Hjälp med val av "Arbetsbil"
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Hjälp med val av "Arbetsbil"
Finns ju säkert en hel del expertis här på forumet ang detta!
Kan börja med att säga bakgrund och tanken med bilvalet.
Hon skaffade sig en golf femma nu å då ja e trött på skräp bilar så tänkte jag skaffa något "bättre" och eftersom de hade varit bra å ha en bil som e både praktiskt och soppa snål så faller det troligtvis på en bil i "caddy" klassen
Pris då, 30-50 tänker jag mig, med så lite mil på mätarn som möjligt och så driftsäker/bra som det bara går
Kommer till 70% mest gå mellan hem å jobbet å nån sväng till garaget å gymmet. alltså, 0,5-2 mils resor!
alternativen:
vw caddy/skoda - blir äldre karossen å känns lite gammalt/tråkigt.
opel combo - opel??
Renault kangoo - posten använder ju dessa, så kanske e bra?
Peugot partner - ?
Citroen berlingo - ?
Fiat doblo / ....... - ?
Seat Inca - ?
Nissan kubistar - ?
Ni fattar
E ju en djungel där ute me bilar!!
Tacksam för all hjälp å erfarenheter!
Sen undrar jag även hur skatten är på dieslarna, för vill ju helst åka det fast är det på tok för hög skatt känns det inte aktuellt
MVH/Jonis
Kan börja med att säga bakgrund och tanken med bilvalet.
Hon skaffade sig en golf femma nu å då ja e trött på skräp bilar så tänkte jag skaffa något "bättre" och eftersom de hade varit bra å ha en bil som e både praktiskt och soppa snål så faller det troligtvis på en bil i "caddy" klassen
Pris då, 30-50 tänker jag mig, med så lite mil på mätarn som möjligt och så driftsäker/bra som det bara går
Kommer till 70% mest gå mellan hem å jobbet å nån sväng till garaget å gymmet. alltså, 0,5-2 mils resor!
alternativen:
vw caddy/skoda - blir äldre karossen å känns lite gammalt/tråkigt.
opel combo - opel??
Renault kangoo - posten använder ju dessa, så kanske e bra?
Peugot partner - ?
Citroen berlingo - ?
Fiat doblo / ....... - ?
Seat Inca - ?
Nissan kubistar - ?
Ni fattar
E ju en djungel där ute me bilar!!
Tacksam för all hjälp å erfarenheter!
Sen undrar jag även hur skatten är på dieslarna, för vill ju helst åka det fast är det på tok för hög skatt känns det inte aktuellt
MVH/Jonis
Five Star Racing!
Jonas Jonis Abrahamsson.
0736-785263
http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http:// Mina Vänner o Familj
CIVINCO
mfl
----->> http://www.garaget.org/325i" onclick="window.open(this.href);return false; <<-----
Jonas Jonis Abrahamsson.
0736-785263
http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http:// Mina Vänner o Familj
CIVINCO
mfl
----->> http://www.garaget.org/325i" onclick="window.open(this.href);return false; <<-----
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
Re: Hjälp med val av "Arbetsbil"
SPL_Racing wrote:Finns ju säkert en hel del expertis här på forumet ang detta!
Kan börja med att säga bakgrund och tanken med bilvalet.
Hon skaffade sig en golf femma nu å då ja e trött på skräp bilar så tänkte jag skaffa något "bättre" och eftersom de hade varit bra å ha en bil som e både praktiskt och soppa snål så faller det troligtvis på en bil i "caddy" klassen
Pris då, 30-50 tänker jag mig, med så lite mil på mätarn som möjligt och så driftsäker/bra som det bara går
Kommer till 70% mest gå mellan hem å jobbet å nån sväng till garaget å gymmet. alltså, 0,5-2 mils resor!
alternativen:
vw caddy/skoda - blir äldre karossen å känns lite gammalt/tråkigt.
opel combo - opel??
Renault kangoo - posten använder ju dessa, så kanske e bra?
Peugot partner - ?
Citroen berlingo - ?
Fiat doblo / ....... - ?
Seat Inca - ?
Nissan kubistar - ?
Ni fattar
E ju en djungel där ute me bilar!!
Tacksam för all hjälp å erfarenheter!
