Krillian wrote:Funkar fint för mig. Jag har dock org 14" fälgar.
Men ju lägre ET på fälgen destu bättre. Annars är de inte fel med styrstopp.
Jag for iväg till bilen en sväng efter jobbet, styrstopp var ett måste. 10-12mm verkar räcka! Men ja svarvade mina 14mm så är man på säkra sidan
Fortsatte svetsa golvet på högra sidan, zinkat, grundat och kittat. Nu ska allt få torka, sen ska ja smeta på body på undersidan, sen kan jag börja plocka ihop den invändigt igen Ska upp med mina oljetrycks- och oljetempsmätare.. spännande!
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Äntligen uppstartad med nya mätarna! Fick upp ett oljetryck på 4 bar direkt, sedan sjönk det till 2 bar när oljetempen blev 50 grader, verkar fungera ypperligt med nya oljeadaptern En varm sommardag med oljetemp på 90-100 grader, vad "bör" oljetrycket ligga på?
Tänkte slänga upp en bild senare ikväll hur monteringen blev. OM vädret tillåter blir det provtur på lördag
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Så här blev det med mätarna monterade. Kanske ser lustigt ut på bilden, men placeringen blev klockren! Fattar inte att folk sätter sina mätare nere vid växelspaken Blev överraskad att mätarnålen blinkar när oljetrycket är 0 bar, typ som en varningssignal. Riktigt nöjd är jag iaf
276 mil har den för övrigt gått som överladdad, dom första 60 milen av Bäckis. Har fungerat relativt klanderfritt. Fick byta toppackningen vid 150 mil, men det hade jag räknat med. Annars har maskin fungerat fint. Ska byta till ett mindre avgashus nu i maj månad, åka ner till PPF och justera, så får vi se om jag får lite tidigare ladd
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Idag blev den officiella åkturen 2011, kändes förjäkla kul att äntligen få köra efter 6 månaders slit med div uppgraderingar och ombyggnadtioner. Drog några fina fullgasrepor och alla delar jag bytt ut verkar fungera finemang
Kanske blir lite filmning imorn om vädret tillåter..
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Var inte alls nöjd med passformen på fronten, så idag har jag ägnat en del tid åt det.. skapligt nöjd iaf.
Passade även på att göra ett oljebyte och bytte oljefilter. Varken oljan eller filtret såg speciellt bra ut, men nu är det också fixat Osså såg jag att det läkt kylarvatten på 2st ställen, drog åt slangklämmorna lite hårdare nu
Blir nog en åktur imorn
En polares E30-bygge i fas 1 kan man säga, ska bli imolaröd så småningom..
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Tänkte uppdatera lite oxå. Har fått tag på en M51D25-vev, ett M50-block, M52B28-kolvar. Så det blir att bygga 2,75L maskin nu istället! Vill få lite bredare/tidigare register för att kunna drifta lättare. Den befintliga 2,5L-motorn börjar inte må så bra längre, otäta ringar osv. Ventiltätningarna verkar inte heller va dom bästa
Stakarna blir mest troligt PPF H-profil 135mm, och då bör kompförhållandet landa på 9,7:1, och kommer givetvis fortsätta köra på E85. Bilder kommer så småningom..... mvh
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Blev lite gjort på blocket idag, skrapat rent alla packningsytor och planat 0,13mm ovansida block. Har inget större fräshuvud än 80mm på jobbet, så vi fick fräsa som ett "S" uppifrån och ner. Blev sjukt bra, inga kanter alls.
Eftersom vi kör med kubsystem IRAM, gick inte blocket växla in i maskinen. Fick gott krypa in själv och spänna upp. KUL
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Fortsatte lite försiktigt med att demontera 2st topplock. Har även ett tredje som ska plockas ifrån. Kolvarna är tvättade och hyffsat rena från allt oljesot. Provmonterade en kolv, såg mycket bra ut Till veckan ska blocket honas och topplocket spricktestas.. smutt!
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74