Bmw e30 motorbyte
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 60
- Joined: 23 Mar 2011, 10:53
- Location: Växjö-Kalmar
- Contact:
Bmw e30 motorbyte
Hej alla
Äger en bmw 318is. Ser att alla tar m50b25 och monterar i e30 chassi och slutligen nån lyckas rga bilen med denna motorn pga skilnaden i HK/NM.
Har läst vad och hur man gör för att montera m50 motor i e30, men hittar ingen info om man har lyckats reg bilen
Bmw 318is - 136hk/170nm
Bmw m50b20 - 150hk/190nm
Bättre 6 cyl än 4 cyl, sen finns det andra planer för bilen , men det får man ta med tiden .
Skillnad mellan min 318is och m50b20 är inte stor , måste jag regga om bilen som ombyggt fordon , eller räcker det med vanligt besikt..
Har ringt SBP och fått inga raka svar . :S
Hoppas på raka och hjälpsamma svar , har redan skrivit på Autopower, Garaget och väntar på svar..
Äger en bmw 318is. Ser att alla tar m50b25 och monterar i e30 chassi och slutligen nån lyckas rga bilen med denna motorn pga skilnaden i HK/NM.
Har läst vad och hur man gör för att montera m50 motor i e30, men hittar ingen info om man har lyckats reg bilen
Bmw 318is - 136hk/170nm
Bmw m50b20 - 150hk/190nm
Bättre 6 cyl än 4 cyl, sen finns det andra planer för bilen , men det får man ta med tiden .
Skillnad mellan min 318is och m50b20 är inte stor , måste jag regga om bilen som ombyggt fordon , eller räcker det med vanligt besikt..
Har ringt SBP och fått inga raka svar . :S
Hoppas på raka och hjälpsamma svar , har redan skrivit på Autopower, Garaget och väntar på svar..
Yes , Jag är invandrare .
Stolt SERB
Stolt SERB
Re: Bmw e30 motorbyte
Snutten_00 wrote:Hej alla
Äger en bmw 318is. Ser att alla tar m50b25 och monterar i e30 chassi och slutligen nån lyckas rga bilen med denna motorn pga skilnaden i HK/NM.
Har läst vad och hur man gör för att montera m50 motor i e30, men hittar ingen info om man har lyckats reg bilen
Bmw 318is - 136hk/170nm
Bmw m50b20 - 150hk/190nm
Bättre 6 cyl än 4 cyl, sen finns det andra planer för bilen , men det får man ta med tiden .
Skillnad mellan min 318is och m50b20 är inte stor , måste jag regga om bilen som ombyggt fordon , eller räcker det med vanligt besikt..
Har ringt SBP och fått inga raka svar . :S
Hoppas på raka och hjälpsamma svar , har redan skrivit på Autopower, Garaget och väntar på svar..
Ska bara vara att åka in och reg bes. med nya motorn i hos Bilprovningen.
-
- Posts: 60
- Joined: 23 Mar 2011, 10:53
- Location: Växjö-Kalmar
- Contact:
Re: Bmw e30 motorbyte
Ringde en snubbe från SFRO och han sa att det går , med att jag måste ha bara intyg för avgasvärdet från donator bil, vilken man skriver ut på bilprovningen .Donator bil får inte bli nyare än 92 årsmodell , vilken han kunde inte svara varför . Så det blir Projekt om att byta motor i min e30 då
Kan jag lägga in en 525 och fixa papper/intyg att det e motor från 520 ist . Vet nån hur kan de identifiera motor om det e från 520 eller 525..
Kan jag lägga in en 525 och fixa papper/intyg att det e motor från 520 ist . Vet nån hur kan de identifiera motor om det e från 520 eller 525..
Yes , Jag är invandrare .
Stolt SERB
Stolt SERB
Re: Bmw e30 motorbyte
Detta... har ältats in absurdum på detta forumet.
Prova att söka lite så kommer du att hitta kilometervis med information...
Även om sökfunktionen är lite skum numera.
Prova att söka lite så kommer du att hitta kilometervis med information...
Även om sökfunktionen är lite skum numera.
Grr!