Sen undrar jag även hur skatten är på dieslarna, för vill ju helst åka det fast är det på tok för hög skatt känns det inte aktuellt
MVH/Jonis
Jag leasade en Peugot Expert -05 diesel i början av vintern.
Mycket mer bil än dom du funderar på.
Jag betalar 1500:-/månad i tre år (med restvärde) utan kontantinsats.
Ju nyare dieselbil..ju mindre skatt.
Nackdelen är dock att den alldrig blir varm vid kortare resor.
Renault kangoo tycker jag är ett jävla skit.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
Re: Hjälp med val av "Arbetsbil"
SPL_Racing wrote:
Renault kangoo - posten använder ju dessa, så kanske e bra?
MVH/Jonis
det är planetens sämsta fordon. tror inte någon postbil överlevt så många år i tjänst. vill du ha en kangoo så kan du nog gå in på valfri skrot och hitta fler där än du kan i bilhallarna.
allt går sönder alltid. växellådsbyten sker ofta och motorbyten är inte ovanliga.
posten måste skrivit någon form av avtal på en period eftersom de inte ger upp.
Re: Hjälp med val av "Arbetsbil"
SPL_Racing wrote:
Pris då, 30-50 tänker jag mig, med så lite mil på mätarn som möjligt och så driftsäker/bra som det bara går
Kommer till 70% mest gå mellan hem å jobbet å nån sväng till garaget å gymmet. alltså, 0,5-2 mils resor!
alternativen:
vw caddy/skoda - blir äldre karossen å känns lite gammalt/tråkigt.
opel combo - opel??
Renault kangoo - posten använder ju dessa, så kanske e bra?
Peugot partner - ?
Citroen berlingo - ?
Fiat doblo / ....... - ?
Seat Inca - ?
Nissan kubistar - ?
Ni fattar
E ju en djungel där ute me bilar!!
Tacksam för all hjälp å erfarenheter!
Sen undrar jag även hur skatten är på dieslarna, för vill ju helst åka det fast är det på tok för hög skatt känns det inte aktuellt
MVH/Jonis
Transportbil är inte så tokigt, jag började min transportbilsbana med att köpa en Berlingo när jag o dåvarande sambon bodde på landet och jag ledsnade på att köra bråte i 540;n jag hade då.
Haft lite olika, provat lite andra och har landat på en Caddy, nyare varianten som jag trivs väldigt bra med.
Som du säger så ryms den inte i budgeten, de ligger fortfarande lite högt även om jag sett långmilade och bensinare för 50-70K
*Caddy/Inca/Combo är ju småbilar med ett stort skåp påskarvat vilket jag tycker är lite negativt.
Vill man åka turbodiesel för låga pengar (~20k) så är det ändå här man ska kika.
*Renault Kangoo/Nissan Kubistar är samma lika med olika emblem.
Inte helt imponerad av Renaulterna iaf, lite smäckiga.
*Fiaten.. ingen aning, men de är inte så vanliga och jag gissar på att det finns en god anledning.. Tillgången på delar begagnat/även pirat känns lite begränsat.
*Av dem du listar så skulle jag slå ett slag för Citroen Berlingo/ Peugeot Partner.
Fördelarna som jag ser det, de är från början byggda som en skåpbil, man sitter lite högre än i Caddy/Inca/Combo och det är god reservdelstillgång. Vettig kvalitet med.
Diesel ska du ju så klart ha, och jag rekomenderar att du köper en Hdi (turbodiesel) dels för effekten, men mest för utväxlingen då 1,9d varianterna varvar rätt bra över 100-110 vilket blir lite drygt om man ska ut på motorvägen.
Skatten brukar landa på ~ 3000 för en diesel och runt hälften för en bensinare.
Ett sidospår:
Åker du cross så kan du ta en kik på Citroen Jumpy/Peugeot Expert.
En storlek större, utan att vara jättestor. 3-sitsig dessutom.
Den är inte så vacker men det går in en cross i skåpet och det gör det inte i någon av de ovanstående eller ens nyare caddyn.
Sen oavsett vad du väljer så är det väl det vanliga med att undvika de värsta (läs "sönderkörda av hantverkare") bilarna.
Vill du pyssla lite själv kan det ibland finnas prisvärda varianter på Kvd.se
Se dock upp så det inte drar iväg på slutet i budgivningen samt att priserna ofta ligger på +moms o inropsavg.
