Kost och träningstråden -motpol till bakfylletråden

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Thörn

Kost och träningstråden -motpol till bakfylletråden

Post by Thörn »

Tror många med mig fått sig den spark i röven som behövdes för att inte bara trimma bilen utan även kroppen :) bl.a. av den tråd som tyvärr ballade ur så låt oss hålla denna på en bra nivå. Intresse och massor av kunskap finns ju härinne!

Läste lite intressant i GP angående protein som blivigt en mångmiljonindustri, tas tydligen fram från sådant de gjorde djurfoder av tidigare men med fina förtjänster istället som kosttillskott.

Bland tränande människor som vill bygga muskler är proteiner i form av pulver en storsäljare.

- Det har funnits en del studier som visat att mer proteinpulver ger mer muskler. Det har man tolkat som att proteinpulver ökar muskelmassan. Men dessa studier är gjorda på människor som inte får i sig tillräckligt med kalorier. Då måste kroppen använda sig av proteiner som energikälla. Men det är helt onödigt, ungefär som att elda med det finaste möbelvirket för att hålla huset varmt, säger Åsa Brugård Konde.

:o :?

Hela artikeln:
http://www.gp.se/konsument/1.522447-int ... et-protein

En professor i näringslära om samma sak
http://www.gp.se/konsument/1.523841-sam ... vanlig-mat

Åsikter om ämnet?
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Grefven

Post by Grefven »

Hade åsa den fysiken du eftersträvar eftersom du valde att lyssna på henne?

Läs inte dagstidningar. Du vet väl vilken inställning journalister har och vilken form de är stöpta i? Hela artickeln fokuserar på att någon plötaligt tjänar pengar. Viket är jättefult i sverige.

Kommunister...
Thörn

Post by Thörn »

Läs den andra artikel hon eg. refererar till den är aningen mer vetenskaplig.
Kan tänka mig att på vanlig motionsnivå är det inte är så avgörande, men just om man vill bygga muskelmassa så är det en fördel.

Finns någon beräkning hur mycket protein man kan tillgodogöra sig exempelvis om man förbränner xxxx kalorier på en träning och väger xxxkg

Eller är det helt utifrån vilken träning man kört, nivå av nedbrytning/träningsvärk osv?

Sant om journalister/pomfrittkroppar/kommunister :)
Rsjerry

Post by Rsjerry »

Jag ser bara till mig själv och hur resultaten ökade när jag fick i mig rätt mängd protein så något annat tror jag inte på!!

:)
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
odd

Post by odd »

bra Thörn att göra en ny tråd! hoppas den får vara seriös nu.
och hoppas bullen orkar göra lika många informativa inlägg igen!
E30 M50 Turbo

070-554 85 15
Grefven

Post by Grefven »

odd wrote:bra Thörn att göra en ny tråd! hoppas den får vara seriös nu.
och hoppas bullen orkar göra lika många informativa inlägg igen!

kunde inte låta bli det inlägget jag gjorde för att mainstream folk och journalister inte begriper sig på att låta bli att diskutera saker de inte reder ut.

som när svenska bilreportrar sa "men corvette c6 zr1 är som vanligt när det gäller amerikanska bilar bara en massa muskler men inget man kan svänga med"

men den satte 7,2x på ringen....

har de provat bilen ö.h.t?

har Åsa öht provat att kontinuerligt ligga på 2gram protein per kilo kroppsvikt över en tid och kännt på den enorma skillnaden av muskler och styrka man får?

sen om hon inte anser att man behöver det är ju en annan femma. jag tycker inte man behöver spela fotboll. ändå bygger de stora arenor för onödiga pengar.

detta var mitt sista inlägg i denna tråden. jag är enormt upplyst i ämnet och kan backa upp allt jag säger. jag har typ 50 inlägg kvar innan jag drar . kommer ha svårt att inte läsa denna tråden fram tills dess. så gör mig inte besviken nu.

se alltid till verkligheten.

ställ alltid några frågor till dig själv.

1: den metoden jag har nu, ger den mig det resultat jag önksar?

2: är tipsaren en idiot som pluggat på wiki ett tag eller bara i behov av att yttra sig oavsett hur insatt denna är i ämnet?

3: det finns principer, politik och trender (även religion, men inte så vanligt här i landet när det kommer till att avgöra beslut). något som styr folk som satan. vissa kan blunda helt för sanningen för att det inte är trendigt nog att göra på det viset. likaså kan politik styra en att tycka mot vad som egentligen är det rätta och principer att hålla på något man alltid trott på kan oxå få folk att neka en sanning.

inga av de personligheterna är något ämne för att bygga muskler.

men viktigaste av allt. motivera er! istället för att diskutera korkade artiklar, ingen har blivit stor och stark av att läsa om träning.

Ät, ner på gymmet. smäck i en Hatebreed skiva på go volym och viktigast av allt. slam another plate on!

Hard n heavy all year around baby.
Andreas K

Post by Andreas K »

Jag tycker många artiklar glömmer av att särskilja vad som är rätt kost för rätt ändamål utan pratar bara om rätt kost som en universallösning, typ i tidningar osv.

Ska du gå ner i vikt är det ju ett kaloriunderskott man strävar efter primärt, c-vitamin, fibrer och annat nyttigt är sekundärt i just det avseendet.

Ska du må bättre dvs vara mindre dåsig, piggare så är det ju bra ämnen typ vitaminer som är det primära

Ska man öka i styrka är ju protein primärt osv.

Ska man springa maraton så är det ju andra parametrar som är viktiga.