0706-419608
0706-419608
-
- Posts: 60
- Joined: 23 Mar 2011, 10:53
- Location: Växjö-Kalmar
- Contact:
Re: Bmw e30 motorbyte
Sökte och läste igår hela dagen (SÖK funktion suger måste jag säga), det finns spekulation här och där . Några har lyckats och andra ej .Ibland bero det på vilken besiktnings man man träffar .
Yes , Jag är invandrare .
Stolt SERB
Stolt SERB
Re: Bmw e30 motorbyte
Okej...
Om du skall regbesiktiga din bil utan att blanda in SFRO eller annan instans för att skapa ett nytt godkännande på konceptet så är det följande som gäller/funkar.
Du har en 318is E30.
Du kan INTE montera ner en M50B25 i den och sedan få den godkänd hos Svensk lotteritjänst. (Bilprovningen)
BMW lämnar inte ut så mycket som en cellulosamolekyl på att det du gjort är okej, TROTS att en 318is har exakt samma setup karossoch chassiemässigt som en 325:a.
Byråkrati... jag är ledsen.
Finns säkert någon som är av annan åsikt men faktum kvarstår att det inte fungerar.
Om du har en 320i E30, som har en sexa från början, men har mindre effekt än en 318is... så kan du montera ner en M50B20 från en E34 och regga den med utbytt motor.
För att göra detta måste du ha orörd motor med kabelhärva och original styrbox.
Du måste ha samma avgassystem med katalysator som E34:an hade och du SKALL ha med dig papprena på bilen som motorn kommer ifrån.
Det finns framtagna papper hos Lotteritjänst om just denna konvertering, att detta fungerar effektmässigt utan att överskrida 15% effektökning.
Att M50B25 nästan inte går att skilja från en M50B20 är helt sant, men jag rekommenderar att regga med en M50B20 innan ni svävar ut i drömmar om ännu mer effekt osv.
"Ja men dom ser ju ingen skillnad" Jo OM besiktningsteknikern är så mycket som liiite påläst så ser han skillnad och då räcker det inte att byta till rätt M50 för att få det godkänt.
Vi har stött på en och annan genom tiderna. (Vi började med detta när ni drack välling i barnvagnen någongång runt 1992)
Detta är inget jag sitter här och flummar ihop, detta är något jag har tagit reda på i flera omgångar och vid flera olika tillfällen genom att kontakta alla berörda instanser.
Man kan alltså inte ringa till Hultahålans bilprovning och fråga grabbarna som står och bankar underreden dagarna i ända, man måste fråga RÄTT(tm) man på rätt avdelning som sitter inne med rätt kunskaper.
Han skall vara besiktningsingenjör och han kan svara på alla dina frågor om motorbyten osv.
Om du har en 325i E30, som även den har en sexa så kan du byta motor till en M50B25 och få det godkänt hos Lotteritjänst utan att överskrida reglementet.
Samma sak gäller här som med bytet på en 320i.
Du KAN haka dit en M52B28 för att den nästan ser likadan ut... men det är riskabelt som sagt.
Om du anlitar SFRO för massa tusen och följer deras reglementen om utbytta motorer högt och lågt så kan du nog montera dit ett Jetpack från SAAB JA 35 Tunnan med bibehållen EBK utan att Bilprovningen kan säga något om det.
Tänk på att ljudnivån inte bör överstiga 110db vid en meter bara.
Jag vet att alla som ställer massa frågor om motorbyten vill höra något helt annat, men om ni hör något helt annat så är du bara ytterligare en i ledet där historian om vad någon annan "har hört" att man kan bla bla...
Ja, det FINNS undantag, det gör det alltid.
Dom som åtnjuter undantagen är det bara att gratulera... Thörn är en av dom tex.
Om du skall ha lite kul med din 318is så rekommenderar jag att dra i handbromsen nu.
Sätt dig ner och tänk till... byta din lilla fina och lätta M42 mot ett gigantiskt as till M50 för att vinna 40 häst?
Säg att du kanske vinner 20 häst i upplevd effekt, M50 väger en hel del mer än din M42, det är extravikt som motorn skall flytta på det med.
Varför inte klura ut en bra lösning på en kompressormatning av din M42:a istället?
Finns mängder med fina klipp på tuben med sådana setuper...
PPF lär ha en hel hög med smaskiga prylar för att skrämma upp din radfyra.
