Vad i helsiki är V.E.M.S för något?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Vad i helsiki är V.E.M.S för något?
någon som kan berätta för en ovetande krille.... någon som kanske även kan visa var man hittar dessa för försäljning samt priser
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Kristian Brozinic
________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
kolla in www.ms-nordic.tk
Brox wrote:okidokei tack för tipsen men kan nån berätta hur de funkar på en bimmermotor? tex en lite nyare som m50? svårt o koppla in och hur är de med mappning o så.. kan man kanske köpa ett färdigutvecklat mjukvara åt styrsystemet?
Jag har VEMS på min M20, lite äldre men jag kör med Wastefire och det funkar skit bra faktiskt.
Mjukvaran åt "boxen" finns, den slipper du knåpa ihop
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Programvaran du mappar och konfigurerar med är samma som till MegaSquirt, alltså MegaTune - fast med speciella filer för att det ska fungera mot VEMS.
VEMS har stöd för två triggersignaler, och fungerar alltså utmärkt på en M50 som beroende på VANOS eller ej har olika givare för kamsynk.
Har man ett "missing-tooth" triggerhjul fram på veven, som på nyare M20 och M30, så kan man köra fördelarlöst även utan kamsynk - med separata enkla spolar eller dubbelspolar.
Det är mycket gör det själv över det här systemet precis som med MegaSquirt. Det är mycket tid man måste lägga ner på att förstå alla aspekter om man installerar det själv och det är givetvis enklare för någon som pysslat med motorstyrning och elektronik förut - om inte så är det bäst att man har hjälp av någon som kan. Jag har t.ex. hjälpt Peppe med hans installation.
Jag skulle säga att det blir bara så bra som installatören gör det.
Om jag skulle rangordna så är det bästa steget utöver VEMS att du köper ett Autronic SM4 av PPF och låter dom installera på din motor och mappar det åt dig. Det kostar betydligt mer än VEMS, men du sparar enormt med tid och rappel om du inte gjort allt rätt på en gång förstås.
Här är en liten how-to jag skrivit för installation på en E30 med M20-motor. Men det är egentligen väldigt generellt.. Det är Peppes bil på bilden.
-> http://savarturbo.se/~mattias/motor/vems_bmw_e30/
VEMS har stöd för två triggersignaler, och fungerar alltså utmärkt på en M50 som beroende på VANOS eller ej har olika givare för kamsynk.
Har man ett "missing-tooth" triggerhjul fram på veven, som på nyare M20 och M30, så kan man köra fördelarlöst även utan kamsynk - med separata enkla spolar eller dubbelspolar.
Det är mycket gör det själv över det här systemet precis som med MegaSquirt. Det är mycket tid man måste lägga ner på att förstå alla aspekter om man installerar det själv och det är givetvis enklare för någon som pysslat med motorstyrning och elektronik förut - om inte så är det bäst att man har hjälp av någon som kan. Jag har t.ex. hjälpt Peppe med hans installation.
Jag skulle säga att det blir bara så bra som installatören gör det.
Om jag skulle rangordna så är det bästa steget utöver VEMS att du köper ett Autronic SM4 av PPF och låter dom installera på din motor och mappar det åt dig. Det kostar betydligt mer än VEMS, men du sparar enormt med tid och rappel om du inte gjort allt rätt på en gång förstås.
Här är en liten how-to jag skrivit för installation på en E30 med M20-motor. Men det är egentligen väldigt generellt.. Det är Peppes bil på bilden.
-> http://savarturbo.se/~mattias/motor/vems_bmw_e30/