E21 323 m60b40

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Murén
Posts: 45
Joined: 21 Jun 2008, 22:52
Location: Nyköping

Post by Murén »

vad kul att se att det inte bara är jag som väljer att inte lägga ner 2000 timmar på underrede och liknande på lekbilen :wink:
gott nytt år förresten
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

Murén wrote:vad kul att se att det inte bara är jag som väljer att inte lägga ner 2000 timmar på underrede och liknande på lekbilen :wink:
gott nytt år förresten
Hehe, nej den här bilen skiter jag fullständigt i hur den ser ut. Jävla rassel allting :lol:
Har en till e21 kaross som är fan så mycket fräschare som motorn ska ner i sen
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

Rasselhögen, motorn ska ner i den andra karossen sen
Image
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

Var iväg o kollade på andra karossen idag. Är en del som behöver flyttas över och motorrummet lär fixas lite
Det ser ut att kunna bli väldigt tajt med bromscylinder och servon

Image
Image
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

Första sidan uppdaterad med specs o lite annat
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

Testade sommarfälgarna till e30n på ena e21an idag
Blev då fan så mycket snyggare
Fick förövrigt högsta betyg på mitt projektarbete, alltså motorn :D Hade presentationen idag

Någon som har 16" plåtfälgar med ET 29 eller därikring?
Bultcirkelt spelar inte så stor roll, är det fel så borrar jag om, ska bara användas till att köra på isen med. Skicket är inte särskilt noga heller

Här är isdäcken på en 8" bred fälg, är liiite för brett. Måste ha en som är 6" nånting
Image

Bakre homokjolen är bortsladdad :roll:
Image
Last edited by Dahlstrom on 19 Feb 2009, 22:40, edited 1 time in total.
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
Blomgren
Posts: 637
Joined: 28 May 2007, 18:10
Location: Karlstad

Post by Blomgren »

hehe tyskstuk på isdäck var något nytt. kanske går om du kör med slang?

kör själv 15" isdäck på e30in . 6x15" :D
Sebastian Blomgren
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

Blomgren wrote:hehe tyskstuk på isdäck var något nytt. kanske går om du kör med slang?

kör själv 15" isdäck på e30in . 6x15" :D
hehe, jo då lär de ju hålla sig kvar på fälgen iaf. De på däckfirman trodde att det var risk för att däcket skulle gå sönder efter lite körande så jag letar reda på nå andra fälgar istället
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

Har dragit in vita bilen till garaget nu och börjat pyssla lite med bromsarna. Har renoverat bägge bromsoken bak nu
Märkte att bägge kolvarna i ena framoket hade spruckit så det lär bytas.

Perfekt dragbil :roll:
Image

Image

Helt nydonat
Image
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

Nu har det börjat hända lite grejer igen. Har börjat på med motorrummet en aning. Började med att fixa ordning en balk som jag skruva fast längst fram, denna svetsade jag på plåten som huvlåset vanligtvis sitter i så man har kvar alla grillfästen. Tänkte göra intercooler och kylarfästen i balken också. Drog även dit svetsmuttrar så man slipper krångla med muttrar när man ska dit med den

Image

Är skruvad längst ut i ändorna, väldigt smidigt vid motorbyten. Hade lite kort om material så den sitter skruvad lite längre ut på ena sidan :oops:
Image

Började kapa bort ena brutalt fula och grova motorfästet som satt där, 1½ kapskiva senare så var det borta :D
Image

Drog av den en vända med högtrycken så den blev lite renare iaf. Har bytt ena sidobakrutan till en bruntonad, men märkte då att rutorna som satt på var gröntonade. Är fundersam på vilka jag ska ha, beror lite på färgvalet senare. Någon som har nå tips på hur man får tillbaka kromlisterna utanpå gummilisten igen?
Image
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Re: E21 323 m20b27 turbo

Post by Dahlstrom »

Här har det hänt en jävla massa, nya garaget är klart och byggnationen av vita kaross är igång. Var då fan så mycket mer arbete på den 'än jag hade tänkt från början men nu har det värsta blivit åtgärdat.
Motorrummet är det färdigpysslat med, nu återstår mest jobb inne i bilen.
Ska byggas bur, kapa och svetsa om alla jävla omlott plåtarbeten de gjort med kardantunneln, stolsfästen, fästen för rattstång/instrumentbräda och bygga nya bromsar

Då jag är för snål för att köpa mig en riktigt kamera så har jag i princip bara mobilbilder..

