Lotus Omega Prosjekt (K&M Auto-Clinic)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Lotus Omega Prosjekt (K&M Auto-Clinic)
Hei,
Navnet er Kjetil Møkkelgård.
Utgangspunkt: Opel Omega A stasjonsvogn, 3.0 24v 1989 mod.
Sånn så den ut før jeg startet på ombyggingen
Plan: Oppgradere motor, gear, understell, bremser, felger, bur, 4stk stoler + 6 punkts seler, syredupping av karosseriet, runde hjulbuer, full lakkering innvending/utvendig og under. +++
Sånn så den ut på Oslo Motorshow i November 2010
Motoren er byggd av Protrim, og har hatt en god dialog med de hvordan den skulle bygges.
Her er hva som er gjort med motoren:
Det er originalt en C36GET motor, altså 3.6l Lotus motor
Blokk: C30SE, Honet, underspyling, oljepumpe og vannpumpe fra C36GET, blybronselager.
Topp: C36GET, sveisa og porta i forbrenningskammer etc. Planet 0.1mm. Det er bygd om til mekaniske ventilløftere med doble ventilfjører. Alt arbeid på topplokket er utført hos Autotrim i Trondheim.
Topplokksbolter: ARP head stud kit
Toppakkning: Custom kobberpakkning med titan O-ringer
Kammer: Spesiallaget med rett profil for bruk av mekaniske ventilløftere
Innsugsventiler: C36GET
Eksosventiler: 32mm rustfrie Ferrea ventiler, fresa ventilseter og slipt ventiler
Råder: Crower H-profil råder med forsterket bolter
Veiv: C36GET, polert, nullbalansert og destroka til 4mm lengre slaglengde, altså 89mm slag, ca. 3.785 ltr
Stempel: Orginale smidde C36GET stempel. Total Seal ringer, keramisk coata på toppen for å tåle mer varme og coata på skjørtene for mindre friksjon.
Datasprut: Electromotive Tec3r
Dyser: Bosh 1600cc
Bensin: E85. MagnaFuel matepumpe til catch tank. 2 stk Aeromotive Elimenator pumper fram til fuel rail via AN 8 stålomspunnet slanger. Begge Eliminator pumpene blir styrt av hver sin Aeromotive fuel pump controller. Aeromotive A-1000 fuel regulator (Marine type). Svarte Earls AN koblinger.
Fuel Rail: Custom laget av NUKE, AN 8 inn på begge sider, AN 8 retur mellom sylinder 3 og 4. 105 mm x 6.
Turbo: Garrett GT4202R med Tial 60mm wastegate, T4 splittet eksoshus (AR 1.33) 4 " downpipe og 2, 1/4 " rør fra Wastegate og ut via framskjermen.
Eksosmanifoild: Rustfri Topmount. Åpen collector. Singelturbooppsett. "Quick spool up valve" mellom manifoild og eksoshus på turboen.
Innsugsmanifoild: Custom laget av JAAS performace.
Gearkasse: Tremec T56 Magnum 6 trinns, modifisert clutchhus.
Clutch: Tilton 3-platers clutch på 184mm
Svinghjul: Custom protrim, stålsvinghjul 5-6kg
Vannpumpe: Stewart elektrisk pumpe, fordelertank som forgrener ut 60 % inn på vannpumpe blindeplata, og 40 % inn via frostpluggene på sylinder 4,5 og 6.
Vacuumstation: NUKE
2 stk Earls oljekjølere.
Annet motor:
Registerkjede er forsterket kjede fra England.
Nye styreskinner, pakninger og simringer
Bensin/Olje/Vann og diverse blir i stålumspunnet slanger med svarte Earls koblinger.
Resten av bilen:
Bremser: Forran: 355 mm x 32 mm StopTec bremser, Bak 299 mm x 24 mm Movit bremse-kit
4 stk K-Sport 20 bars luftjekker
4 stk Sparco Rev Plus FIA stoler med 3" 6 punkts seler.
Felger: Forran: 20 x 10 Custom Forgiato felger, bak 20 x 11 Custom Forgiato felger.
45 liters fuel cell tank
Lotus bak stilling.
Power flex foringer på hele understellet
KW 2 variant coilover kit.
Dash 2 Technology instrument
Tilton Hydraulisk håndbrekk
Tilton stående pedalsett.
