BMW 340im m60b40 Vortech E30

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

BMW 340im m60b40 Vortech E30

Post by BmWkrille »

tyckte det var dags för mig o slänga upp en projekttråd också...

Svart 325 E30 -87a

M60b40 v8a från en bmw 740
Vortech kompressorkit från ess-tuning

Drivlina:
s62 crmo svänghjul (ca 5kg)
540 lamell och m5 s62 tryckplatta
Zf 5växl låda
E36 328 kardan
3.46 stora lamelldiffen HELT nyrenoverad
sviktstålaxlar på orginalknutar

Hjulupphängn o bromsar:
coilovers från K-sport runtom
Audi s3 skivor slitsade hålborrat
E34 540 ok
bak org
e34 540 huvodbromscylinder och servo
stålomspunna bromsslangar överallt
race bromsolja
Hydraulisk handbroms
justerbara hjulvinklar bak skall ordnas!
Brock B1 17" fälgar
bak:10.5" med 245puckar
fram 8.5" med 225puckar
på strippen: M/T slicks på kryssekerfälg


Övrigt:
5"varvräknare me shiftlight, oljetryck, soppatryck, lambda
m3 evo front med evo splitter
kolfiberhuv med e39 huvgångjärn
Sparco sportstolar
ev halvbur

ännu under konstruktion o allt är inte inhandlat så det uppdateras efterhand


bänkat:
406hk 607nm på 1.1bar
bästa ET 2009:
12.21sek 192blås 1,99sek 60fot

2011
460whp 550wnm 1,35bar


gamla maskin påväg ur
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

http://www.youtube.com/watch?v=P_t0OKi4eqs
Last edited by BmWkrille on 29 Jan 2013, 11:35, edited 8 times in total.
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Post by Ronnie AVR »

Bra där du fixa en tråd så men får se var som händer :D
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

Post by BmWkrille »

yeah! :D men bilen e ju långt efter alla monster åk här men fan, den har orkat svarva av ett par mm däck iår :)

ska snart riva maskin igen o bygga 3liter är de tänkt. lutar åt h-profil stakar o wiseco kolvar
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

Tuff bil. såg den i västervik, skulle själv ha kötr men vi skulle bara höja laddet :twisted: lite o mappa det sista kvällen innan vilket resulterad i kolvras. Vi stog och bytte kylarslang nära påfarten till e22an när ni rullade förbi.......
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

Post by BmWkrille »

Ajfan!! de va skit! :evil: var de ni i volvon?

själv så har jag haft flyt iår, har inte behövt röra en skruv sen jag mappa i maj. slet av växelspaken i västervik bara :twisted:

kom på där i stridens hetta att spaken går nog o använda i andra roliga hobby's också :D

Image

Men det löste sig, krängde på en förlängare o 27ans hylsa så blev de smutt :D

Image
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

stog med e30in mattsvart med en corvette c5bakom på en bussficka motsatt sida om ni kom på....
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

Post by BmWkrille »

efter en del mindre värmeproblem 2009 så har en fetare kylare hängts i. samtidigt fick tryckrören dras om lite.

Image

här syns gamla 2.5" ansl som lagts igen

Image

Image
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

Post by BmWkrille »

Känns som det är dags att uppdatera lite här!
Ska bli en helt ny motorsetup till iår med:
M51vev
H-profilstakar 130mm
M50 vanoskolvar
annan topp full med ppf godis
sc6262 billet turbo

rev isär pga att jag trodde att toppen var felportad, för i bänken hade jag en effekt-dipp vid 4500varv som inte gick att få bort med varken tändning eller soppa. gick och hosta o spotta vid 1500varv. Men vi har kommit fram till att det var inga fel alls på toppen utan jag har lyckats fått tag i limmets mega portade gamla insug :) fungera mindre bra!
finns till salu om nån vill ha.

