Bmw e30 motorbyte

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Mr EmCom
Posts: 1326
Joined: 11 Jun 2008, 12:27
Location: Örebro
Contact:

Bmw e30 motorbyte

Post by Mr EmCom »

Franzén wrote:Kanske dags för forumägarna att göra en sticky av alla dessa M50 i E30 nu, det börjar bli väldigt många olika trådar om samma saker.
Väldigt svårt att hålla isär eller hitta olika nyttiga inlägg i olika trådar nu.

Kan vi inte göra en sådan tråd?

Det låter som en bra idé!

Säger som de andra, du skriver väldigt bra.



Sent from my iPhone using Tapatalk
David Levin
0736807188
Örebro

e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
User avatar
Mr EmCom
Posts: 1326
Joined: 11 Jun 2008, 12:27
Location: Örebro
Contact:

Bmw e30 motorbyte

Post by Mr EmCom »

Jag har dock en fråga, pappren från donatorbilen, vad är det för papper?

Kan man köpa en m50 lös och sedan låna kompisens e34 m50b25 -92 papper?
För det står väll inga motornummer och sånt på ägarpapper?


Sent from my iPhone using Tapatalk
David Levin
0736807188
Örebro

e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Re: Bmw e30 motorbyte

Post by JohanE »

Jag behövde inga som helst papper då jag reggade min. Det var bara muntligt från vad för bil motorn var. I regpapperen sen så stod det rätt uppgifter.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Re: Bmw e30 motorbyte

Post by Franzén »

EmCom, japp så kan du göra.

JohanE, ja är dom nöjda med det så visst...
Jag talar inte av egen erfarenhet eftersom jag ännu inte har regbesiktigat min E30 med M50 ännu, jag talar endast utifrån de svar jag fått från Svensk Bilprovnings ingenjörer själva.
Mina råd till alla er som har för avsikt att göra denna motorkonverteringen och dessutom åka lagligt genom att regga bilen med utbytt motor, är endast för att allt skall gå så smidigt som möjligt, inte för att visa hur cool man är som kan glida in med ciggen i mungipan, jordens schtekar-friss, en gay-phone i örat och en snygg brud i passagerarstolen och att besiktningsmannen tycker att man är så jävla häftig för att man har en japsdämpare av guds nåde och tonade rutor och släpper igenom bilen bara sådär.

Jag kan tänka att OM besiktningsmannen frågar efter papprena på bilen som motorn kommer ifrån så blir situationen väldigt enkel om man har dessa till hands.

Alla vet att så fort man talar om Svensk Bilprovning så har två identiska fall aldrig haft samma utgång i något fall.
Alltså är det alltid bäst att vara förberedd upp till tänderna och ha en hel köttfabrik på benen innan man ger sig i kast med dom.
Grr!
0706-419608
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Re: Bmw e30 motorbyte

Post by JohanE »

Nu vet jag inte om det där var ett förklätt påhopp eller om du har sån där jargong när du pratar till vardags också men såhär gick det till då jag besiktade.

SFRO-mannen frågade mig vad det var för motor jag hade bytt till, jag berättade och han skrev in det i sina papper. Inte motorkoden utan bara vilken bil den kom från och vilken årsmodell, alltså en 525i 1991. Det samt effekt och vridmoment blir ifyllt hos SFRO.
När jag sen regbesiktade hos sbp så kontrollerade besiktningsmannen motorkoden det vill säga 256S1 och det är den koden som sen kommer med i papperen. Då ändrades även effekten ner till 190 där jag hade uppgett 192 hos SFRO.
Något papper frågades det aldrig efter varken hos SFRO eller sbp. Det hela var en väldigt smidig procedur från första kontakt med SFRO till dess att jag fick åka lagligt på vägen.

Var får man tag på ett sådant papper och vad står det på det?

Om det går till så som det gjorde för mig varje gång kan jag naturligtvis inte svara på men eftersom mina uppgifter ändrades hos sbp så antar jag att de har de nödvändiga uppgifterna där beroende på vilken motorkod det står på motorn.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
Snutten_00
Posts: 60
Joined: 23 Mar 2011, 10:53
Location: Växjö-Kalmar
Contact:

Re: Bmw e30 motorbyte

Post by Snutten_00 »

När jag pratade med SBO (besiktningsingenjör i Växjö, Face to Face) så sa han till mig att jag ska beställa papper från Bmw på/för HK/NM på min 318is och samma papper från donator bilen . Att allt ska va i ordning på bilen , att slangar inte hänger , alla skruvar ska va dragna och på sitt plats . Mer vill ha inte ha .
Yes , Jag är invandrare .
Stolt SERB
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Re: Bmw e30 motorbyte

Post by Franzén »

JohanE: Inget påhopp alls... massor med jargong och ironi, inget illa ment eller elakt alls.
Jag är fullt medveten om att tillvägagångsätten skiljer sig vida åt på alla stationer.
Min guide till ny motor under locket är grundligt efterforskad med syfte att INTE behöva blanda in SFRO i handlingarna.
SFRO innebär en kraftig merkostnad och många fler stopp på vägen vilket äter en hel del tid i ett såpass litet projekt som att få ner en M50 i en E30.