Siden det er 4 år siden jeg startet på bilen, så blir det mye bilder i starten av tråden som viser hva som har skjedd med bilen siden den gang, så oppdaterer jeg fremmover når jeg gjør noe nytt på bilen.
Navnet er Kjetil Møkkelgård.
Utgangspunkt: Opel Omega A stasjonsvogn, 3.0 24v 1989 mod.
Sånn så den ut før jeg startet på ombyggingen
Plan: Oppgradere motor, gear, understell, bremser, felger, bur, 4stk stoler + 6 punkts seler, syredupping av karosseriet, runde hjulbuer, full lakkering innvending/utvendig og under. +++
Sånn så den ut på Oslo Motorshow i November 2010
Motoren er byggd av Protrim, og har hatt en god dialog med de hvordan den skulle bygges.
Her er hva som er gjort med motoren:
Det er originalt en C36GET motor, altså 3.6l Lotus motor
Blokk: C30SE, Honet, underspyling, oljepumpe og vannpumpe fra C36GET, blybronselager.
Topp: C36GET, sveisa og porta i forbrenningskammer etc. Planet 0.1mm. Det er bygd om til mekaniske ventilløftere med doble ventilfjører. Alt arbeid på topplokket er utført hos Autotrim i Trondheim.
Topplokksbolter: ARP head stud kit
Toppakkning: Custom kobberpakkning med titan O-ringer
Kammer: Spesiallaget med rett profil for bruk av mekaniske ventilløftere
Innsugsventiler: C36GET
Eksosventiler: 32mm rustfrie Ferrea ventiler, fresa ventilseter og slipt ventiler
Råder: Crower H-profil råder med forsterket bolter
Veiv: C36GET, polert, nullbalansert og destroka til 4mm lengre slaglengde, altså 89mm slag, ca. 3.785 ltr
Stempel: Orginale smidde C36GET stempel. Total Seal ringer, keramisk coata på toppen for å tåle mer varme og coata på skjørtene for mindre friksjon.
Datasprut: Electromotive Tec3r
Dyser: Bosh 1600cc
Bensin: E85. MagnaFuel matepumpe til catch tank. 2 stk Aeromotive Elimenator pumper fram til fuel rail via AN 8 stålomspunnet slanger. Begge Eliminator pumpene blir styrt av hver sin Aeromotive fuel pump controller. Aeromotive A-1000 fuel regulator (Marine type). Svarte Earls AN koblinger.
Fuel Rail: Custom laget av NUKE, AN 8 inn på begge sider, AN 8 retur mellom sylinder 3 og 4. 105 mm x 6.
Turbo: Garrett GT4202R med Tial 60mm wastegate, T4 splittet eksoshus (AR 1.33) 4 " downpipe og 2, 1/4 " rør fra Wastegate og ut via framskjermen.
Eksosmanifoild: Rustfri Topmount. Åpen collector. Singelturbooppsett. "Quick spool up valve" mellom manifoild og eksoshus på turboen.
Innsugsmanifoild: Custom laget av JAAS performace.
Gearkasse: Tremec T56 Magnum 6 trinns, modifisert clutchhus.
Clutch: Tilton 3-platers clutch på 184mm
Svinghjul: Custom protrim, stålsvinghjul 5-6kg
Vannpumpe: Stewart elektrisk pumpe, fordelertank som forgrener ut 60 % inn på vannpumpe blindeplata, og 40 % inn via frostpluggene på sylinder 4,5 og 6.
Vacuumstation: NUKE
2 stk Earls oljekjølere.
Annet motor:
Registerkjede er forsterket kjede fra England.
Nye styreskinner, pakninger og simringer
Bensin/Olje/Vann og diverse blir i stålumspunnet slanger med svarte Earls koblinger.
Resten av bilen:
Bremser: Forran: 355 mm x 32 mm StopTec bremser, Bak 299 mm x 24 mm Movit bremse-kit
4 stk K-Sport 20 bars luftjekker
4 stk Sparco Rev Plus FIA stoler med 3" 6 punkts seler.
Felger: Forran: 20 x 10 Custom Forgiato felger, bak 20 x 11 Custom Forgiato felger.
45 liters fuel cell tank
Lotus bak stilling.
Power flex foringer på hele understellet
KW 2 variant coilover kit.