Anna Skiperkosten ger ingen vinnare på gymmet.
Thörn

Post by Thörn »

Andreas K wrote:Jag tycker många artiklar glömmer av att särskilja vad som är rätt kost för rätt ändamål utan pratar bara om rätt kost som en universallösning, typ i tidningar osv.

Ska du gå ner i vikt är det ju ett kaloriunderskott man strävar efter primärt, c-vitamin, fibrer och annat nyttigt är sekundärt i just det avseendet.

Ska du må bättre dvs vara mindre dåsig, piggare så är det ju bra ämnen typ vitaminer som är det primära

Ska man öka i styrka är ju protein primärt osv.

Ska man springa maraton så är det ju andra parametrar som är viktiga.

Anna Skiperkosten ger ingen vinnare på gymmet.

Precis vad jag tänkte, de särskiljer liksom inte en som vill gå ner i vikt och en som vill bygga muskler.

Min svaghet har alltid varit vadmuskler, samma som min brorsa fast han är 10ggr värre :)
Den enda träning man märkt av hyfsad skillnad där har visat sig vara löpträningen. Lite kul när man blivigt såppas intresserad av det hela så man googlade häromdagen om det så verkar vara ett rätt vanligt "problem", tydligen rätt speciella muskler i dom små rackarna.
Frågan är om man skall skita i vadpressen helt i mitt fall och springa mer istället när jag ändå springer. Blir ju trött när man läser om folk som tränat aphårt på dom i viktmaskiner i åratal men inget hänt :)
_2499

Post by _2499 »

Reggade mig på kolo men det var fan dumt gjort... Håller mig till denna tråden istället, och grefven, du stannar! :lol:

Är snart dags att jobba en vecka och då blir det andra tider jämfört med skolan, hur ska jag äta då?

05.30 frukost
06.00 Jobb
09.00 frukost igen
13.36 jobb slut
14.00 mellanmål
14.30 träning, gainer efteråt
15.00 middag
20.00 kvällsmat

Ser detta ok ut? vet att mellan andra frukosten och mellanmålet är jag rätt hungrig. Tips på något lätt man kan smälla i sig fort, men ändå mättar lite?
M-techer

Post by M-techer »

Thörn wrote:Frågan är om man skall skita i vadpressen helt i mitt fall och springa mer istället när jag ändå springer. Blir ju trött när man läser om folk som tränat aphårt på dom i viktmaskiner i åratal men inget hänt :)

Varför inte kombinera. Finns ju andra fördelar med löpning.
Aaah det är rätt stökigt...

0709-854845.
Ludde_

Post by Ludde_ »

_2499 wrote:Reggade mig på kolo men det var fan dumt gjort... Håller mig till denna tråden istället, och grefven, du stannar! :lol:

Är snart dags att jobba en vecka och då blir det andra tider jämfört med skolan, hur ska jag äta då?

05.30 frukost
06.00 Jobb
09.00 frukost igen
13.36 jobb slut
14.00 mellanmål
15.00 middag
20.00 kvällsmat

Ser detta ok ut? vet att mellan andra frukosten och mellanmålet är jag rätt hungrig. Tips på något lätt man kan smälla i sig fort, men ändå mättar lite?

Vafan, käkar ni inte lunch på jobbet ?
e36 m50b25 turbo ms, 875cc, hx40, e85 Till salu!
Ludvigsson
0733644112
Ludde206@hotmail.com
pelko

Post by pelko »

Ludde_ wrote:
_2499 wrote:Reggade mig på kolo men det var fan dumt gjort... Håller mig till denna tråden istället, och grefven, du stannar! :lol:

05.30 frukost
06.00 Jobb
09.00 frukost igen
13.36 jobb slut
14.00 mellanmål
15.00 middag
20.00 kvällsmat

Vafan, käkar ni inte lunch på jobbet ?

Han jobbar ju inte fulla dagar.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
_2499

Post by _2499 »

jobbar skift så nej

edit: eller jo på em-passen äter vi middag
Persson-

Post by Persson- »

Hur smakar whey fx proteinpulver? är det den som "jordgubbssmaken" är gjord av rödbetor? är den god i choklad?

minns inte vad jag köpte för hundra år sedan när jag tränade :) helst ska det vara gott med vatten!

edit: såg att det var rätt många olika smaker... vilka är bra?
Last edited by Persson- on 10 Jan 2011, 19:56, edited 1 time in total.
Rsjerry

Post by Rsjerry »

Persson- wrote:Hur smakar whey fx proteinpulver? är det den som "jordgubbssmaken" är gjord av rödbetor? är den god i choklad?

minns inte vad jag köpte för hundra år sedan när jag tränade :) helst ska det vara gott med vatten!

Bästa jag har smakat om du menar Whey FX som gymvaruhuset säljer? Finns kanske ingen annanstans?!?

Den tycker jag är bra iaf och smakar bra med vatten, eller ja det smakar bra för att vara en proteindrink :)
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
Persson-

Post by Persson- »

Rsjerry wrote:
Persson- wrote:Hur smakar whey fx proteinpulver? är det den som "jordgubbssmaken" är gjord av rödbetor? är den god i choklad?

Bästa jag har smakat om du menar Whey FX som gymvaruhuset säljer? Finns kanske ingen annanstans?!?

Den tycker jag är bra iaf och smakar bra med vatten, eller ja det smakar bra för att vara en proteindrink :)

vilka smaker kör du?

billigt ska det va, annars äter jag ägg :D
Thörn

Post by Thörn »

Jag dricker den i chocklad, helt ok, går inte att jämföra med en jag hade för några år sedan från gymgrossisten, den smakade hemskt +en gnutta vanilj, kräkvarning :)
Post Reply