Med ett najs kompressorkit kan du dessutom haka av dina grejor när det är dags för besiktning utan att behöva skruva ihjäl dig för att bli godkänd på Lotteritjänst.
Lite smartare, lite billigare och lite mindre köttmekande i längden.
Lycka till!
Om du skall regbesiktiga din bil utan att blanda in SFRO eller annan instans för att skapa ett nytt godkännande på konceptet så är det följande som gäller/funkar.
Du har en 318is E30.
Du kan INTE montera ner en M50B25 i den och sedan få den godkänd hos Svensk lotteritjänst. (Bilprovningen)
BMW lämnar inte ut så mycket som en cellulosamolekyl på att det du gjort är okej, TROTS att en 318is har exakt samma setup karossoch chassiemässigt som en 325:a.
Byråkrati... jag är ledsen.
Finns säkert någon som är av annan åsikt men faktum kvarstår att det inte fungerar.
Om du har en 320i E30, som har en sexa från början, men har mindre effekt än en 318is... så kan du montera ner en M50B20 från en E34 och regga den med utbytt motor.
För att göra detta måste du ha orörd motor med kabelhärva och original styrbox.
Du måste ha samma avgassystem med katalysator som E34:an hade och du SKALL ha med dig papprena på bilen som motorn kommer ifrån.
Det finns framtagna papper hos Lotteritjänst om just denna konvertering, att detta fungerar effektmässigt utan att överskrida 15% effektökning.
Att M50B25 nästan inte går att skilja från en M50B20 är helt sant, men jag rekommenderar att regga med en M50B20 innan ni svävar ut i drömmar om ännu mer effekt osv.
"Ja men dom ser ju ingen skillnad" Jo OM besiktningsteknikern är så mycket som liiite påläst så ser han skillnad och då räcker det inte att byta till rätt M50 för att få det godkänt.
Vi har stött på en och annan genom tiderna. (Vi började med detta när ni drack välling i barnvagnen någongång runt 1992)
Detta är inget jag sitter här och flummar ihop, detta är något jag har tagit reda på i flera omgångar och vid flera olika tillfällen genom att kontakta alla berörda instanser.
Man kan alltså inte ringa till Hultahålans bilprovning och fråga grabbarna som står och bankar underreden dagarna i ända, man måste fråga RÄTT(tm) man på rätt avdelning som sitter inne med rätt kunskaper.
Han skall vara besiktningsingenjör och han kan svara på alla dina frågor om motorbyten osv.
Om du har en 325i E30, som även den har en sexa så kan du byta motor till en M50B25 och få det godkänt hos Lotteritjänst utan att överskrida reglementet.
Samma sak gäller här som med bytet på en 320i.
Du KAN haka dit en M52B28 för att den nästan ser likadan ut... men det är riskabelt som sagt.
Om du anlitar SFRO för massa tusen och följer deras reglementen om utbytta motorer högt och lågt så kan du nog montera dit ett Jetpack från SAAB JA 35 Tunnan med bibehållen EBK utan att Bilprovningen kan säga något om det.
Tänk på att ljudnivån inte bör överstiga 110db vid en meter bara.
Jag vet att alla som ställer massa frågor om motorbyten vill höra något helt annat, men om ni hör något helt annat så är du bara ytterligare en i ledet där historian om vad någon annan "har hört" att man kan bla bla...
Ja, det FINNS undantag, det gör det alltid.
Dom som åtnjuter undantagen är det bara att gratulera... Thörn är en av dom tex.
Om du skall ha lite kul med din 318is så rekommenderar jag att dra i handbromsen nu.
Sätt dig ner och tänk till... byta din lilla fina och lätta M42 mot ett gigantiskt as till M50 för att vinna 40 häst?
Säg att du kanske vinner 20 häst i upplevd effekt, M50 väger en hel del mer än din M42, det är extravikt som motorn skall flytta på det med.
Varför inte klura ut en bra lösning på en kompressormatning av din M42:a istället?
Finns mängder med fina klipp på tuben med sådana setuper...
PPF lär ha en hel hög med smaskiga prylar för att skrämma upp din radfyra.
