Här diskuterar vi våra produkter.
Moderators: purepfcom , Pimplaren , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis
Viper89
Posts: 1958 Joined: 11 Oct 2006, 15:01
Location: Uppsala
Contact:
Post
by Viper89 » 20 Oct 2006, 12:41
Har tänkt mig 450 någorlunda driftsäkra hästar när det är klart. Vad rekomenderar ni för turbo?
Vill inte ligga på gräsen till att det kan rasa så fort man gasar ur bilen utan det ska finnas lite mariginal.
Tipsa gärna om övriga delar som kan behövas. Har inte köpt bilen än men tänkte börja inhandla delar till bygget så slipper man bli utfattig när man ska börja bygga på bilen.
Tack på förhand!
Mvh Jocke
Nisse Järnet
Posts: 6624 Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort
Post
by Nisse Järnet » 20 Oct 2006, 20:21
Vill du ha lastbilsturbo eller raceturbo?
Lastbilsagg är väl GT37 och HX40 dom vanligaste. Raceagg har PPFarna bäst koll på
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 20 Oct 2006, 20:36
En sån behövs inte på 325.
Sc serien har fullt tillräcklig spoolup.
Viper89
Posts: 1958 Joined: 11 Oct 2006, 15:01
Location: Uppsala
Contact:
Post
by Viper89 » 20 Oct 2006, 20:42
Bmwandreas wrote: En sån behövs inte på 325. Sc serien har fullt tillräcklig spoolup.
Vad är bättre/sämre om valet står mellan?
550-600 hästars agget i SC serien och den jag länkade till ovan
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 20 Oct 2006, 21:27
Gt30R klarar ca 480hk och har mycket bra respons. Problemet är att den har ingen garanti och går inte att laga.
En SC61 med 0.63 avgahus har bra respons på en 2.5lit 6:a och har garanti samt går att renovera om den nu skulle gå sönder. Samt att den är billigare.
Viper89
Posts: 1958 Joined: 11 Oct 2006, 15:01
Location: Uppsala
Contact:
Post
by Viper89 » 20 Oct 2006, 21:34
Bmwandreas wrote: Gt30R klarar ca 480hk och har mycket bra respons. Problemet är att den har ingen garanti och går inte att laga. En SC61 med 0.63 avgahus har bra respons på en 2.5lit 6:a och har garanti samt går att renovera om den nu skulle gå sönder. Samt att den är billigare.
Får se hur jag gör, men stort tack för att du gav mig lite kött på benen!
_Kalle_
Posts: 1151 Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje
Post
by _Kalle_ » 20 Oct 2006, 21:58
Lite OT men ska du ha 450 driftsäkra hästar så bör du ju köpa smidda kolvar åtminstone.
Viper89
Posts: 1958 Joined: 11 Oct 2006, 15:01
Location: Uppsala
Contact:
Post
by Viper89 » 20 Oct 2006, 22:07
_Kalle_ wrote: Lite OT men ska du ha 450 driftsäkra hästar så bör du ju köpa smidda kolvar åtminstone.
Och stakar, jo jag vet
Nisse Järnet
Posts: 6624 Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort
Post
by Nisse Järnet » 20 Oct 2006, 23:15
M50 stakarna räcker väl? Eller?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
JimmyA
Posts: 1589 Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba
Post
by JimmyA » 21 Oct 2006, 02:45
jag kan starkt rekomendera en sc61 på 325an, grym repsons som fan!
Viper89
Posts: 1958 Joined: 11 Oct 2006, 15:01
Location: Uppsala
Contact:
Post
by Viper89 » 21 Oct 2006, 19:09
Nisse Järnet, lika bra att byta både stakarna på samma gång tycker jag, visst det kostar pengar men i alla fall
JimmyA, Låter lovande! Visst kör du Pierre's(?) gamla va?
JimmyA
Posts: 1589 Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba
Post
by JimmyA » 22 Oct 2006, 01:42
Viper89 wrote: Nisse Järnet, lika bra att byta både stakarna på samma gång tycker jag, visst det kostar pengar men i alla fall
JimmyA, Låter lovande! Visst kör du Pierre's(?) gamla va?
ja det stämmer bra, om du har åkt i den vet du att det är grym respons, om inte så får du en åktur i vår!
Viper89
Posts: 1958 Joined: 11 Oct 2006, 15:01
Location: Uppsala
Contact:
Post
by Viper89 » 22 Oct 2006, 08:10
JimmyA wrote: Viper89 wrote: Nisse Järnet, lika bra att byta både stakarna på samma gång tycker jag, visst det kostar pengar men i alla fall
JimmyA, Låter lovande! Visst kör du Pierre's(?) gamla va?
ja det stämmer bra, om du har åkt i den vet du att det är grym respons, om inte så får du en åktur i vår!
Har tyvärr inte åkt i den tidigare, skulle vara kul att åka med en sväng. Har faktiskt aldrig ens åkt i en E30 Turbo, haha.
Lauge
Posts: 171 Joined: 20 Nov 2005, 17:13
Location: Uppsala
Post
by Lauge » 25 Oct 2006, 08:27
Fan vad skoj då får jag en till bmw turbo polare i stan att sladda med i sommar
Viper89
Posts: 1958 Joined: 11 Oct 2006, 15:01
Location: Uppsala
Contact:
Post
by Viper89 » 25 Oct 2006, 09:42
Lauge wrote: Fan vad skoj då får jag en till bmw turbo polare i stan att sladda med i sommar
Lita på det!
makkan_nykvarn
Posts: 960 Joined: 19 Sep 2006, 00:08
Location: Varberg
Post
by makkan_nykvarn » 05 Nov 2006, 17:15
ja som då oxå har en likdan kärra som han funderade på runt maxefekt 400hk o som ha säger inte riskera att den rasar.. vilken är då bäst? SC50 lr SC44? tänkte börja bygga min första egna bil över huvud taget o desutom me en turbo på köpet
kan nås på: 0704786284