Hoppas det varit till någon hjälp..
Jag hade nog tittat lite mer åt pickup hållet.
Finns en del hyffsat fina L200, King Cab med mera för dom pengarna.
4x4 skadar ju inte heller.
/J
Finns en del hyffsat fina L200, King Cab med mera för dom pengarna.
4x4 skadar ju inte heller.
/J
Jesus is coming.................LOOK BUSY!!!
+46 705702945 för den som vill nå mig på telefon.
http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
+46 705702945 för den som vill nå mig på telefon.
http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Hej jag skruvar med firmans bilar, vi har berlingo transporter caddy jumpy jumper expert.
Min mening är att berlingon är det mest fel på och känns rappligast peugot lemans expert dom har fungerat lite bättre. Jag kör en citroen jumper dvs 3 sitsig lite stärre än berlingo, den är mycket robustare och piggare än de andra bilarna på firman rymligare vid förar platsen med. Klart godkänd firma bil det är en 04a
Min mening är att berlingon är det mest fel på och känns rappligast peugot lemans expert dom har fungerat lite bättre. Jag kör en citroen jumper dvs 3 sitsig lite stärre än berlingo, den är mycket robustare och piggare än de andra bilarna på firman rymligare vid förar platsen med. Klart godkänd firma bil det är en 04a
072 931 6764
Instagram novasikko
Instagram novasikko
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
Re: Hjälp med val av "Arbetsbil"
Laban wrote:Ett sidospår:
Åker du cross så kan du ta en kik på Citroen Jumpy/Peugeot Expert.
En storlek större, utan att vara jättestor. 3-sitsig dessutom.
Den är inte så vacker .......................
Den finn som Fiat också.
Frågan är om inte Belingon också är samma som Fiat...eller.
Vackra är dom inte. Men det går att få lite stil på dom, om man väljer rätt färg.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
Re: Hjälp med val av "Arbetsbil"
ButterflyRacing wrote:Laban wrote:Ett sidospår:
Åker du cross så kan du ta en kik på Citroen Jumpy/Peugeot Expert.
En storlek större, utan att vara jättestor. 3-sitsig dessutom.
Den är inte så vacker .......................
Den finn som Fiat också.
Frågan är om inte Belingon också är samma som Fiat...eller.
Vackra är dom inte. Men det går att få lite stil på dom, om man väljer rätt färg.
Trampade jag på en öm tå?
Med tanke på att du hakat upp dig på att jag kritiserade utseendet snarare än att jag i nästa andetag framhöll att det var en synnerligen praktisk vagn.
Laban wrote:Åker du cross så kan du ta en kik på Citroen Jumpy/Peugeot Expert.
En storlek större, utan att vara jättestor. 3-sitsig dessutom.
Den är inte så vacker men det går in en cross i skåpet och det gör det inte i någon av de ovanstående eller ens nyare caddyn.
Visst, de finns som Fiat med, Scudo.. ingen dussinvagn..
Att Berlingo/Partnern skulle vara som en Fiat håller jag inte med om, men visst, det är klart att det är subjektivt..trådskaparen frågade och det är mitt val utifrån de bilar som nämndes baserat på de erfarenheter jag har när jag kommit i kontakt med dem.
Sen får man ju komma i håg att trådskaparen har en viss budget med, om jag inte hade behövt tänka på pengarna så är rekomendationen en Caddy 04- partisk.. absolut.
Går att få att se vettig ut, utan att tänka på färg
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
Re: Hjälp med val av "Arbetsbil"
Laban wrote:
Trampade jag på en öm tå?
Med tanke på att du hakat upp dig på att jag kritiserade utseendet snarare än att jag i nästa andetag framhöll att det var en synnerligen praktisk vagn.
Nej...inte alls.
Dom är skitfula i vitt med firmareklam.
Dock tycker jag att min ser helt ok ut
Laban wrote:
Sen får man ju komma i håg att trådskaparen har en viss budget med, om jag inte hade behövt tänka på pengarna så är rekomendationen en Caddy 04- partisk.. absolut.
Går att få att se vettig ut, utan att tänka på färg
Absolut. Jag kände bara igen mej i behovet.
