E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by Casy »

AGranlund wrote:Gött att det går framåt! Snygga kolvar btw! :D
Riktigt fina var dom, under allt sot iaf :D

Kommer passa på att lacka motorutrymmet när gamla motorn åker ur. Nyansskillnader är det värsta jag vet! Sen ska jag nog dra ett fetare rör till WGn än vad som sitter där nu. Har för mig bäckis surra om att laddtrycket var svårt att justera när WGn sitter långt bort.. nån som har erfarenhet av det? Lär hur som helst kika på det.

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
RWHP
Posts: 997
Joined: 23 Apr 2009, 16:40
Location: Vendelsö

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by RWHP »

Får inte wastegaten plats under kollektorn då, så att röret gör typ en u-böj?


1045whp Supra builder
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by Casy »

Går säkert montera WGn under turbon nånstans, vet dock inte hur jag ska dra röret. Grenröret ligger nästan emot rambenet. Rent praktiskt/utseendemässigt gillar jag placeringen i dagsläget :) men funktion före utseende, helt klart!
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by Casy »

Fick lite godsaker från PPF idag. PPF H-profil, lager, ringar, kompletteringssats till botten :) Sen ringde en polare upp och sa att vevaxeln var klar. Hade lämnat in den för fräsning av kilspår.. sweet!

Jag började lite smått att mäta lagerspel och fick fram 7 hundringar på både ram och vev, är väl OK? Men är lite fundersam angående om det ska vara styrhylsor till ramöverfallen. Som jag förstått ska det inte va de, men hur fasen får man isåfall axiallagren rätt mot varandra? I min värld är det 100% noga att alla lager hamnar i linje med vevaxeln :roll:

Och hur pass tajt ska kolvbulten vara mot lilländen? jag har 1 hundradel i glapp nu.

Kommer säkert fler frågor, men det är dessa jag kommer på nu..
Ni får gärna läxa upp mig om jag tycks ha missat något :lol:
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by Casy »

Nu är veven monterad iaf, dags att lägga på ett kol nu :) Införskaffade även ett litet honingsverktyg att köra upp lilländen på stakarna 1 hundring extra. På fredag ska kolvar och stakar hamna på plats.. sen lär jag lyfta ur den befintliga motorn som sitter i bilen

Image

Image

Image

Image

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
chribbe
Posts: 611
Joined: 15 Oct 2006, 17:40
Location: nyköping

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by chribbe »

ser fint ut. har toppen kommigt
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by Casy »

Nepp inte än, borde dyka upp på måndag :)

Kom på att jag vägde kolvarna oxå. Dock satt ena kolvbultsknastret kvar men vikten blev 313-314 gram. Trodde inte BMW hade sånna bra toleranser på sina kolvar. Vad väger en smidd CP-kolv?
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
AGranlund
Posts: 659
Joined: 04 Nov 2009, 21:01
Location: Karlstad

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by AGranlund »

Kolvar brukar väl vara ganska bra invägda. Gött att det börjar närma sig :D
Bmw m5 3,8 sommar
Bmw m535 turbo race
Bmw 525 vinter hink
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by Casy »

AGranlund wrote:Kolvar brukar väl vara ganska bra invägda. Gött att det börjar närma sig :D
Det går ap-bra för mig nu, flyter på som satan :D

Passade på att köra ur lilländen på staken 1 hundring extra, så ikväll monterades kolvringar och stakar ihop med kolv. Och oljepumpen blev tvättad/rengjord. På fredag bankar jag ihop botten :twisted:

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
korre
Posts: 782
Joined: 05 Oct 2007, 21:48
Location: Stockholm
Contact:

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by korre »

Bra jobbat, fortsätt så! :)
- Min portfolio
http://kmdev.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by Casy »

korre wrote:Bra jobbat, fortsätt så! :)
Hehe tackar :D


Kan någon bekräfta att vevlagerna ska dras 80nm med ARP och dess fett? Har glömt bort om de va 60 eller 80.. :?
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by Nisse Järnet »

60 drog jag mina ARP 2000 bultar med fett iaf.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by Casy »

Ah okej. Om ingen har några invändingar så drar jag dom 60nm :)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by Dawe_A »

60nm it is!
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by Pimplaren »

Ser bra ut! :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by Casy »

Perfekt! :)

Undrar just hur mycket mos denna maskin klarar av :P hade tänkt köra samma laddtryck som tidigare, dvs 1,5 bar. Hoppas att man får ut 500whp iaf. Vet inte om jag törs gå högre än så? Om man tänker på drivlina osv :mrgreen:
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up

Post by Casy »

ingen som har koll hur mycket mos en 188-diff pallar? Jag antar att bakvagnen är den svaga länken vad gäller effektuttaget :)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Post Reply