Dash 2 Technology instrument
Tilton Hydraulisk håndbrekk
Tilton stående pedalsett.
Siden det er 4 år siden jeg startet på bilen, så blir det mye bilder i starten av tråden som viser hva som har skjedd med bilen siden den gang, så oppdaterer jeg fremmover når jeg gjør noe nytt på bilen.
Last edited by KjetilM on 03 Nov 2012, 21:15, edited 5 times in total.
-
- Posts: 718
- Joined: 07 Oct 2009, 04:33
- Location: Luleå
Re: Lotus Omega Prosjekt (Automote AS)
sjukt frän! alltid velat ha en lotus omega!
vill ha fler bilder
vill ha fler bilder
alla barnen gillar att åka polisbil, men det försvinner med åren.
Re: Lotus Omega Prosjekt (Automote AS)
Time for some pictures:
Her har vi startet på hjulbuene bak på bilen. Vi skjerte ut buen av frammskjermer til bilen. Venstre forran på høyre bak også videre.
Måtte også bygge ut nedover døren for å få det til å se bra ut. Rommer nå opp til 11,5 tomms felger bak
Nye frammskjermer som er breddet. Her ferdig glassfibersparklet. Plass til 10 " felger
Modifisert hjulbrønn med tanke på fuel cell tank over.
Måtte modifisere litt på innerskjermen for å på plass til turboen.
2 1/4" Racegate. Og ferdig sparklet og pusset frammskjerm.
Her er JAAS innom på verkstedet for å tilpasse innsuget som de har laget til bilen.
Her er resultatet
4 stk Sparco stoler med 6 punkt seler (3" seler)
Eksos manifoild laget av en svenke.
Coming together
Lager meg nytt fronstykke på bilen.
Laser utskjert fester til gearboxen. Disse var laget til en Tremec TKO 600 kasse. Nå som jeg har skiftet til T56 kasse så må jeg lage nye fester igjen.
For å få felgene til å passe med minimum "brake clearance" så måtte bremsene tegnes opp med mål så Forigato kunne skreddersy felgene.
Sånn ble resultatet 20x11 bak og 20x10 fram
Det er brukt samme farge på Trim'men i felgene som resten av bilen skal lakkeres + svart senter og crom kant.
6,5 " leppe på bakfelgene
Nice
Da var bilen klar for syredupping. BS-teknikk utførte arbeidet.
Tilbake fra syreduppingen.
360 graders snurre for å enkelt jobbe på karroseriet.
Sømsveising. ALLE skøtene på bilen er nå sveiset slik.
Her er bilen inn til Rallyprodukter i Sverige for burbygging.
Her er bilen 3 uker senere. Helt sykt bra jobb de utførte med buret. (Det er forøvrig FIA godkjent og registrert i FIA basen i Paris)
Det oppstod litt overflaterust på bilen når den var i Sverige, dette måtte pusses ned før bilen kunne grunnes. Her er den endelig klar
I lakkboksen hos Automote.
Ferdig grunnet (3 dager før vi skal på Oslo Motorshow med bilen)
Kom også på i siste liten att jeg måtte freshe opp understellet på bilen før utstillingen. Dette var ca 1 uke før showet.
Alle delene ferdig sannblåst.
Rent og pent.
En runde i boksen med delene.
Ferdig lakkert. Rød og svart slik som lotus skal være
Frontstykket ferdig lakkert.
Toppdekselet til en liten oppshining.
Ble helmax dette
RUSH med å få sammen bilen før messa.
Kult bilde
Mere montering
355 mm StopTec bremsene ser nesten små ut.
Bakstilling ferdig montert.
Forstilling ferdig montert.
Fester til stolene bak.
Stolene montert.
Motoren
Baggasjen...
Da er vi fremme i Lillestrøm og er klar for ei helg med Oslo Motorshow Etter ei uke uten søvn nesten...
Standen beggynner å ta form, og gutta er klare for action.
Vi hadde med oss 2 stk BMW'er også på utstillingen
Glenn Rodney Skog og Henning Solberg på besøk. Meg til høyre.
Petter Solberg tok turen innom også.
Her monters det 4 luftjekker.
Hjulbuene bak ferdig sparklet.
Har fått opp litt av bensin systemet i baggasjen.
Blir bra dette.
Har også fått laget diamant plater i gulvet.
