, inga hjul till den och motorn är i molekyler.
Nu är tanken att ha den klar till sommaren 2006 men vi får väl se hur d går! ...men d sket sej så nu gäller 2007! ...2007 sket sej oxå så nu e d 2008 som gäller!! ...d blev inte som tänkt d heller men tidigt 2009 ska nog gå!
Det som är kvar att göra är.
Skaffa en ny topp som ska svetsas...posten pajjade min när jag skickade den till PPF! *ny är inhandlad* KLART
Montera Arp till toppen. KLART
Större spridare. KLART
Nytt styrsystem. KLART
Skaffa Fuel-cell. KLART
2st bränslepumpar med slangar o allt. KLART
Ny diff med spärr. KLART
Montera värre bussningar. KLART
Skrapa klart underredet. KLART
Nya stötdämpare. KLART
Montera bur. KLART
Nya fälgar.
Ny sportstol.KLART
En massa annat ja inte kommer på nu och tillsist i med E85 i tanken och ut och gasa.
Lite bilder
Kommentera gärna.
Last edited by MrQuickzilver on 28 Oct 2010, 20:50, edited 103 times in total.
- MrQuickzilver
- Posts: 868
- Joined: 20 Nov 2005, 17:18
- Location: Varberg
- MrQuickzilver
- Posts: 868
- Joined: 20 Nov 2005, 17:18
- Location: Varberg
Fick tillbaka mina kolvar efter svarvning idag o tänkte att d skulle bli kul o börja montera ihop motorn igen men d sket sej redan på första kolven...fick inte ner kolven i cylindern, försökte med biltemas kolvringskompressor som ja hört skulle funka bra men när ja tryckt ner kolven till första ringen så gick d inte längre...den e ju så tunn så den kryper ju ut!?
Nån som har nåt tips så e d välkommet?
Nån som har nåt tips så e d välkommet?
Sån kompressor går att använda, men det är bökigt.
Vrid åt hårt! Knacka den neråt ofta och se till att den ligger mot blocket hela tiden. Lyckas du ha den pressad mot blocket så är det bara att smeka på kolven med ett gummiskaft så är den i.
Vrid åt hårt! Knacka den neråt ofta och se till att den ligger mot blocket hela tiden. Lyckas du ha den pressad mot blocket så är det bara att smeka på kolven med ett gummiskaft så är den i.
Last edited by Bäckis on 09 Dec 2005, 23:50, edited 1 time in total.
- MrQuickzilver
- Posts: 868
- Joined: 20 Nov 2005, 17:18
- Location: Varberg
- MrQuickzilver
- Posts: 868
- Joined: 20 Nov 2005, 17:18
- Location: Varberg
- MrQuickzilver
- Posts: 868
- Joined: 20 Nov 2005, 17:18
- Location: Varberg
- MrQuickzilver
- Posts: 868
- Joined: 20 Nov 2005, 17:18
- Location: Varberg
- MrQuickzilver
- Posts: 868
- Joined: 20 Nov 2005, 17:18
- Location: Varberg
-
- Posts: 136
- Joined: 20 Nov 2005, 16:56
- Location: Örebro
-
- Posts: 212
- Joined: 21 Nov 2005, 07:52
- Location: Finland
MrQuickzilver wrote:Behöver man göra något med detta svänghjulet innan jag monterar tillbaka det?
Svarva.
http://www.garaget.org/Ticco-GBG" onclick="window.open(this.href);return false;