Val av turbo för E30 325?

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Viper89
Posts: 1958
Joined: 11 Oct 2006, 15:01
Location: Uppsala
Contact:

Val av turbo för E30 325?

Post by Viper89 »

Har tänkt mig 450 någorlunda driftsäkra hästar när det är klart. Vad rekomenderar ni för turbo?

Vill inte ligga på gräsen till att det kan rasa så fort man gasar ur bilen utan det ska finnas lite mariginal.

Tipsa gärna om övriga delar som kan behövas. Har inte köpt bilen än men tänkte börja inhandla delar till bygget så slipper man bli utfattig när man ska börja bygga på bilen.

Tack på förhand!


Mvh Jocke
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Vill du ha lastbilsturbo eller raceturbo?
Lastbilsagg är väl GT37 och HX40 dom vanligaste. Raceagg har PPFarna bäst koll på :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Viper89
Posts: 1958
Joined: 11 Oct 2006, 15:01
Location: Uppsala
Contact:

Post by Viper89 »

Tror ni denna funkar? http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs ... cts_id=443


Förresten, vad är skillnaden mellan lastbilsturbo och race turbo? Om jag inte är helt ute och cyklar så handlar det väl lite om spool up'en?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

En sån behövs inte på 325.
Sc serien har fullt tillräcklig spoolup.
User avatar
Viper89
Posts: 1958
Joined: 11 Oct 2006, 15:01
Location: Uppsala
Contact:

Post by Viper89 »

Bmwandreas wrote:En sån behövs inte på 325.
Sc serien har fullt tillräcklig spoolup.


Vad är bättre/sämre om valet står mellan?

550-600 hästars agget i SC serien och den jag länkade till ovan
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Gt30R klarar ca 480hk och har mycket bra respons. Problemet är att den har ingen garanti och går inte att laga.

En SC61 med 0.63 avgahus har bra respons på en 2.5lit 6:a och har garanti samt går att renovera om den nu skulle gå sönder. Samt att den är billigare.
User avatar
Viper89
Posts: 1958
Joined: 11 Oct 2006, 15:01
Location: Uppsala
Contact:

Post by Viper89 »

Bmwandreas wrote:Gt30R klarar ca 480hk och har mycket bra respons. Problemet är att den har ingen garanti och går inte att laga.

En SC61 med 0.63 avgahus har bra respons på en 2.5lit 6:a och har garanti samt går att renovera om den nu skulle gå sönder. Samt att den är billigare.


Får se hur jag gör, men stort tack för att du gav mig lite kött på benen!
User avatar
_Kalle_
Posts: 1151
Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje

Post by _Kalle_ »

Lite OT men ska du ha 450 driftsäkra hästar så bör du ju köpa smidda kolvar åtminstone.
User avatar
Viper89
Posts: 1958
Joined: 11 Oct 2006, 15:01
Location: Uppsala
Contact:

Post by Viper89 »

_Kalle_ wrote:Lite OT men ska du ha 450 driftsäkra hästar så bör du ju köpa smidda kolvar åtminstone.


Och stakar, jo jag vet :)
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

M50 stakarna räcker väl? Eller? :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

jag kan starkt rekomendera en sc61 på 325an, grym repsons som fan!
User avatar
Viper89
Posts: 1958
Joined: 11 Oct 2006, 15:01
Location: Uppsala
Contact:

Post by Viper89 »

Nisse Järnet, lika bra att byta både stakarna på samma gång tycker jag, visst det kostar pengar men i alla fall :)

JimmyA, Låter lovande! Visst kör du Pierre's(?) gamla va?
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

Viper89 wrote:Nisse Järnet, lika bra att byta både stakarna på samma gång tycker jag, visst det kostar pengar men i alla fall :)

JimmyA, Låter lovande! Visst kör du Pierre's(?) gamla va?


ja det stämmer bra, om du har åkt i den vet du att det är grym respons, om inte så får du en åktur i vår!
User avatar
Viper89
Posts: 1958
Joined: 11 Oct 2006, 15:01
Location: Uppsala
Contact:

Post by Viper89 »

JimmyA wrote:
Viper89 wrote:Nisse Järnet, lika bra att byta både stakarna på samma gång tycker jag, visst det kostar pengar men i alla fall :)

JimmyA, Låter lovande! Visst kör du Pierre's(?) gamla va?


ja det stämmer bra, om du har åkt i den vet du att det är grym respons, om inte så får du en åktur i vår!


Har tyvärr inte åkt i den tidigare, skulle vara kul att åka med en sväng. Har faktiskt aldrig ens åkt i en E30 Turbo, haha.
Lauge
Posts: 171
Joined: 20 Nov 2005, 17:13
Location: Uppsala

Post by Lauge »

Fan vad skoj då får jag en till bmw turbo polare i stan att sladda med i sommar :D
User avatar
Viper89
Posts: 1958
Joined: 11 Oct 2006, 15:01
Location: Uppsala
Contact:

Post by Viper89 »

Lauge wrote:Fan vad skoj då får jag en till bmw turbo polare i stan att sladda med i sommar :D
Lita på det!
makkan_nykvarn
Posts: 960
Joined: 19 Sep 2006, 00:08
Location: Varberg

Post by makkan_nykvarn »

ja som då oxå har en likdan kärra som han funderade på runt maxefekt 400hk o som ha säger inte riskera att den rasar.. vilken är då bäst? SC50 lr SC44? tänkte börja bygga min första egna bil över huvud taget o desutom me en turbo på köpet :)
kan nås på: 0704786284
Post Reply