_2499's e36 m3 3.2/325 LimoTurbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
_2499
Posts: 961
Joined: 07 Sep 2010, 19:10
Location: Karlskrona

Post by _2499 »

Ska dit med svänghjul och koppling nu hade jag tänkt. Kollade i tabellen för åtdragningsmoment och fick fram följande:

105nm svänghjul -> vev

34nm koppling -> svänghjul

Detta stämmer va?
User avatar
_2499
Posts: 961
Joined: 07 Sep 2010, 19:10
Location: Karlskrona

Post by _2499 »

Ritade en adapter för att kunna ansluta min stålomspunna slang på kopplingscylindern. Ska mäta om alla Z-mått i mätmaskinen på skolan imorgon så dom stämmer, sen ska det ändras och efter det programeras. Tillverkas på tisdag om planen inte spricker.

Image

Sen har jag mökat med spakstället och kommit fram till vad som ska ändras för att få det att passa. Undrar dock om denna filuren här ska sitta fast i karossen på nått vänster?

Image
User avatar
_2499
Posts: 961
Joined: 07 Sep 2010, 19:10
Location: Karlskrona

Post by _2499 »

Tur att jag råkade få med svänghjulet och sinterlamellen på kortet..

Jag har absolut ingen aning om hur en koppling är uppbygd men jag antar att det är såhär: svänghjul -> sinterlamell -> tryckplatta.

Om ja, sitter lamellen rätt på svänghjulet eller ska den vändas?
User avatar
mozz
Posts: 139
Joined: 09 Oct 2007, 13:14
Location: karlstad
Contact:

Lamell

Post by mozz »

Du känner hur lamellen ska vara vänd,den passar inte alls
Om du vänder den fel.
Men kolla så att inte lamellen tar i struten på axeln på lådan
Då får du korta den ca 6 mm, annars kommer lamellen
Ta i
gör det idag imorgon är det försent!!
——-------------------------------------
0768299945
Forshaga värmland
Rickie A
Grefven

Post by Grefven »

Filuren ska sita i en bussning som e fäst i karossen. Du hittar den på real oem.
User avatar
_2499
Posts: 961
Joined: 07 Sep 2010, 19:10
Location: Karlskrona

Post by _2499 »

tack för hjälpen!

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=25&fg=05

Del nummer 4 alltså, är det något mer som behövs för att hålla den rackarn på plats?

och nummer 3, det går att byta ut den mot en vanlig skruv?
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

_2499 wrote:tack för hjälpen!

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=25&fg=05

Del nummer 4 alltså, är det något mer som behövs för att hålla den rackarn på plats?

och nummer 3, det går att byta ut den mot en vanlig skruv?
Det är 4an du skall ha ja,

3an borde gå att byta ut mot en vanlig skruv, men se till att den är i samma stolek, annars kanske det blir drygt glapp i spakstället :)


På min förra e30 tyckte jag att det va grymt smidigt att lossa nr 3 med clipset som sitter där original :)
Last edited by Dawe_A on 09 Jan 2011, 11:58, edited 2 times in total.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
JonasH88
Posts: 746
Joined: 08 Oct 2009, 07:55
Location: Frövi

Post by JonasH88 »

_2499 wrote:tack för hjälpen!

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=25&fg=05

Del nummer 4 alltså, är det något mer som behövs för att hålla den rackarn på plats?

och nummer 3, det går att byta ut den mot en vanlig skruv?
Det är nr 4 den ska sitta instucken i.

Jag kör med en M10(lr om det är en M8 ) bult istället för nr 3 på min E30. Tror det är smidigare att lossa på plats, om man nu skulle behöva det, då mitt original satt som berget när jag skulle ha loss länkaget på plats..
"Skam den som ger sig"

http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
User avatar
_2499
Posts: 961
Joined: 07 Sep 2010, 19:10
Location: Karlskrona

Post by _2499 »

Kanon, då gör jag med det!
Grefven

Post by Grefven »

byt absolut inte nr3 mot en skruv. det är en fin passning på den så att du slipper slidder i hela spakstället. likaså lossar du spakstället med en hand istället för att försöka komma åt med verktyg i ovansidan av kardantunneln den dagen du behöver ta bort det.

köp 2, 7, 10 och 12 oxå.

12 är verkligen det som bestämmer hur sliddrigt det blir.
User avatar
_2499
Posts: 961
Joined: 07 Sep 2010, 19:10
Location: Karlskrona

Post by _2499 »

Grefven wrote:byt absolut inte nr3 mot en skruv. det är en fin passning på den så att du slipper slidder i hela spakstället. likaså lossar du spakstället med en hand istället för att försöka komma åt med verktyg i ovansidan av kardantunneln den dagen du behöver ta bort det.

köp 2, 7, 10 och 12 oxå.

12 är verkligen det som bestämmer hur sliddrigt det blir.
okej chefen, är allergisk mot sladdriga saker...

2, 7, 10 och 12 skickade du med spakstället :wink:
Grefven

Post by Grefven »

_2499 wrote:
Grefven wrote:byt absolut inte nr3 mot en skruv. det är en fin passning på den så att du slipper slidder i hela spakstället. likaså lossar du spakstället med en hand istället för att försöka komma åt med verktyg i ovansidan av kardantunneln den dagen du behöver ta bort det.

köp 2, 7, 10 och 12 oxå.

12 är verkligen det som bestämmer hur sliddrigt det blir.
okej chefen, är allergisk mot sladdriga saker...

2, 7, 10 och 12 skickade du med spakstället :wink:

kolla så de är tajta iaf.
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Post by TreLingon »

Eller så köper du allt nytt. Allt kostar kaffe pengar på Bmw. Så är problemet löst. Mitt tips :)
User avatar
_2499
Posts: 961
Joined: 07 Sep 2010, 19:10
Location: Karlskrona

Post by _2499 »

Verkade vara ok när jag kikade på dom.

Planen är ju att få ihop åbäket fortare än kvickt föra att rulla igenom bes (förhoppiningsvis) sen rivas ner igen. Så om det inte skulle vara 100% är det inte hela världen :)
User avatar
Wiic
Posts: 769
Joined: 31 Oct 2008, 00:40
Location: Ronneby

Post by Wiic »

Jag testade för skojs skull o byta 3an mot en bult rakt igenom. Finns bara negativa saker med det.
- Ett helvete o komma åt.
- Sladdrar som om man vispar grädde.
Så kör på 3an!!! :D
E30 M50.
Grefven

Post by Grefven »

ja, det är som sagt inga pengar heller. en bil kan kännas som ny med en investering på 5-700:-
User avatar
_2499
Posts: 961
Joined: 07 Sep 2010, 19:10
Location: Karlskrona

Post by _2499 »

Ritade en till adapter eftersom fiddes bög-garage inte skickade med alla delar och sakerna jag beställde ifrån bmw passar fan inte :evil: fasen vad allt ska bråka.

Image
Post Reply