Ser bra ut
Her er noen bilder tatt av bilen for ca 1 uke siden.
Har laget ferdig intercooleren med helsveiset 3,5 " trykkrører.
Her har vi startet på hjulbuene bak på bilen. Vi skjerte ut buen av frammskjermer til bilen. Venstre forran på høyre bak også videre.
Måtte også bygge ut nedover døren for å få det til å se bra ut. Rommer nå opp til 11,5 tomms felger bak
Nye frammskjermer som er breddet. Her ferdig glassfibersparklet. Plass til 10 " felger
Modifisert hjulbrønn med tanke på fuel cell tank over.
Måtte modifisere litt på innerskjermen for å på plass til turboen.
2 1/4" Racegate. Og ferdig sparklet og pusset frammskjerm.
Her er JAAS innom på verkstedet for å tilpasse innsuget som de har laget til bilen.
Her er resultatet
4 stk Sparco stoler med 6 punkt seler (3" seler)
Eksos manifoild laget av en svenke.
Coming together
Lager meg nytt fronstykke på bilen.
Laser utskjert fester til gearboxen. Disse var laget til en Tremec TKO 600 kasse. Nå som jeg har skiftet til T56 kasse så må jeg lage nye fester igjen.
For å få felgene til å passe med minimum "brake clearance" så måtte bremsene tegnes opp med mål så Forigato kunne skreddersy felgene.
Sånn ble resultatet 20x11 bak og 20x10 fram
Det er brukt samme farge på Trim'men i felgene som resten av bilen skal lakkeres + svart senter og crom kant.
6,5 " leppe på bakfelgene
Nice
Da var bilen klar for syredupping. BS-teknikk utførte arbeidet.
Tilbake fra syreduppingen.
360 graders snurre for å enkelt jobbe på karroseriet.
Sømsveising. ALLE skøtene på bilen er nå sveiset slik.
Her er bilen inn til Rallyprodukter i Sverige for burbygging.
Her er bilen 3 uker senere. Helt sykt bra jobb de utførte med buret. (Det er forøvrig FIA godkjent og registrert i FIA basen i Paris)
Det oppstod litt overflaterust på bilen når den var i Sverige, dette måtte pusses ned før bilen kunne grunnes. Her er den endelig klar
I lakkboksen hos Automote.
Ferdig grunnet (3 dager før vi skal på Oslo Motorshow med bilen)
Kom også på i siste liten att jeg måtte freshe opp understellet på bilen før utstillingen. Dette var ca 1 uke før showet.
Alle delene ferdig sannblåst.
Rent og pent.
En runde i boksen med delene.
Ferdig lakkert. Rød og svart slik som lotus skal være
Frontstykket ferdig lakkert.
Toppdekselet til en liten oppshining.
Ble helmax dette
RUSH med å få sammen bilen før messa.
Kult bilde
Mere montering
355 mm StopTec bremsene ser nesten små ut.
Bakstilling ferdig montert.
Forstilling ferdig montert.
Fester til stolene bak.
Stolene montert.
Motoren
Baggasjen...
Da er vi fremme i Lillestrøm og er klar for ei helg med Oslo Motorshow Etter ei uke uten søvn nesten...
Standen beggynner å ta form, og gutta er klare for action.
Vi hadde med oss 2 stk BMW'er også på utstillingen
Glenn Rodney Skog og Henning Solberg på besøk. Meg til høyre.
Petter Solberg tok turen innom også.
Her monters det 4 luftjekker.
Hjulbuene bak ferdig sparklet.
Har fått opp litt av bensin systemet i baggasjen.
Blir bra dette.
Har også fått laget diamant plater i gulvet.
Ser bra ut
Her er noen bilder tatt av bilen for ca 1 uke siden.
Har laget ferdig intercooleren med helsveiset 3,5 " trykkrører.
Last edited by KjetilM on 03 Nov 2012, 21:27, edited 3 times in total.
Re: Lotus Omega Prosjekt (Automote AS)
Ett riktigt seriöst bygge!! detta ska följas!!!
