Efter att ha rivit hala motorn konstaterat att det mästa va skit, besluta jag mig för att bygga ny motor.
Allt drog ut på tiden, motivationen tog slut.. året gick slut...
Nu är det ny säsong, jag har fått nytt jobb och motovationen är tillbaka.
Det blir en nybygg M42 motor, med nästintill allt nytt.
Det som används från gammla motorn är lätt räknat... Stakar, kamhus.
Nytt block, deckat, borrat, honat, fräst för pyramidringar.
gammla veven såg sådär ut
ny vev, nu tänktre jag att allt skulle bli ordentligt. Lager spelet mättes upp.
Tog hjälp av Bonje som är pappa ledig, men det fick gå. Vi mätte up lager spelet till 0.04 och konstatera att det är för tight. Ska man varava som jag nu har tänkt 8500 (om det finns pulver och hämta där vill säga) så behöver lagerspelet vara större.
Sagt och gjort, veven lämmnades in på polering till västerås motorteknik och kom tillbaka med vevlagerspel på 0.07 och ramlagerspel på 0.05
kakiiis wrote:Har ju insett att jag måste mäta upp mitt lagerspel på riktigt nu och även polera/slipa vev...
Hoppas att du får till det tills i sommar så man får se en as hård m42
Mvh
Tack hoppas också att jag ska få köra lite i sommar.
Ang lager. Bonje tipsa mig om att 320d e46 har ett kralligare vevlager då det är mycket högre komprition i den motorn.
Man kan inte se det från utsidan, men det ska vara bättre. Ska man då köpa nya lager så kan man ju lika gärna köpa det.
jag gjorde det.
"sputter bearing" från 320diesel (m47)
Blått lager i staken, rött i över fall.
Bmw art nr:
Blått: 11247810425
Rött: 11247810426
Trodde bonje va ute å käka lera å snubbla rot&sten såhär pass på våren
Svart bälte i ot men vafan
Fredrik,, har du lust att kolla ut ett vänster och höger dimljus (dom jag va å pillade på sist) om du har lust att avvara ett par vill säga?
Lillebror som vill ha till sin e30 (första bilen)