Före
Image

Efter
Image

Här har vi bytt en liten grej
Image

Här blev det mest mycket svets och hammarslag
Image

Svårt att veta var man skulle börja på torpedväggen nånstans men så här blev det
Image
Image

Och sedan åkte nästa bit bort för att svetsas om så den ligger kant-i-kant istället för 1dm omlott och omålade gamla halvdana svetsar
Image
Image
Image

Nu var det bara det roliga kvar, slipa ner alla svetsar, spackla och slipa igen...
Image

Var tyvärr tvungen att flytta fram tunneln några cm för att den skulle passa hyffsat mot ramsnokarna så det blev en liten remsa att lägga i
Image

Motorn har fått sig en uppfräschning igen i form av en massa pulverlackade pryttlar
Image

Nya bärarmsbussningar
Image

Nya silentblock
Image

Bärarmarna pulvrade och ihopsatta igen. Hela bakvagnen sitter uppe igen nu
Image

Iväg med den för tvättning så man får se den ren någonstans åtminstone
Image
Image

Just nu ser det ut såhär i bilen, det ser värre ut än vad det är. Hoppas jag :roll: Hela tunneln är omsvetsad så den ligger kant-i-kant nu, ska bara på med kit på svetsarna sen.
Image
Image
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
_2499
Posts: 961
Joined: 07 Sep 2010, 19:10
Location: Karlskrona

Re: E21 323 m20b27 turbo

Post by _2499 »

Spännande :) ska följas!
andersson91
Posts: 42
Joined: 02 May 2011, 17:59
Location: Avesta

Re: E21 323 m20b27 turbo

Post by andersson91 »

Kul att det händer saker kommer bli skit nice :)
E30 m50b28 turbo
GurraR
Posts: 6
Joined: 27 Jul 2011, 13:19
Location: Avesta

Re: E21 323 m20b27 turbo

Post by GurraR »

De där blir kanon du ! :wink:
ass, gas, or money nobody get's a free ride..
User avatar
Falck
Posts: 1580
Joined: 02 Aug 2007, 11:51
Location: Söderhamn
Contact:

Re: E21 323 m20b27 turbo

Post by Falck »

Fränt när E12an drar E21an :)

kapa du bort hela frontplåten?
/// Falck
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M

Garaget

BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Re: E21 323 m20b27 turbo

Post by Dahlstrom »

Falck wrote:Fränt när E12an drar E21an :)

kapa du bort hela frontplåten?
Ja, riktigt coolt ekipage;)
Frontplåten var bortkapad när jag köpte bilen. Jag tänkte jag skulle göra nå extra stag i framändan som styvar upp den lite mer. Men de ska vara borttagbara så det är lätt att byta motor
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Re: E21 323 m20b27 turbo

Post by Dahlstrom »

Någonting mer har det hänt här iaf, men inte mycket. Har gått i snigelfart sedan semestern tog slut...
Fästen för ratt och stolar är klart och insidan är grundfärgad

Alla skarvarna kittade och hela insidan färdislipad för att grundmålas
Image

Image

Grundfärg på insidan nu, mest för motivationshöjning då jag kommer få lacka om den igen när buren är klar..
Image

Slank ner en annan motor också. M60b40 med S6S 420G Låda. Blir turbo/kompressor framöver också
Motorfästena fram är klara, är bara vxllåds fästena kvar att göra.
Image
Image
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
Post Reply