Soppas Audi 90 (minst en 1hk per kilo). bromsskärms frågor

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Soppa
Posts: 732
Joined: 30 Dec 2009, 15:39
Location: Lindesberg

Soppas Audi 90 (minst en 1hk per kilo). bromsskärms frågor

Post by Soppa »

Då tänkte ja börja om från början med ett nytt projekt och tänkte göra en tråd.

Tog en lite sväng till östersund (100 mil) och hemtade hem en audu 90 quattro kaross med bur och tanken med detta projekt är att få 1 hk per kilo. borde inte vara några problem men allt över 1hk per kilo är ju bara plus.

Tanken är att lätta så mycket som möjligt och sen köra in donatorbilen i garaget bredvid och börja plocka delar.
har ni nå tips och trix så är de bara att skriva för detta är mitt första bygge någånsin så ja är en rookie.

projektbilen
Image
Image
Image
Image

Och så lite info om donator bilen. en audi s2 med 2.2l 3b motor på 722 whp (blir 2.5l bygge när den ska i 90in)
Image
Image
Image
ImageShack.us


Detta kommer bli mumma. Någon som har en huv i typ glasfiber eller kolfiber????
Last edited by Soppa on 20 Nov 2011, 15:47, edited 2 times in total.
User avatar
Soppa
Posts: 732
Joined: 30 Dec 2009, 15:39
Location: Lindesberg

Re: Soppas Audi 90

Post by Soppa »

Har varit up nån timme i garaget idag och börjat lite smått.

Image
Image

om ni kollar på den övre bilden så ser ni att dom tidigare ägarna har kapat up tunneln till vänster, varför? har dom haft nån speciell låda?
Daniel86
Posts: 1072
Joined: 23 Apr 2006, 15:46
Location: Hedemora

Re: Soppas Audi 90

Post by Daniel86 »

Soppa wrote:
om ni kollar på den övre bilden så ser ni att dom tidigare ägarna har kapat up tunneln till vänster, varför? har dom haft nån speciell låda?

Det är inte för att få plats med lite större avgas?
Grymt fränt med äldre audisar! Vikt/effekt förhållandet lär bli riktigt bra i denna ^
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
User avatar
Soppa
Posts: 732
Joined: 30 Dec 2009, 15:39
Location: Lindesberg

Re: Soppas Audi 90

Post by Soppa »

Daniel86 wrote:
Soppa wrote:
om ni kollar på den övre bilden så ser ni att dom tidigare ägarna har kapat up tunneln till vänster, varför? har dom haft nån speciell låda?

Det är inte för att få plats med lite större avgas?
Grymt fränt med äldre audisar! Vikt/effekt förhållandet lär bli riktigt bra i denna ^
ja de lär de ju vara. hoppas på ca 900kg och kusar. borde gå.
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Re: Soppas Audi 90

Post by P.Herrdahl »

Soppa wrote:
om ni kollar på den övre bilden så ser ni att dom tidigare ägarna har kapat up tunneln till vänster, varför? har dom haft nån speciell låda?
Helt klart avgastunnel. Blir grymt!

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Re: Soppas Audi 90

Post by bubbel »

Soppa wrote:Har varit up nån timme i garaget idag och börjat lite smått.
om ni kollar på den övre bilden så ser ni att dom tidigare ägarna har kapat up tunneln till vänster, varför? har dom haft nån speciell låda?
Den där bilen känner man igen:) ja avgastunnel är det.
User avatar
Soppa
Posts: 732
Joined: 30 Dec 2009, 15:39
Location: Lindesberg

Re: Soppas Audi 90

Post by Soppa »

bubbel wrote:
Soppa wrote:Har varit up nån timme i garaget idag och börjat lite smått.
om ni kollar på den övre bilden så ser ni att dom tidigare ägarna har kapat up tunneln till vänster, varför? har dom haft nån speciell låda?
Den där bilen känner man igen:) ja avgastunnel är det.
jasså. vet du nån historia om bilen?
User avatar
Soppa
Posts: 732
Joined: 30 Dec 2009, 15:39
Location: Lindesberg