Med ett najs kompressorkit kan du dessutom haka av dina grejor när det är dags för besiktning utan att behöva skruva ihjäl dig för att bli godkänd på Lotteritjänst.
Lite smartare, lite billigare och lite mindre köttmekande i längden.
Lycka till!
Grr!
0706-419608
0706-419608
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
Re: Bmw e30 motorbyte
Tack Franzèn...!!
Kan detta göras till en stiky. ?
Kan detta göras till en stiky. ?
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
-
- Posts: 60
- Joined: 23 Mar 2011, 10:53
- Location: Växjö-Kalmar
- Contact:
Re: Bmw e30 motorbyte
Mycket bra skrivet måste jag säga . Tack för tipsen och hjälpen .
Yes , Jag är invandrare .
Stolt SERB
Stolt SERB
Re: Bmw e30 motorbyte
Bra skrivet Franzén men:
Är inte helt sant. Det är ett förbifartsprov man gör och nivån får inte överstiga 84dB (bil). Hur det översätts till en meter vet jag inte.Tänk på att ljudnivån inte bör överstiga 110db vid en meter bara.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT
M3, M3-replika, 325i, 320iT
Re: Bmw e30 motorbyte
lägg pengar på ett riktigt bra chassi och bromsar istället så går det snabbare från a-b eller runt banan... när du sitter å skriker på rakan i ren frustration.. låna då in en chaufför som troligtvis är snabbare än dig själv (jobbig grej men ändå) som sätter några varvtider... träna dig själv tills du tangerar dessa... nu kan du byta motor eller sätta i kompressor---troligtvis var nog dags att byta bil iaf..å börja om igen..men med snabbare grejor överlag.. eller hur??
ber om ursäkt att jag la mig i.. men franzen å butterfly har ju sagt sitt.. så då kan jag med..
mvh matz
ber om ursäkt att jag la mig i.. men franzen å butterfly har ju sagt sitt.. så då kan jag med..
mvh matz
Matz Olli
0702-263604
0702-263604
-
- Posts: 60
- Joined: 23 Mar 2011, 10:53
- Location: Växjö-Kalmar
- Contact:
Re: Bmw e30 motorbyte
Jag håller med er boys , som sakt det skulle va en vinter projekt för att på sommaren har jag min R6an , och familj bil X5 .Vill göra en bil som vinter grej , den chassi jag har finns ingen rost , det e bara motor som känns lite klen .
Men jag e tacksam för alla snälla svar .
Men jag e tacksam för alla snälla svar .
Yes , Jag är invandrare .
Stolt SERB
Stolt SERB
Re: Bmw e30 motorbyte
Snutten_00 wrote:Jag håller med er boys , som sakt det skulle va en vinter projekt för att på sommaren har jag min R6an , och familj bil X5 .Vill göra en bil som vinter grej , den chassi jag har finns ingen rost , det e bara motor som känns lite klen .
Men jag e tacksam för alla snälla svar .
Chassi för mig = stötdämpare länkarmar osv... (ej karossen) bara så vi inte skriver förbi varandra
du har en i grunden välbalanserad bil...(betydligt bättre än en tex 325) m3an är inte 4 cyl av en slump precis, lämpligt att stoppa i när du är klar med "chassit" å bur bromsar osv osv.. är S14 maskin (m3a) med snigel... ett fint grundämne.. dock dyrt som skam... men iaf..
Matz Olli
0702-263604
0702-263604
Re: Bmw e30 motorbyte
sorry att jag våldtar tråden lite av dej
men Franzen du som värkar ha stenkoll på detta
Min 325 touring -92. skulle det va helt ok att åka in och regga den med m50b25 utan att behöva göra nått mer??
men Franzen du som värkar ha stenkoll på detta
Min 325 touring -92. skulle det va helt ok att åka in och regga den med m50b25 utan att behöva göra nått mer??
pm om det är nått
Re: Bmw e30 motorbyte
Andy..
Ja enligt alla svar jag har fått påalla de frågor jag har ställt rörande ämnet så skall detta vara helt okej.
Om du uppfyller alla de kriterier som jag nämnt ovan så skall ditt motorbyte vara helt problemfritt.
Idag har du 170hk på pappret och du får enligt gällande bestämmelser öka din effekt med 15%, vilket i ditt fall skulle bli 195,5hk.
