BMW e30 -->M20 Turbo<--

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by _TH_ »

Hej.

Lägger upp en projekttråd om min e30 325 som jag kör bana med.

Image

Har kört den 2 säsonger med PF belägg,stålomspunna bromsalangar, Supersport fjädrar och dämpare och r-däck.

Image
Image

Men nu är de dax att uppgradera.

M3e36 3,0 styrväxel

Image

Den ack så viktiga rattaxelknuten från e30 servo. Som man behöver korta lite ytterligare.

Image

Har satt i en bur i bilen med som ska bli vit.

Image
Image

Ska registrera bilen med bur den 24mars.

Sen funderar ja på att byta front.

Image

Och slänga på en M-Tech2 Spoiler som ja tänkt lacka svart.

Image

Har beställt ett stort packet från Millway
Och justerbara gula Koni

De va allt för nu. Hoppas ni gillart.
Last edited by _TH_ on 01 Sep 2014, 09:50, edited 29 times in total.
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

Snygg kärra!!

vad du än gör, så sätt inte på den där fronten =)
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Post by _TH_ »

Dawe_A wrote:Snygg kärra!!

vad du än gör, så sätt inte på den där fronten =)


Tackar.
Ja känns lite sådär me fronten. Har inte bestämmt mig helt än.
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Nej för fan sån plastskit hör inte hemma på banan ! =) Inte alls igentligen.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

På bana handlar det om att ta in så lite luft som möjligt i fronten....och den luft man tar in SKA gå igenom kylaren...och till bromsarna.

Den fronten passar möjligtvis runt korvkiosken..
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
Joachim
Posts: 1050
Joined: 16 Dec 2006, 15:18
Location: Norge

Post by Joachim »

Hahaha, det är säkert för at jag är norsk, men när jag läste topic på tråden igår kväll så tänkte jag "banan-passning, wtf??" :D fattade idag at det är "ban-anpassning" :)
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
-Jonte-
Posts: 154
Joined: 04 Jul 2009, 20:32
Location: Östhammar

Post by -Jonte- »

snyggt!, ska följas :)

Mvh
Inga problem bara lösningar

Jonathan Borgström

0737180119

http://www.garaget.org/Monsterw" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Post by _TH_ »

Ändrade topic:D inga fler Banan Passningar.

Tack för feedback.

Då skiter ja nog i fronten. Skönt slipper ja fucka runt med den.
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Post by _TH_ »

Inför reg-besikningen me bur så ska ja:
*Skrapa ur all ljuddämpande matta
*Måla buren och insidan vit
*Klä buren me rör-isolering

Vilket är smidigast knacka bort asfaltsmattan eller köra me värmepistol?

Ska oxå hämta ut ett trevligt packet från stötdämparexperten.
Justerbara Koni dämpare.

Bilder kommer inom kort.
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Post by _TH_ »

Nu är ja tillbaka efter en göddig semester i Åre.

Började me o stanna till i Sundsvall hos Motor Nord o köpte mig en
Short shift

Image

Och imorse hämtade jag ut ett packet från Stötdämparexperten.

Image

Idag har jag provmonterat stoppningen på buren och byggt in stävan som går mellan A-stolparna.

Image

Sen började ja skrapa ur ljuddämpande mattan.

Mina två bästavänner idag.

Image

De gick mycke smidigare än va ja trott. Ca 1timme senare.

Image

Image

Image

Sen slipade ja ett tag och insåg att ja nog skulle börja måla buren.
Fyfan ja de va jobbigt i svårt. Rinner överallt o ja hade fan mer färg på mig än på själva buren.
Får se om ja hinner göra mer underarbete o måla klart imorn.

Men så här ser de ut just nu iaf.

Image

Imorn blir de mer pill inför Reg-Besikning o sen kontroll-besikning nästa vecka.
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Post by _TH_ »

Hämtade ut ett packet me styrändar till min m3e36 3,0 styrväxel.
Så snart kan ja börja montera den med.

Nån som kan svarva ett par 13mm distanser som man behöver för att montera den för en lagom peng ??

Sen har jag mest pulat med endel små fix inför reg-besikningen på torsdag.

Nästa på listan är att bygga om till coilovers fram när jag får mitt packet från Millway.
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: E30 325 -->Ban-Projekt *Reg-Besiktad*

Post by _TH_ »

Reg-Besikning -> Check

Kontroll-Besikning -> Check

Fick en väldigt trevlig besikningsman som frågade om han skulle kontroll-besikta på en gång. Jag hade en bokad tid för de imorn men nu är allt avklarat.

Gött så nu är bara att :lakrits

Vägde 1100kg Någon som vet vad org,stolar väger gämfört med Sparco Sprint stolar ?

Image

Nu väntar jag bara på mitt packet från Millway så att jag kan börja bygga coilovers fram och hårdare fjädrar bak.
User avatar
-Jonte-
Posts: 154
Joined: 04 Jul 2009, 20:32
Location: Östhammar

Re: E30 325 -->Ban-Projekt *Reg-Besiktad*

Post by -Jonte- »

om jag inte kommer ihåg fel så väger väl en orginalstol ca 25kg och sprint V stolen ca 7kg, inte säker men tror de stämmer

Mvh
Inga problem bara lösningar

Jonathan Borgström

0737180119

http://www.garaget.org/Monsterw" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: E30 325 -->Ban-Projekt *Reg-Besiktad*

Post by _TH_ »

-Jonte- wrote:om jag inte kommer ihåg fel så väger väl en orginalstol ca 25kg och sprint V stolen ca 7kg, inte säker men tror de stämmer

Mvh


Sparco Vstolen väger typ 8kg+ underrede.
Så bilen kommer väga ca30 mindre me nya stolarna :D
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: E30 325 -->Ban-Projekt *Reg-Besiktad*

Post by _TH_ »

Idag blir har jag fixat till brädan ovanför vindrutan.
Så nu kan ja använda takluckan igen.
Och så har ja flyttat på Check-panelen.

Image
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: E30 325 -->Ban-Projekt *Reg-Besiktad*

Post by _TH_ »

Här händer inte så mycke.
Bil är inlämnad på Linköpings Motorsport för montering av nya Sparco sprint V och Sparco 4punkts 3tums bälten.

Jag har iaf varit på Sifvert's på lunchen och köpt fingängade bultar till min kortade rattaxelknut från e30 med servo.

Image

Nu kommer jag förhoppningsvis montera min m3e36 3,0 styrväxel i helgen.
Så att man får prova på Sviestad på måndag.
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Re: E30 325 -->Ban-Projekt *Reg-Besiktad*

Post by JohanE »

Det kommer att bli brytningar i leden om du monterar sådär. Lederna ska sitta som på din första bild. Den okortade leden.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
Post Reply