SPL_Racing wrote:
Pris då, 30-50 tänker jag mig, med så lite mil på mätarn som möjligt och så driftsäker/bra som det bara går
Kommer till 70% mest gå mellan hem å jobbet å nån sväng till garaget å gymmet. alltså, 0,5-2 mils resor!
alternativen:
vw caddy/skoda - blir äldre karossen å känns lite gammalt/tråkigt.
opel combo - opel??
Renault kangoo - posten använder ju dessa, så kanske e bra?
Peugot partner - ?
Citroen berlingo - ?
Fiat doblo / ....... - ?
Seat Inca - ?
Nissan kubistar - ?
Ni fattar
E ju en djungel där ute me bilar!!
Tacksam för all hjälp å erfarenheter!
Sen undrar jag även hur skatten är på dieslarna, för vill ju helst åka det fast är det på tok för hög skatt känns det inte aktuellt
MVH/Jonis
Transportbil är inte så tokigt, jag började min transportbilsbana med att köpa en Berlingo när jag o dåvarande sambon bodde på landet och jag ledsnade på att köra bråte i 540;n jag hade då.
Haft lite olika, provat lite andra och har landat på en Caddy, nyare varianten som jag trivs väldigt bra med.
Som du säger så ryms den inte i budgeten, de ligger fortfarande lite högt även om jag sett långmilade och bensinare för 50-70K
*Caddy/Inca/Combo är ju småbilar med ett stort skåp påskarvat vilket jag tycker är lite negativt.
Vill man åka turbodiesel för låga pengar (~20k) så är det ändå här man ska kika.
*Renault Kangoo/Nissan Kubistar är samma lika med olika emblem.
Inte helt imponerad av Renaulterna iaf, lite smäckiga.
*Fiaten.. ingen aning, men de är inte så vanliga och jag gissar på att det finns en god anledning.. Tillgången på delar begagnat/även pirat känns lite begränsat.
*Av dem du listar så skulle jag slå ett slag för Citroen Berlingo/ Peugeot Partner.
Fördelarna som jag ser det, de är från början byggda som en skåpbil, man sitter lite högre än i Caddy/Inca/Combo och det är god reservdelstillgång. Vettig kvalitet med.
Diesel ska du ju så klart ha, och jag rekomenderar att du köper en Hdi (turbodiesel) dels för effekten, men mest för utväxlingen då 1,9d varianterna varvar rätt bra över 100-110 vilket blir lite drygt om man ska ut på motorvägen.
Skatten brukar landa på ~ 3000 för en diesel och runt hälften för en bensinare.
Ett sidospår:
Åker du cross så kan du ta en kik på Citroen Jumpy/Peugeot Expert.
En storlek större, utan att vara jättestor. 3-sitsig dessutom.
Den är inte så vacker men det går in en cross i skåpet och det gör det inte i någon av de ovanstående eller ens nyare caddyn.
Sen oavsett vad du väljer så är det väl det vanliga med att undvika de värsta (läs "sönderkörda av hantverkare") bilarna.
Vill du pyssla lite själv kan det ibland finnas prisvärda varianter på Kvd.se
Se dock upp så det inte drar iväg på slutet i budgivningen samt att priserna ofta ligger på +moms o inropsavg.
Hoppas det varit till någon hjälp..