Jag kom fram till att det är en bättre affär att betala 1500:-/månad för en nyare bil med lägra skatt.
Istället för att skruva i gammalt.
Men det är bara jag som spånar.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
Re: Hjälp med val av "Arbetsbil"
ButterflyRacing wrote:
Nej...inte alls.
Dom är skitfula i vitt med firmareklam.
Dock tycker jag att min ser helt ok ut
Absolut. Jag kände bara igen mej i behovet.
Jag kom fram till att det är en bättre affär att betala 1500:-/månad för en nyare bil med lägra skatt.
Istället för att skruva i gammalt.
Men det är bara jag som spånar.
Håller med, vit måste ju vara någon form av standardfärg inom firmabilssvängen..
Absolut, gör mycket med lite fälgar, båge o sådant.
Ang skatten så är det delvis sant, på personbilar har det varit utsläppsbaserad fordonsskatt sedan 2006
Men på lätta lastbilar så kom det först nu, och då på bilar som registreras 1 jan 2011 ->
Så är det en lätt lastbil så är det viktbaserad skatt oavsett årsmodell, ja såvida man inte handlar nytt då..
Men sedan finns det ju andra fördelar med nyare modeller, tekniken har ju gått framåt så det märks ju både i förbrukning körbarhet o komfort med nyare vagnar.
Fifan, får tacka för alla sköna och bra svar från alla
Så tack vare den tråden fick jag nu fler tankar och fastnade även för en av bilarna, inte pga utseendet iofs
Jumpyn har många fördelar, storleken å att den faktiskt är tresittsig, det trodde jag ingen av dom "mindre" bilarna var!
Priset är inte helt fel heller, utan tvärtom så ligger det jätte bra till i budgeten!
Å sen om skatten inte passerar 3k med för många kronor kan man ju leva med det helt klart, för diesel e ju kung!!
Här är en som dessutom finns i närheten av mig:
http://www.blocket.se/goteborg/Bra_jump ... ?ca=15&w=3
Hade varit kung å fått tag på en med webasto AC drag å lite skåp/hyllor i skåpet, å även elhiss å såna bra å ha saker!
FRÅOR: ser ju att det är 5-bultat på jumpyn, det råkar inte va 5/120? (hmmmm hmm hmm 19" )
är det "facelift" f.o.m 2004?
MVH/Jonis
Så tack vare den tråden fick jag nu fler tankar och fastnade även för en av bilarna, inte pga utseendet iofs
Jumpyn har många fördelar, storleken å att den faktiskt är tresittsig, det trodde jag ingen av dom "mindre" bilarna var!
Priset är inte helt fel heller, utan tvärtom så ligger det jätte bra till i budgeten!
Å sen om skatten inte passerar 3k med för många kronor kan man ju leva med det helt klart, för diesel e ju kung!!
Här är en som dessutom finns i närheten av mig:
http://www.blocket.se/goteborg/Bra_jump ... ?ca=15&w=3
Hade varit kung å fått tag på en med webasto AC drag å lite skåp/hyllor i skåpet, å även elhiss å såna bra å ha saker!
FRÅOR: ser ju att det är 5-bultat på jumpyn, det råkar inte va 5/120? (hmmmm hmm hmm 19" )
är det "facelift" f.o.m 2004?
MVH/Jonis
Five Star Racing!
Jonas Jonis Abrahamsson.
0736-785263
http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http:// Mina Vänner o Familj
CIVINCO
mfl
----->> http://www.garaget.org/325i" onclick="window.open(this.href);return false; <<-----
Jonas Jonis Abrahamsson.
0736-785263
http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http:// Mina Vänner o Familj
CIVINCO
mfl
----->> http://www.garaget.org/325i" onclick="window.open(this.href);return false; <<-----
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
Hollizini wrote:SPL_Racing wrote:FRÅOR: ser ju att det är 5-bultat på jumpyn, det råkar inte va 5/120? (hmmmm hmm hmm 19" )
är det "facelift" f.o.m 2004?
MVH/Jonis
CITROEN Jumpy 97- - 5*098 31 58,1 B14x1,50
Mvh.
Ja...det är ett hopplöst bultmönster...och man plir väl ruinerad om msn sks köpa bultar så man kan använda 5x100.
Jag kommer köpa speacers....til 5x120
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57