/mvh
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
- vectramicke
- Posts: 524
- Joined: 30 Aug 2006, 14:40
- Location: Åland
Re: Lotus Omega Prosjekt (Automote AS)
Fränt! Lotus omega e bara för grymma bilar
Holmström Motorsport
Cheva Cavalier /Volvo T5
ET: 6.82 326km/h@402m
ET: 4.39 262 km/h@201m
1.04 60fot
Cheva Cavalier /Volvo T5
ET: 6.82 326km/h@402m
ET: 4.39 262 km/h@201m
1.04 60fot
Re: Lotus Omega Prosjekt (Automote AS)
Hehe Jørgen.. ja er ute på sjøen i 5 uker nå, så måtte ha noe å gjøre på her uteJørg1e30 wrote:Bra med prosjekt tråd mannen!!
Re: Lotus Omega Prosjekt (Automote AS)
fy fan vad nice! riktigt seriöst och trevligt! kommer följas med stor glädje!
Re: Lotus Omega Prosjekt (Automote AS)
När jag öppnade tråden så såg jag först bara den första bilden, och tänkte "nää va faasiken e nu detta för skämt"... Rullade ett steg ner och var seriöst skitnära att ramla av data stoolen! Detta är helt klart bland de grymmaste projekt jag någonsin sett! Ska helt klart följas!!
MVH. Mattias
MVH. Mattias
Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!
Bygger M20 Turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!
Bygger M20 Turbo!
Re: Lotus Omega Prosjekt (Automote AS)
Fy fasen vilket jobb ni lagt ner, sanslöst häftigt projekt! Det här ska följas!
"Skam den som ger sig"
http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
Re: Lotus Omega Prosjekt (Automote AS)
Takker for hyggelige tilbakemeldinger folkens
Re: Lotus Omega Prosjekt (Automote AS)
Ser ikke ut for at jeg er så flink med å følge opp tråden min :/ men her er et oppdatert bildet av motorrommet.. Koble datasprut og lage ferdig eksos så er den klar til oppstart
Re: Lotus Omega Prosjekt (Automote AS)
Fy fan vilket fint motorutrymme
Sjukt fin kärra !
Sjukt fin kärra !
Re: Lotus Omega Prosjekt (Automote AS)
Har jobbet med eksos og datasprut i det siste, er så og si ferdig nå og den er NESTEN klar til oppstart
En midlertidig plate for autometer og div. Denne vil bli laget i alu seinere som blir svart eloksert med laser gravert tekst under viserene.
En del ledninger og holde styr på.
Her er bakre delen av eksos anlegget. Det er laget av Agency Power og er ment til å monteres på Mercedes AMG C63 2012 mod. Det har ventiler i forkant av lyd demperene så det er mulig og justere lyd/flow med et trykk på en fjernkontroll.
Her er eksosen på tur opp. Laget nye fester for det og resten passet nesten av seg selv
Har også tig sveiset meg en downpipe hvor jeg har gått fra 4" og over til 2 x 2.75" Dette måtte gjøres før eksosen gikk under bilen da 4" under bilen bygget ned alt for mye.
En midlertidig plate for autometer og div. Denne vil bli laget i alu seinere som blir svart eloksert med laser gravert tekst under viserene.
En del ledninger og holde styr på.
Her er bakre delen av eksos anlegget. Det er laget av Agency Power og er ment til å monteres på Mercedes AMG C63 2012 mod. Det har ventiler i forkant av lyd demperene så det er mulig og justere lyd/flow med et trykk på en fjernkontroll.
Her er eksosen på tur opp. Laget nye fester for det og resten passet nesten av seg selv
Har også tig sveiset meg en downpipe hvor jeg har gått fra 4" og over til 2 x 2.75" Dette måtte gjøres før eksosen gikk under bilen da 4" under bilen bygget ned alt for mye.
Re: Lotus Omega Prosjekt (Automote AS)
Mycket bra jobbat.
Grymt '
Gillar när man är seriös.
Lycka till.
Tony
Grymt '
Gillar när man är seriös.
Lycka till.
Tony
http://www.agsinorrkoping.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/pages/AGs-i-Nor ... 0531972387" onclick="window.open(this.href);return false;
M5 Turbo 1099.3 whp
Audi RS2 936 whp
http://www.facebook.com/pages/AGs-i-Nor ... 0531972387" onclick="window.open(this.href);return false;
M5 Turbo 1099.3 whp
Audi RS2 936 whp
Re: Lotus Omega Prosjekt (Automote AS)
Detta och att bli våldtagen av mitt ex gjorde helt klart min morgon ! Big up!
Nås på 0730970524
e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm