Överladda 323 E46?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
matte_k_
Posts: 3
Joined: 21 Nov 2005, 09:47
Location: Kalmar/Öland

Överladda 323 E46?

Post by matte_k_ »

Frågade om detta tidigare, han inte få nåt riktigt kläm på de förens sidan raderades o startadess om.

Frågan är då...Överladda en 323 motor -99 (vet inte vad motorbeteckningen e på dom) Funkar de, blocken e väl rätt klena har jag fått för mig?

Turbo lr Kompressor, för och naktdelar? De som säljer Kompressorsatser till dessa bilar hävdar att 350hk och de håller, vilket jag e väldigt skäptisk till då jag har för mig att jag hört att blocket ger upp vid dryga halvkilot?

Hade vatt kul men håller de inte får man väl nöja sig med den gamla -84:an me snurra, de går ju fint ännu ;)

MVH Mattias
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

gängorna i blocket till topplocksbultarna ger sej. brukar hålla för 0,5 bar ellerl liknande har ja förmej.

motorn heter förövrigt m52b23

bättre om du utgår från nån M50 med gjutgärnsblock.

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Om det enbart är gängorna som går så är ju det enkelt fixat med helicoil gängor, mycket starkare än original...
jag har för mig att blocket spricker om det är alu..
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

har oxå tänkt på det med innsatsgängor, men ja tror inte att det blir tillrekligt starkt.

får väll göra lite olika tester på skrotade block.

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Vi gör stora pumpar på jobbet i både gjutjärn, aluminium, rostfritt, brons, titan mm och i alla som ska dras hårdare och va extra stabila sätter vi i helicoil i!
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

det gör vi oxå, fast i titan =)

frågan e ju bara om det finns tillrekligt med gods att sätta i en större insatsgänga.

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Det är cylinderväggarna som går sönder.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Är alla BMWs nyare 6or i alu? Och isf, är det samma problem med de större motorerna?
matte_k_
Posts: 3
Joined: 21 Nov 2005, 09:47
Location: Kalmar/Öland

Post by matte_k_ »

Hade de enbart varig gängorna i blocket så hade de som sagt varit en baggis att fixa om godset runtomkring tillät, men sam Andreas säger, blocket spricker...då e de ju inte att tänka på. Kanske en kompressor som laddar 0,4... de blir ju lite mer snurr i maskin iaf :D Sen när man vill åka på då får man väl ta ut gamla m20b23 ur garaget ist

"de var bättre förr" :lol:
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Dom flesta nyare har alufoder.
Snurrbo
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 15:55
Location: Sölvesborg

Post by Snurrbo »

Borde inte sprickrisken minska avsevärt med lite blockfiller ? :roll:
Simon__
Posts: 67
Joined: 20 Nov 2005, 14:12
Location: Sala

Post by Simon__ »

Går det inte att borra upp och sätta i stålfoder?
BMW über alles.
Post Reply