En M50B25 ligger på 191 eller 192 hk, beroende på IV eller V.
Du måste använda dig av original styrbox, original kabelmatta, original LMM och original avgassystem med tillhörande katalysator.
Vad som sitter efter kat är inte relevant, bara det klarar gällande dB-krav och har ett säkert montage.
Du måste ha med dig papprena på den bilen som du har tagit motorn ifrån så att dom kan verifiera att det är rätt motor du har i bilen.
Ett hett tips är att du som ombyggare kontaktar en besiktningsingenjör och berättar vad du skall göra, att du vet om att detta är okej men att du vill ha de papper som bilprovningen själva har för just denna typen av motorbyte.
Sedan kontaktar du den bilprovningstation som du skall utföra regbesiktningen på och berättar vad du vill göra och att du har alla papper iordning.
Boka tid kan vara lämpligt också.
Alla är förbredda, alla har alla uppgifter och alla frågetecken är uträtade från ruta 1.
När din bil är regbesiktigad och klar kan du åka hem och göra vad fan du vill med grenrör, insug, racekatar osv.
Om bilen uppfyller alla avgaskrav och alla andra gällande lagar och regler så ger man fullständigt fan i vad som sitter där vid nästkommande tillfällen för bilprovning.
Hej och hå!
Ut i garagen och byt motor nu.
Ja enligt alla svar jag har fått påalla de frågor jag har ställt rörande ämnet så skall detta vara helt okej.
Om du uppfyller alla de kriterier som jag nämnt ovan så skall ditt motorbyte vara helt problemfritt.
Idag har du 170hk på pappret och du får enligt gällande bestämmelser öka din effekt med 15%, vilket i ditt fall skulle bli 195,5hk.
En M50B25 ligger på 191 eller 192 hk, beroende på IV eller V.
Du måste använda dig av original styrbox, original kabelmatta, original LMM och original avgassystem med tillhörande katalysator.
Vad som sitter efter kat är inte relevant, bara det klarar gällande dB-krav och har ett säkert montage.
Du måste ha med dig papprena på den bilen som du har tagit motorn ifrån så att dom kan verifiera att det är rätt motor du har i bilen.
Ett hett tips är att du som ombyggare kontaktar en besiktningsingenjör och berättar vad du skall göra, att du vet om att detta är okej men att du vill ha de papper som bilprovningen själva har för just denna typen av motorbyte.
Sedan kontaktar du den bilprovningstation som du skall utföra regbesiktningen på och berättar vad du vill göra och att du har alla papper iordning.
Boka tid kan vara lämpligt också.
Alla är förbredda, alla har alla uppgifter och alla frågetecken är uträtade från ruta 1.
När din bil är regbesiktigad och klar kan du åka hem och göra vad fan du vill med grenrör, insug, racekatar osv.
Om bilen uppfyller alla avgaskrav och alla andra gällande lagar och regler så ger man fullständigt fan i vad som sitter där vid nästkommande tillfällen för bilprovning.
Hej och hå!
Ut i garagen och byt motor nu.
Grr!
0706-419608
0706-419608
Re: Bmw e30 motorbyte
Tack för svin bra info
trode jag va tvungen att skaffa men en b20 för att få den bes
PS : du utrycker dej väldigt bra i text franzen
lättläst och inga frågetäcken dyker upp när man läser
det tycker man om
mvh
trode jag va tvungen att skaffa men en b20 för att få den bes
PS : du utrycker dej väldigt bra i text franzen
lättläst och inga frågetäcken dyker upp när man läser
det tycker man om
mvh
pm om det är nått
-
- Posts: 60
- Joined: 23 Mar 2011, 10:53
- Location: Växjö-Kalmar
- Contact:
Re: Bmw e30 motorbyte
Kanske dags för forumägarna att göra en sticky av alla dessa M50 i E30 nu, det börjar bli väldigt många olika trådar om samma saker.
Väldigt svårt att hålla isär eller hitta olika nyttiga inlägg i olika trådar nu.
Kan vi inte göra en sådan tråd?
Väldigt svårt att hålla isär eller hitta olika nyttiga inlägg i olika trådar nu.
Kan vi inte göra en sådan tråd?
Grr!
0706-419608
0706-419608