Re: Soppas Audi 90

Post by Soppa »

då har ja en lite fråga. har vart uppe i garaget idag och börjat kapa lite i skuffen för ja tänkte montera kylaren liggandes.
och frågan är vad ja behöver för storlek på kylare?? nån som vet ungefär för de skulle vara, tråkigt om man måste byta direkt.

och sen tänkte ja först svätsa fast bakdörrarna men dom kan ju vara bra att kunna öppna, nån som har nå tips om Snabbfästen på insidan så man kan plocka bort dörrarna vid behov??

tänkte på sådana som sitter på lämen på kärror typ. vet fan inte vad dom heter.
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Re: Soppas Audi 90

Post by P.Herrdahl »

Soppa wrote: tänkte på sådana som sitter på lämen på kärror typ. vet fan inte vad dom heter.
Image

??
Lemlås heter dom.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
Soppa
Posts: 732
Joined: 30 Dec 2009, 15:39
Location: Lindesberg

Re: Soppas Audi 90

Post by Soppa »

P.Herrdahl wrote:
Soppa wrote: tänkte på sådana som sitter på lämen på kärror typ. vet fan inte vad dom heter.
Image

??
Lemlås heter dom.

ja typ sådanna fast dom har lite mindre material "på" sig.
men vad tror du? de måste la funka?
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Re: Soppas Audi 90

Post by P.Herrdahl »

Ja det tror jag absolut!

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
Soppa
Posts: 732
Joined: 30 Dec 2009, 15:39
Location: Lindesberg

Re: Soppas Audi 90

Post by Soppa »

kapat up skuffen så ja får bygga ram runt den liggande kylaren. skulle behöva tips om storlek på kylare????? finns de för liggande montering?
Image
Image

har rensat ut en dörr för ja tänkte ju svätsa fast men har vart in på linde bildelar och bestält fästen så ja kan öppna dörrarna inifrån.
Image

Kommer lägga igen tanklocket samt hantagena bak.
Image

går de att limma lexan eller måste man köra popnittar? måste ju funka med rutlim.
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Re: Soppas Audi 90

Post by pizza »

går att limma, problemet ä'r ju att plasten är rak och ska välvas, härd tiden är typ 24h, skinnad på 4h med rutlim, svårt å hålla formen under härdtiden.
Kolla så limmet fixar plast kan va så att den blir balla kemisa reaktioner (brand)
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
User avatar
Soppa
Posts: 732
Joined: 30 Dec 2009, 15:39
Location: Lindesberg

Re: Soppas Audi 90

Post by Soppa »

pizza wrote:går att limma, problemet ä'r ju att plasten är rak och ska välvas, härd tiden är typ 24h, skinnad på 4h med rutlim, svårt å hålla formen under härdtiden.
Kolla så limmet fixar plast kan va så att den blir balla kemisa reaktioner (brand)
hur tjocklekar finns de på Lexan? får höra med glasmästarn vad han tror man kan använda för lim.
får man köra med tonad vindruta på tävlingar?
User avatar
Soppa
Posts: 732
Joined: 30 Dec 2009, 15:39
Location: Lindesberg

Re: Soppas Audi 90

Post by Soppa »

Varit till västervik en sväng idag och hemtat hem en Flipfront som ja hoppas kommer passa fint. riktigt bra byggt inge tunt skit som ramlar isär bara man lyfter den. tydligen byggd av några båtbyggare enligt förra ägaren.
kolfiber istället för lysen men där kommer de nog komma in lite diodrar eller nå så man syns på dom nattliga skiften.

Image
By dickenspielburg at 2011-07-03

Image
By dickenspielburg at 2011-07-03

Image
By dickenspielburg at 2011-07-03
User avatar
Soppa
Posts: 732
Joined: 30 Dec 2009, 15:39
Location: Lindesberg

Re: Soppas Audi 90 (minst en 1hk per kilo)

Post by Soppa »

Tänkte kolla om de finns nån som kan rekomendera borr och kolvar i 2.5liters diselblock?
börjar bli dax att forska lite i den saken nu.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Soppas Audi 90 (minst en 1hk per kilo)

Post by Bmwandreas »

82mm. Kan fixa JE kolvar åt dig..
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Post Reply