BMW 340im m60b40 Vortech E30
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
BMW 340im m60b40 Vortech E30
tyckte det var dags för mig o slänga upp en projekttråd också...
Svart 325 E30 -87a
M60b40 v8a från en bmw 740
Vortech kompressorkit från ess-tuning
Drivlina:
s62 crmo svänghjul (ca 5kg)
540 lamell och m5 s62 tryckplatta
Zf 5växl låda
E36 328 kardan
3.46 stora lamelldiffen HELT nyrenoverad
sviktstålaxlar på orginalknutar
Hjulupphängn o bromsar:
coilovers från K-sport runtom
Audi s3 skivor slitsade hålborrat
E34 540 ok
bak org
e34 540 huvodbromscylinder och servo
stålomspunna bromsslangar överallt
race bromsolja
Hydraulisk handbroms
justerbara hjulvinklar bak skall ordnas!
Brock B1 17" fälgar
bak:10.5" med 245puckar
fram 8.5" med 225puckar
på strippen: M/T slicks på kryssekerfälg
Övrigt:
5"varvräknare me shiftlight, oljetryck, soppatryck, lambda
m3 evo front med evo splitter
kolfiberhuv med e39 huvgångjärn
Sparco sportstolar
ev halvbur
ännu under konstruktion o allt är inte inhandlat så det uppdateras efterhand
bänkat:
406hk 607nm på 1.1bar
bästa ET 2009:
12.21sek 192blås 1,99sek 60fot
2011
460whp 550wnm 1,35bar
gamla maskin påväg ur
http://www.youtube.com/watch?v=P_t0OKi4eqs
Svart 325 E30 -87a
M60b40 v8a från en bmw 740
Vortech kompressorkit från ess-tuning
Drivlina:
s62 crmo svänghjul (ca 5kg)
540 lamell och m5 s62 tryckplatta
Zf 5växl låda
E36 328 kardan
3.46 stora lamelldiffen HELT nyrenoverad
sviktstålaxlar på orginalknutar
Hjulupphängn o bromsar:
coilovers från K-sport runtom
Audi s3 skivor slitsade hålborrat
E34 540 ok
bak org
e34 540 huvodbromscylinder och servo
stålomspunna bromsslangar överallt
race bromsolja
Hydraulisk handbroms
justerbara hjulvinklar bak skall ordnas!
Brock B1 17" fälgar
bak:10.5" med 245puckar
fram 8.5" med 225puckar
på strippen: M/T slicks på kryssekerfälg
Övrigt:
5"varvräknare me shiftlight, oljetryck, soppatryck, lambda
m3 evo front med evo splitter
kolfiberhuv med e39 huvgångjärn
Sparco sportstolar
ev halvbur
ännu under konstruktion o allt är inte inhandlat så det uppdateras efterhand
bänkat:
406hk 607nm på 1.1bar
bästa ET 2009:
12.21sek 192blås 1,99sek 60fot
2011
460whp 550wnm 1,35bar
gamla maskin påväg ur
http://www.youtube.com/watch?v=P_t0OKi4eqs
Last edited by BmWkrille on 29 Jan 2013, 11:35, edited 8 times in total.
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
- Ronnie AVR
- Posts: 1348
- Joined: 07 Sep 2007, 16:58
- Location: STHLM
yeah! men bilen e ju långt efter alla monster åk här men fan, den har orkat svarva av ett par mm däck iår
ska snart riva maskin igen o bygga 3liter är de tänkt. lutar åt h-profil stakar o wiseco kolvar
ska snart riva maskin igen o bygga 3liter är de tänkt. lutar åt h-profil stakar o wiseco kolvar
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Ajfan!! de va skit! var de ni i volvon?
själv så har jag haft flyt iår, har inte behövt röra en skruv sen jag mappa i maj. slet av växelspaken i västervik bara
kom på där i stridens hetta att spaken går nog o använda i andra roliga hobby's också
Men det löste sig, krängde på en förlängare o 27ans hylsa så blev de smutt
själv så har jag haft flyt iår, har inte behövt röra en skruv sen jag mappa i maj. slet av växelspaken i västervik bara
kom på där i stridens hetta att spaken går nog o använda i andra roliga hobby's också
Men det löste sig, krängde på en förlängare o 27ans hylsa så blev de smutt
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
efter en del mindre värmeproblem 2009 så har en fetare kylare hängts i. samtidigt fick tryckrören dras om lite.
här syns gamla 2.5" ansl som lagts igen
här syns gamla 2.5" ansl som lagts igen
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Känns som det är dags att uppdatera lite här!
Ska bli en helt ny motorsetup till iår med:
M51vev
H-profilstakar 130mm
M50 vanoskolvar
annan topp full med ppf godis
sc6262 billet turbo
rev isär pga att jag trodde att toppen var felportad, för i bänken hade jag en effekt-dipp vid 4500varv som inte gick att få bort med varken tändning eller soppa. gick och hosta o spotta vid 1500varv. Men vi har kommit fram till att det var inga fel alls på toppen utan jag har lyckats fått tag i limmets mega portade gamla insug fungera mindre bra!
finns till salu om nån vill ha.
Bromsarna har uppdaterats till iår också
750 e32 huvodbromscylinder
audi s3 312mm skivor
e38 4-kolvs brembo ok
30mm HR spacers
samt monterat hydraulkrycka med launchknapp så man kan köra lite linelock
Ligger och väntar på laddtryck...
...som dom ska få av denna lilla pjäs sc6262a
nytt grenrör ska byggas. smutt med v-band både in och ut på turbon!