:wink:


Snutten: Det är just sådana papper som BMW inte lämnar ut.
Du har ju ditt regbevis, det är det dom måste nöja sig med.
I ditt regbevis står allt om din bil och alla effekter osv.
Grr!
0706-419608
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: Bmw e30 motorbyte

Post by ButterflyRacing »

Franzén wrote: Min guide till ny motor under locket är grundligt efterforskad med syfte att INTE behöva blanda in SFRO i handlingarna.
SFRO innebär en kraftig merkostnad och många fler stopp på vägen vilket äter en hel del tid i ett såpass litet projekt som att få ner en M50 i en E30.
.


Det är just detta som är intresant med denna tråd.

Ni som vill blanda in SFRO kan väl skapa en egen tråd om detta.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Snutten_00
Posts: 60
Joined: 23 Mar 2011, 10:53
Location: Växjö-Kalmar
Contact:

Re: Bmw e30 motorbyte

Post by Snutten_00 »

Snutten: Det är just sådana papper som BMW inte lämnar ut.
Du har ju ditt regbevis, det är det dom måste nöja sig med.
I ditt regbevis står allt om din bil och alla effekter osv.[/quote]

Tack igen ..
Yes , Jag är invandrare .
Stolt SERB
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Re: Bmw e30 motorbyte

Post by Strandholm »

ButterflyRacing wrote:
Franzén wrote: Min guide till ny motor under locket är grundligt efterforskad med syfte att INTE behöva blanda in SFRO i handlingarna.
SFRO innebär en kraftig merkostnad och många fler stopp på vägen vilket äter en hel del tid i ett såpass litet projekt som att få ner en M50 i en E30.
.


Det är just detta som är intresant med denna tråd.

Ni som vill blanda in SFRO kan väl skapa en egen tråd om detta.



Det är ju trådskaparen själv som pratar om SFRO först, då faller det väll naturligt att folk fortsätter på det ämnet?
(enorm text, är enorm)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Re: Bmw e30 motorbyte

Post by Franzén »

Uj uj...

Här hettar det till i ringhörnorna, calma calma...

Jag filar på en klistrad tråd om ämnet, den blir klar inom kort.
Grr!
0706-419608
User avatar
Mr EmCom
Posts: 1326
Joined: 11 Jun 2008, 12:27
Location: Örebro
Contact:

Bmw e30 motorbyte

Post by Mr EmCom »

Franzén wrote:Uj uj...

Här hettar det till i ringhörnorna, calma calma...

Jag filar på en klistrad tråd om ämnet, den blir klar inom kort.

Låter bra!


Sent from my iPhone using Tapatalk
David Levin
0736807188
Örebro

e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
slutlekt
Posts: 87
Joined: 03 Mar 2008, 18:02
Location: Gbg

Re: Bmw e30 motorbyte

Post by slutlekt »

Franzén har ju gaaanska så lite koll på vad han pratar om.

Man kan slänga i en m50b20 i en 318, 318is eller 320 utan några problem.
Motorn med tillhörande katt osv ska plockas som ett paket som dom så fint kallar det
På sbp.
Papper på donatorbil ska finnas och en akt. Bmw verkstad ska godkänna att du har kopplat i motor osv. Rätt.
E30 318, 318is, 320 är godkända med 110 kw i maxeffekt och m50b20 ligger på 110 kw.
Enligt sbp så ska detta inte vara några som helst problem och det är tydligen väldigt poppis enligt
Bes. Teknikern jag pratade med.

Sen om man byter motor till m50b25 efter det kommer dom inte ens kolla, men dom kanske känner skillnad på effekten när do testkör den. En surgubbe kan ju säga nåt om det men jag tror inte det finns nån som bryr sig om det. Bilen är ju iaf reggad med m50.

Lista på maxeffekt i vissa bilar finns att ladda ner på sfros hemsida, www.sfro.se

Frågade även besiktningsteknikern om just 318is om att den har samma fjäderben och bromsar som 325 och att den har mer än 110 kw. Han svarade bara att dom går bara enligt uppgifterna ifrån bmw. Står inget specifikt om just 318is så den räknas som en 318.

Behövs inte nåt intyg på avgascert ifrån bmw som många säger då dessa motorer i originalutförande är avgascertifierade.

Hoppas vi har löst detta en gång för alla. Nu kamske ni kam klistra tråden.
Ha det gött haj.
Image
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: Bmw e30 motorbyte

Post by ButterflyRacing »

slutlekt wrote:Franzén har ju gaaanska så lite koll på vad han pratar om................


Det är ju jävligt dumt att lägga upp det som du gör.....när folk delar med sig av sina erfarenheter.
Man kan lägga till inormation och andra erfarenheter, UTAN att vara dryg.'

Det är möjligt att dina inormationer funkar. MEN...bygger det på att BMW ska skriva någon form av intyg...så är det bara att glömma.
Innan du visat att du har besiktat en bil med din metod....är det inte mycket värt.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Post Reply