Bromsarna har uppdaterats till iår också
750 e32 huvodbromscylinder
audi s3 312mm skivor
e38 4-kolvs brembo ok
30mm HR spacers

Image

samt monterat hydraulkrycka med launchknapp så man kan köra lite linelock

Image

Image

Ligger och väntar på laddtryck... :)
Image

...som dom ska få av denna lilla pjäs :twisted: sc6262a

Image

nytt grenrör ska byggas. smutt med v-band både in och ut på turbon!


Vill åka lite fortare än en låg 12a iår iaf!!
Last edited by BmWkrille on 06 Feb 2011, 18:02, edited 1 time in total.
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
User avatar
Mikael c
Posts: 296
Joined: 24 Sep 2007, 18:22
Location: Gotland

Post by Mikael c »

Jag tycker du skall ta upp bilen till avesta för att få en fin mapp nu när du lägger ner så mycket på maskin.

Du skall se att Ärtan fixar ditt haltech kanon.

Man kan inte mappa turbobilar på rullar utan motstånd blir bara pannkaka av allt ihop.
Mycket pengar man kastar i sjön om bilen spikar efter mappning när den tas ut på väg.
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

Passar skivorna rakt på navet?
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

Post by BmWkrille »

affe wrote:Passar skivorna rakt på navet?


Nej, jag har svarvat naven 1mm, sen borrat 2 nya hål till hjulbultar, 2 av dom passa

Jo det lär nog bli att släpa kärran till avesta i vår! hade hellst velat komma upp med ett Vipec istället och inte org fördelare men vad gör man när man inte lärt sig skita pengar än. :D
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

Post by BmWkrille »

Nu är bottendel ihop och i, väntar ännu hem toppen som ligger i Vetlanda.

PPF hylsa på veven
Image

I med nya lager och slänga i vev

Image
Image

Brickan fram svarvad
Image

Trevlig färg på smidda grejer :D
Image

På plats med ZF tdslåda och 328 kardan
Image

Pressat i nya puckar på sintern
Image

Sen måtta in en större oljekylare i fronten
Image

Sen blir det lite biffigare bränslesystem. walbro i tanken, 044 i serie, 12mm prisolrör fram och tillbaka samt an8 i motorytrymmet.
bygger om org-rail med an8 nippel i varje ände
Image

aeromotive an10 btr, filter och lite kopplingar, väntar ännu hem slang...
Image

Vi ska igång med grenrörs bygge snart också. lär väl bli lite knåp och få ihop en kollektor till v-band, men det ska nog gå det också :D

Bromsning i Avesta bokad den 30e maj!
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

Post by BmWkrille »

Kollektorn är klar nu! slipat och putsat så den är len som en barnrumpa inuti :D

Image

Image

Image

Väntar hem kopplingar till o44 pumpen så jag kan koppla färdigt bränslet. Soppa-relät ska bytas mot ett större, 100A samt grövre ström-matningar skall dras till varje pump
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
ploNe30
Posts: 425
Joined: 24 Jun 2008, 11:01
Location: Stockholm

Post by ploNe30 »

Ser fint ut!! Har du någon "jag är nöjd" effekt eller vad satsar du på? :D

Mvh
325IM ala M3 - Turbo
325IM 4dr Turbo =)
Gixxer 1000 k8
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

Post by BmWkrille »

Tackar! :) Siktar på en 5hundring på hjulen iaf, de borde gå men man får se. spridarna lär vara första flaskhalsen. men väl uppe på bromsning lär nog säkert avesta grabbarna lura på en större :D
ic'n kanske är i minsta laget också... får se som sagt
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

Post by BmWkrille »

Nu är grenröret färdigt iaf, ska bara dra upp wg röret i batterihyllan

Image

Image

Image

Sen har jag fått hem topp och insug som jag köpt av en här på forumet. Det enda problemet vara bara att den sk Catcam's värsta turbokam var en org kam. får väl hoppas det löser sig på bästa vis... kastar in en bild på kammarna. en enem z58 till vänster, sen "catcam" mitten, org m20 kam till höger...

Image
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
motec
Posts: 577
Joined: 15 Jul 2007, 16:38
Location: Gotland

Re: BMW 325im Turbo (328) -87

Post by motec »

Ser bra ut!

Upp med bilder på coatingen :)
Post Reply