Vill åka lite fortare än en låg 12a iår iaf!!
Ska bli en helt ny motorsetup till iår med:
M51vev
H-profilstakar 130mm
M50 vanoskolvar
annan topp full med ppf godis
sc6262 billet turbo
rev isär pga att jag trodde att toppen var felportad, för i bänken hade jag en effekt-dipp vid 4500varv som inte gick att få bort med varken tändning eller soppa. gick och hosta o spotta vid 1500varv. Men vi har kommit fram till att det var inga fel alls på toppen utan jag har lyckats fått tag i limmets mega portade gamla insug fungera mindre bra!
finns till salu om nån vill ha.
Bromsarna har uppdaterats till iår också
750 e32 huvodbromscylinder
audi s3 312mm skivor
e38 4-kolvs brembo ok
30mm HR spacers
samt monterat hydraulkrycka med launchknapp så man kan köra lite linelock
Ligger och väntar på laddtryck...
...som dom ska få av denna lilla pjäs sc6262a
nytt grenrör ska byggas. smutt med v-band både in och ut på turbon!
Vill åka lite fortare än en låg 12a iår iaf!!
Last edited by BmWkrille on 06 Feb 2011, 18:02, edited 1 time in total.
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Jag tycker du skall ta upp bilen till avesta för att få en fin mapp nu när du lägger ner så mycket på maskin.
Du skall se att Ärtan fixar ditt haltech kanon.
Man kan inte mappa turbobilar på rullar utan motstånd blir bara pannkaka av allt ihop.
Mycket pengar man kastar i sjön om bilen spikar efter mappning när den tas ut på väg.
Du skall se att Ärtan fixar ditt haltech kanon.
Man kan inte mappa turbobilar på rullar utan motstånd blir bara pannkaka av allt ihop.
Mycket pengar man kastar i sjön om bilen spikar efter mappning när den tas ut på väg.
affe wrote:Passar skivorna rakt på navet?
Nej, jag har svarvat naven 1mm, sen borrat 2 nya hål till hjulbultar, 2 av dom passa
Jo det lär nog bli att släpa kärran till avesta i vår! hade hellst velat komma upp med ett Vipec istället och inte org fördelare men vad gör man när man inte lärt sig skita pengar än.
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Nu är bottendel ihop och i, väntar ännu hem toppen som ligger i Vetlanda.
PPF hylsa på veven
I med nya lager och slänga i vev
Brickan fram svarvad
Trevlig färg på smidda grejer
På plats med ZF tdslåda och 328 kardan
Pressat i nya puckar på sintern
Sen måtta in en större oljekylare i fronten
Sen blir det lite biffigare bränslesystem. walbro i tanken, 044 i serie, 12mm prisolrör fram och tillbaka samt an8 i motorytrymmet.
bygger om org-rail med an8 nippel i varje ände
aeromotive an10 btr, filter och lite kopplingar, väntar ännu hem slang...
Vi ska igång med grenrörs bygge snart också. lär väl bli lite knåp och få ihop en kollektor till v-band, men det ska nog gå det också
Bromsning i Avesta bokad den 30e maj!
PPF hylsa på veven
I med nya lager och slänga i vev
Brickan fram svarvad
Trevlig färg på smidda grejer
På plats med ZF tdslåda och 328 kardan
Pressat i nya puckar på sintern
Sen måtta in en större oljekylare i fronten
Sen blir det lite biffigare bränslesystem. walbro i tanken, 044 i serie, 12mm prisolrör fram och tillbaka samt an8 i motorytrymmet.
bygger om org-rail med an8 nippel i varje ände
aeromotive an10 btr, filter och lite kopplingar, väntar ännu hem slang...
Vi ska igång med grenrörs bygge snart också. lär väl bli lite knåp och få ihop en kollektor till v-band, men det ska nog gå det också
Bromsning i Avesta bokad den 30e maj!
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Kollektorn är klar nu! slipat och putsat så den är len som en barnrumpa inuti
Väntar hem kopplingar till o44 pumpen så jag kan koppla färdigt bränslet. Soppa-relät ska bytas mot ett större, 100A samt grövre ström-matningar skall dras till varje pump
Väntar hem kopplingar till o44 pumpen så jag kan koppla färdigt bränslet. Soppa-relät ska bytas mot ett större, 100A samt grövre ström-matningar skall dras till varje pump
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Tackar! Siktar på en 5hundring på hjulen iaf, de borde gå men man får se. spridarna lär vara första flaskhalsen. men väl uppe på bromsning lär nog säkert avesta grabbarna lura på en större
ic'n kanske är i minsta laget också... får se som sagt
ic'n kanske är i minsta laget också... får se som sagt
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Nu är grenröret färdigt iaf, ska bara dra upp wg röret i batterihyllan
Sen har jag fått hem topp och insug som jag köpt av en här på forumet. Det enda problemet vara bara att den sk Catcam's värsta turbokam var en org kam. får väl hoppas det löser sig på bästa vis... kastar in en bild på kammarna. en enem z58 till vänster, sen "catcam" mitten, org m20 kam till höger...
Sen har jag fått hem topp och insug som jag köpt av en här på forumet. Det enda problemet vara bara att den sk Catcam's värsta turbokam var en org kam. får väl hoppas det löser sig på bästa vis... kastar in en bild på kammarna. en enem z58 till vänster, sen "catcam" mitten, org m20 kam till höger...
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Re: BMW 325im Turbo (328) -87
Ser bra ut!
Upp med bilder på coatingen
Upp med bilder på coatingen