MrQuickzilver´s E30 M50. Kasst kamöverfall...

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
MrQuickzilver

MrQuickzilver´s E30 M50. Kasst kamöverfall...

Post by MrQuickzilver »

Hade ingen projekttråd innan men får väl ta och fixa en nu.

Bilen är en 325i -88 som jag ägt i snart 5år. Första sommaren körde jag den helt orginal. Men efter mycke forskning om trim på diverse forum så blev det en snikturbo-konvertering under vintern som kom. Konverteringen bestog av en garret gt37(Stor för snikbygge men jag visste att det skulle spåra ur tillsist! ), en Spearco ic, 535lmm, 340cc spridare och kallare stift. Bilen gick hur fint som hellst hela sommaren med 0,5bar i ladd tills jag skulle köra sista racet för säsongen... slängde ur lite inredning o höjde laddet till runt 0,8bar, den gick som ett skott...i 2mil ungefär sen va det kört. Efter lite skruvande så kom jag fram till att packningen hade gått, bytte den och den gick fortfarande som ett lass skit. Så det blev till att plocka ur motorn o riva ner den o bygga på riktigt. Passade samtidigt på att lacka om bilen från diamantsvart till brg...blev rätt bra för o va garagelack men några lager klarlack ska på lite senare.
Tänkte ha bilen klar till våren 2005 men dom planerna höll inte. Tanken va bara att få igång motorn och köra 2005 men så blev det inte riktigt. Nu står den helt rensad från allt onödigt, inga hjul till den och motorn är i molekyler.
Nu är tanken att ha den klar till sommaren 2006 men vi får väl se hur d går! ...men d sket sej så nu gäller 2007! ...2007 sket sej oxå så nu e d 2008 som gäller!! ...d blev inte som tänkt d heller men tidigt 2009 ska nog gå! :lol:

Det som är kvar att göra är.

Skaffa en ny topp som ska svetsas...posten pajjade min när jag skickade den till PPF! *ny är inhandlad* KLART
Montera Arp till toppen. KLART
Större spridare. KLART
Nytt styrsystem. KLART
Skaffa Fuel-cell. KLART
2st bränslepumpar med slangar o allt. KLART
Ny diff med spärr. KLART
Montera värre bussningar. KLART
Skrapa klart underredet. KLART
Nya stötdämpare. KLART
Montera bur. KLART
Nya fälgar.
Ny sportstol.KLART
En massa annat ja inte kommer på nu och tillsist i med E85 i tanken och ut och gasa.

Lite bilder

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Kommentera gärna.
Last edited by MrQuickzilver on 28 Oct 2010, 20:50, edited 103 times in total.
MrQuickzilver

Post by MrQuickzilver »

...fy f*n för underredsmassa! :x
MrQuickzilver

Post by MrQuickzilver »

Fick tillbaka mina kolvar efter svarvning idag o tänkte att d skulle bli kul o börja montera ihop motorn igen men d sket sej redan på första kolven...fick inte ner kolven i cylindern, försökte med biltemas kolvringskompressor som ja hört skulle funka bra men när ja tryckt ner kolven till första ringen så gick d inte längre...den e ju så tunn så den kryper ju ut!? :(

Nån som har nåt tips så e d välkommet?
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

Sån kompressor går att använda, men det är bökigt.

Vrid åt hårt! Knacka den neråt ofta och se till att den ligger mot blocket hela tiden. Lyckas du ha den pressad mot blocket så är det bara att smeka på kolven med ett gummiskaft så är den i.
Last edited by Bäckis on 09 Dec 2005, 23:50, edited 1 time in total.
johankihl
Admin

Post by johankihl »

Jag har monterat med sån kompressor flera gånger. Man kan ju inte vara överdrivet försiktig direkt. pressa åt den hårt och sedan stumt mot blocket som Bäckis säger. Baksidan på en hammare är klockren att använda. Sen bara knacka i dem...
MrQuickzilver

Post by MrQuickzilver »

Efter lite svordomar så är nu 3kolvar i blocket iaf! :)
Alligator

Post by Alligator »

använde en sån å tyckte inte alls de var något problem, en lätt dutt med gummiklubban och dom var i.
thoms`n

Post by thoms`n »

bruker også denne.
har altid smørt kolven og kolv loppet me ett tynt lag motorolje
2 kakk med skaftet og kolven går rett on.
kjør stil kjør bredt kjør bmw
MrQuickzilver

Post by MrQuickzilver »

Har som sagt fått i 3 kolvar nu, ja va nog lite för försiktig första gången jag provade. Imorgon ska resten av kolvarna i...sen hoppas ja att ja hittar en ny topp så jag får ihop motorn igen!
MrQuickzilver

Post by MrQuickzilver »

Alla kolvar är i och mer underredamassa är skrapad...men senil som man e så glömmer man ju kameran varje gång man ska till garaget så det är lite dåligt med bilder... :lol:
MrQuickzilver

Post by MrQuickzilver »

Behöver man göra något med detta svänghjulet innan jag monterar tillbaka det?

Image
Henka.

Post by Henka. »

Skaffa en ny topp som ska svetsas...posten pajjade min när jag skickade den till PPF!

Helschysst bygge! Ser kanon ut! Men vad hände toppen då posten hade sönder den? Fick du nån ersättning av dem då?
Henrik Back
MrQuickzilver

Post by MrQuickzilver »

Såhär såg toppen ut när den kom fram till PPF så posten måste ha tappat den eller något. Ersättning är på gång, men snabba är dom inte när det gäller sånt... :(

Image

Image
christian l

Post by christian l »

Uj uj, ja nån lär ha tappat den som sagt, brukar väl inte spricka där i vanliga fall :lol:
Anders Elenius

Post by Anders Elenius »

Nä, jävlar tror nog det skall börja röra sig om 1000hp M20 innan den spricker där... :lol: Bäckis du kan väl testa... :wink:

Synd med toppen, hoppas du får ersättning...
Drullen

Post by Drullen »

Vad ska du göra med instrumenten ?
"My Other Ride Is Your Mother"
[Volvo 745 -90] Schippet - Slit & släng
[Cheva Standard -35] Rat rod
Ticco

Post by Ticco »

MrQuickzilver wrote:Behöver man göra något med detta svänghjulet innan jag monterar tillbaka det?

Svarva.
http://www.garaget.org/Ticco-GBG" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply