Vad i helsiki är V.E.M.S för något?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Brox

Vad i helsiki är V.E.M.S för något?

Post by Brox »

någon som kan berätta för en ovetande krille.... någon som kanske även kan visa var man hittar dessa för försäljning samt priser

Tack på förhand!
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
stian329

Post by stian329 »

Versatile Engine Management System
E30 M3
knotan

Post by knotan »

Henka.

Post by Henka. »

Här finns också lite info: http://www.vems.hu
Henrik Back
Brox

Post by Brox »

okidokei tack för tipsen :) men kan nån berätta hur de funkar på en bimmermotor? tex en lite nyare som m50? svårt o koppla in och hur är de med mappning o så.. kan man kanske köpa ett färdigutvecklat mjukvara åt styrsystemet?
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
peppe
Moderator

Post by peppe »

Brox wrote:okidokei tack för tipsen :) men kan nån berätta hur de funkar på en bimmermotor? tex en lite nyare som m50? svårt o koppla in och hur är de med mappning o så.. kan man kanske köpa ett färdigutvecklat mjukvara åt styrsystemet?

Jag har VEMS på min M20, lite äldre men jag kör med Wastefire och det funkar skit bra faktiskt.

Mjukvaran åt "boxen" finns, den slipper du knåpa ihop :)
Mattias Sandgren

Post by Mattias Sandgren »

Programvaran du mappar och konfigurerar med är samma som till MegaSquirt, alltså MegaTune - fast med speciella filer för att det ska fungera mot VEMS.

VEMS har stöd för två triggersignaler, och fungerar alltså utmärkt på en M50 som beroende på VANOS eller ej har olika givare för kamsynk.
Har man ett "missing-tooth" triggerhjul fram på veven, som på nyare M20 och M30, så kan man köra fördelarlöst även utan kamsynk - med separata enkla spolar eller dubbelspolar.

Det är mycket gör det själv över det här systemet precis som med MegaSquirt. Det är mycket tid man måste lägga ner på att förstå alla aspekter om man installerar det själv och det är givetvis enklare för någon som pysslat med motorstyrning och elektronik förut - om inte så är det bäst att man har hjälp av någon som kan. Jag har t.ex. hjälpt Peppe med hans installation.
Jag skulle säga att det blir bara så bra som installatören gör det.

Om jag skulle rangordna så är det bästa steget utöver VEMS att du köper ett Autronic SM4 av PPF och låter dom installera på din motor och mappar det åt dig. Det kostar betydligt mer än VEMS, men du sparar enormt med tid och rappel om du inte gjort allt rätt på en gång förstås.

Här är en liten how-to jag skrivit för installation på en E30 med M20-motor. Men det är egentligen väldigt generellt.. Det är Peppes bil på bilden.
-> http://savarturbo.se/~mattias/motor/vems_bmw_e30/

Image
Flaxis

Post by Flaxis »

peppe wrote:Vad smutsig bilen var :)

Tycker det ser lite rejsigt ut 8)
//Flaxis
förvirrad!!!
peppe
Moderator

Post by peppe »

Flaxis wrote:
peppe wrote:Vad smutsig bilen var :)

Tycker det ser lite rejsigt ut 8)
//Flaxis

Ja, men bara lite :)
Brox

Post by Brox »

Tack så hemskt mycket för att ni tog er tid o berättade allt =D

Men det verkar vara rätt komplicerat och tidskrävande... ppfs piggyback system kanske är enklare när de väl släpps?
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
Post Reply